Brygga med majs
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Brygga med majs
Jag har en påse med majs (flake torrified maize) som jag hade tänkt att brygga internationell lager med, men funderar på att senarelägga den. Det var tänkt att jag skulle använda ganska stor (22%) andel majs i det receptet.
Nu är frågan vad jag lämpligen kan brygga istället och få användning av majsen (1kg) med hänsyn till årstid (sensommar-höst)? Med tanke på mängden så kanske det rör sig om två bryggder med lite mer försvarbara mängder (runt 10-15%) eller kanske mer. Jag har även lite (4hg) ljus munchnermalt som jag råkat beställa som gärna kan få åka med. Jag brygger 20L-satser.
Nu är frågan vad jag lämpligen kan brygga istället och få användning av majsen (1kg) med hänsyn till årstid (sensommar-höst)? Med tanke på mängden så kanske det rör sig om två bryggder med lite mer försvarbara mängder (runt 10-15%) eller kanske mer. Jag har även lite (4hg) ljus munchnermalt som jag råkat beställa som gärna kan få åka med. Jag brygger 20L-satser.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Brygga med majs
Vad sägs om en belgisk tripel där du tar 10% majs och 10% socker? Munchenermalt funkar finfint i en tripel också.
Jo, belgare funkar ju dessutom att brygga på sommaren utan kylning. En dubbel hade förvisso haft en bättre WAF.rick.lindqvist skrev:Vad sägs om en belgisk tripel där du tar 10% majs och 10% socker? Munchenermalt funkar finfint i en tripel också.
Funderingarna här är ifall jag kan köra all majs i en sådan sats. Det skulle isf bli tungt och man behöver iaf inte oroa sig för att det blir tunt ändå. Vi snackar alltså isf om 9kg skrot (1kg majs och 8kg malt) - får alltså fundera på ifall jag kan hantera så stor mäsk...
- J Andersson
- Torrhumlare

Amerikansk blonde ale har jag bryggt med majs med väldigt trevligt resultat. Blir en perfekt lättdrucken sommarbira och eftersom maltkroppen blir rätt lätt så passar det utmärkt för att lyfta fram mindre potenta humlesorter (jag körde single-hop med Summer i min).
Jag använde 80% pale malt och 20% majs, men det funkar säkert utmärkt att slänga i en gnutta münchnermalt också.
Jag använde 80% pale malt och 20% majs, men det funkar säkert utmärkt att slänga i en gnutta münchnermalt också.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Wife acceptance factor?
Majs kan du ha i rätt stora mängder av utan att det ger någon extra smak åt ölet. Jag har bryggt tripel med 25% strösocker med gott resultat så du skulle kunna ha i 1 kg av vardera socker och majs och ca 6-6,5 kg malt beroende på effektivitet. Du får också en bra utjäsning men ändå alkoholsötma som ger fyllighet.
Du får berätta vad det blir sedan
Majs kan du ha i rätt stora mängder av utan att det ger någon extra smak åt ölet. Jag har bryggt tripel med 25% strösocker med gott resultat så du skulle kunna ha i 1 kg av vardera socker och majs och ca 6-6,5 kg malt beroende på effektivitet. Du får också en bra utjäsning men ändå alkoholsötma som ger fyllighet.
Du får berätta vad det blir sedan
Ja, dubbel går nog hem bättre hos frugan än trippel. Ärligt talat så kanske det gäller mig också (även om jag inte är lika kräsen).rick.lindqvist skrev:Wife acceptance factor?
Jag har sett att man i tripplar verkar ha mer socker än i dubblar vilket kanske har sin förklaring att de klarar högre andel socker utan att det blir "fel". Frågan är lite hur mycket man vågar ha i en dubbel? Jag antar ungefär att socker och majs ger likartat smakbidrag i någon mening och att man alltså bör kunna byta ut socker mot majs rakt av utan att hamna helt utanför spelplanen. En fundering man isf kan ha är att ifall det blir för mycket för dubbel att kanske ersätta hela sockermängden och köra bara majs (10-15%)?Majs kan du ha i rätt stora mängder av utan att det ger någon extra smak åt ölet. Jag har bryggt tripel med 25% strösocker med gott resultat så du skulle kunna ha i 1 kg av vardera socker och majs och ca 6-6,5 kg malt beroende på effektivitet. Du får också en bra utjäsning men ändå alkoholsötma som ger fyllighet.
En trippel är ju starkare än en dubbel så behovet av att motverka restsötma är större, samt att det finns ett större fokus på torrhet. Vidare använder man ju ofta mörk kandisirap snarare än rent socker i en dubbel.skyking skrev: Jag har sett att man i tripplar verkar ha mer socker än i dubblar vilket kanske har sin förklaring att de klarar högre andel socker utan att det blir "fel". Frågan är lite hur mycket man vågar ha i en dubbel? Jag antar ungefär att socker och majs ger likartat smakbidrag i någon mening och att man alltså bör kunna byta ut socker mot majs rakt av utan att hamna helt utanför spelplanen. En fundering man isf kan ha är att ifall det blir för mycket för dubbel att kanske ersätta hela sockermängden och köra bara majs (10-15%)?
Det gäller också att tänka på skillnaden mellan % socker i extraktnotan kontra i vörten, något jag skriver om här: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... ypare.html
Jag har märkt att definitionen på dubbel inte (längre?) stämmer med vad jag trodde. Det jag menar bete (numera) mörk belgisk stark Ale eller något sådant. Jag menar alltså en öl som är i samma styrning som en trippel (eller mer), men som är mörkare. Jag tänker 80-100Ö kanske. Frågan är iofs om det kan kallas somrigt, men kanske är det så att det mår bra att lagras till jul?ekstedt skrev: En trippel är ju starkare än en dubbel så behovet av att motverka restsötma är större, samt att det finns ett större fokus på torrhet. Vidare använder man ju ofta mörk kandisirap snarare än rent socker i en dubbel.
Det gäller också att tänka på skillnaden mellan % socker i extraktnotan kontra i vörten, något jag skriver om här: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... ypare.html
Nu är det förvisso så att en sån öl likväl inte skall uppfattas lika torr som en trippel vilket talar emot användande av socker eller kanske också majs. Men frågan är om man ändå inte får rejäl fyllighet? Sockret eller råfrukt trollar väl inte bort det faktum att man använt rejält med malt?
Angående slamkryparen så undrar jag om nämnda gränser för hur mycket socker man kan använda avser mängd använd eller hur stor andel av extraktet som kommer från respektive?
Termerna dubbel och tripel avser alkohol- eller vörtstyrka, även om det nu även har blivit standard att en dubbel är ganska mörk och att en tripel är ljus. Dubbel ligger oftast i spannet 6-8 % och en tripel 8-10 %. Ska man upp i 80-100 Ö med en mörk belgare kan man tänka sig att ha både mörk sirap som vanligt strösocker. Man ska tänka som så att sockret ger ett lättare och tunnare öl jämfört med motsvarande öl på samma OG där man körde med helmalt i stället. Rekommendationen om max 20 % socker som nämns i blogginlägget gäller alltså av extraktinnehållet. Jag brukar köra 7-8 kg malt och 1 kg socker till mina starkaste belgare och då landar jag på ungefär 20 % av extraktinnehållet med mitt ganska mediokra utbyte. Men man kan förstås testa mer om man vill, bara man är medveten om vad man gör.skyking skrev: Jag har märkt att definitionen på dubbel inte (längre?) stämmer med vad jag trodde. Det jag menar bete (numera) mörk belgisk stark Ale eller något sådant. Jag menar alltså en öl som är i samma styrning som en trippel (eller mer), men som är mörkare. Jag tänker 80-100Ö kanske. Frågan är iofs om det kan kallas somrigt, men kanske är det så att det mår bra att lagras till jul?
Nu är det förvisso så att en sån öl likväl inte skall uppfattas lika torr som en trippel vilket talar emot användande av socker eller kanske också majs. Men frågan är om man ändå inte får rejäl fyllighet? Sockret eller råfrukt trollar väl inte bort det faktum att man använt rejält med malt?
Angående slamkryparen så undrar jag om nämnda gränser för hur mycket socker man kan använda avser mängd använd eller hur stor andel av extraktet som kommer från respektive?
Har börjat skissa på två alternativ: antingen går jag all in på en quadrupel eller så gör jag en quad och en slags lager-bitter hybrid. Vore tacksam ifall jag kan få lite feedback...
Alternativ 1
Quadrupel
4.5kg Clear Choice Ale Malt
1.0kg Flaked Torrified Maize
0.5kg Enzyme Malt
0.4kg Light Munich Malt
0.3kg Caramel Malt
0.2kg Special B
0.1kg Chocolate Light Malt
200cga Tettnanger (60min)
WYeast 1762 (Belgian Abbey II)
Alternativ 2
Hybrid
3.5kg Clear Choice Ale Malt
0.5kg Flaked Torrified Maize
0.35kg Crystal Malt
0.15kg Torrified Wheat
400cga Fuggles (60min)
30g Fuggles (15min)
30g Fuggles (5min)
Wyeast 2035 (American Lager)
Eller kanske med Willamette istf Fuggles eller nåt...
Quad
Samma recept som i alternativ 1, men med 0.5kg majs och 0.5kg socker av något slag.
Funderingar och kommentarer
Recepten är för 20L. Räknar jag högt så hamnar quadrupeln på 90-100Ö (ej korrigerat för lägre utbyte pga tung öl), den andra räknar jag blir på 40-50Ö. Eventuellt så väljer jag att koka ner quadrupeln lite extra (en timme extra).
Jag har läst att man bör börja jäsa vid låg temperatur och sedan avsluta jäsningen vid 24C, räcker det tro att kyla vörten till lägre temperatur (20C) och låta det stiga naturligt sen. Rumstemperaturen här är 24C.
Bitter-lager-hybriden skulle iofs kunna funka som bitter, men med 24C rumstemperatur behöver man kyla den. Dessutom har jag ju en lagerjäst att använda (som jag inte nämnde från början). Funderar lite på ifall man skall köra på traditionell (9-13C) temperatur eller om man skall experimentera med lite högre. Jag tänkte isf jäsa i partycooler vilket medger upp till 16C.
Enzymmalten tror jag inte skall behövas, iaf inte i alternativ 2, men jag har ju malten hemma och jag tänker att den gör väl ingen skada iaf (kanske skall man i alternativ 2 fördela den mellan recepten).
GLAD MIDSOMMAR!
Alternativ 1
Quadrupel
4.5kg Clear Choice Ale Malt
1.0kg Flaked Torrified Maize
0.5kg Enzyme Malt
0.4kg Light Munich Malt
0.3kg Caramel Malt
0.2kg Special B
0.1kg Chocolate Light Malt
200cga Tettnanger (60min)
WYeast 1762 (Belgian Abbey II)
Alternativ 2
Hybrid
3.5kg Clear Choice Ale Malt
0.5kg Flaked Torrified Maize
0.35kg Crystal Malt
0.15kg Torrified Wheat
400cga Fuggles (60min)
30g Fuggles (15min)
30g Fuggles (5min)
Wyeast 2035 (American Lager)
Eller kanske med Willamette istf Fuggles eller nåt...
Quad
Samma recept som i alternativ 1, men med 0.5kg majs och 0.5kg socker av något slag.
Funderingar och kommentarer
Recepten är för 20L. Räknar jag högt så hamnar quadrupeln på 90-100Ö (ej korrigerat för lägre utbyte pga tung öl), den andra räknar jag blir på 40-50Ö. Eventuellt så väljer jag att koka ner quadrupeln lite extra (en timme extra).
Jag har läst att man bör börja jäsa vid låg temperatur och sedan avsluta jäsningen vid 24C, räcker det tro att kyla vörten till lägre temperatur (20C) och låta det stiga naturligt sen. Rumstemperaturen här är 24C.
Bitter-lager-hybriden skulle iofs kunna funka som bitter, men med 24C rumstemperatur behöver man kyla den. Dessutom har jag ju en lagerjäst att använda (som jag inte nämnde från början). Funderar lite på ifall man skall köra på traditionell (9-13C) temperatur eller om man skall experimentera med lite högre. Jag tänkte isf jäsa i partycooler vilket medger upp till 16C.
Enzymmalten tror jag inte skall behövas, iaf inte i alternativ 2, men jag har ju malten hemma och jag tänker att den gör väl ingen skada iaf (kanske skall man i alternativ 2 fördela den mellan recepten).
GLAD MIDSOMMAR!
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
24 grader är i gränslandet för vad jästen tål innan den börjar kleta ut massa estrar, så jag rekommenderar att du öppnar ett fönster eller öht hittar en plats där det är max 20-22 grader. Att avsluta i högre temperatur är inte alls nödvändigt - det man alltid måste vinnlägga sig om är att de första dagarnas jäsning ej helst överstiger 20 grader eller drygt det.
Min tanke med belgare är lite att det ligger i stilen att jästen kan kleta ur sig både fattar och fenoler. Här ligger numera restriktionen att antingen 24c eller högst 16C, därav egentligen att jag tagit in quad som alternativ.rick.lindqvist skrev:24 grader är i gränslandet för vad jästen tål innan den börjar kleta ut massa estrar, så jag rekommenderar att du öppnar ett fönster eller öht hittar en plats där det är max 20-22 grader. Att avsluta i högre temperatur är inte alls nödvändigt - det man alltid måste vinnlägga sig om är att de första dagarnas jäsning ej helst överstiger 20 grader eller drygt det.