PH och Vatten!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

PH och Vatten!

Inlägg av mike85 »

Som bekant är ju inte ph stickor riktigt att lita på, men eftersom jag inte har någon digital ph mätare så använder jag dem ändå för att se om uträkningen i Ez watercalculator stämmer. Vilket av dessa brukar ni andra lita på mest? Jag har legat ca 0.1-0.2 ifrån uträkningen på stickorna, men sist var skillnaden 0.4 - 0.5. Då är det inte lätt att träffa rätt värde! Misstänker att många av problemen jag har beror på fel ph, tex att senaste Pale alen blev lite dammig eller jolmig i munkänslan eller vad man ska säga, inte alls så krispig och fräsch som man vill ha den. Kanske lite för disig också.

En annan grej är ju också att jag löst att man MÅSTE mäta ph i rumstemp för att få ett korrekt värde, ändå ser man många mäta direkt i vörten. Hur gör ni i så fall för attkyla vörten så snabbt? Man kan ju inte stå och vänta en halvtimme på att tempen ska sjunka?

Slutligen ser jag att en del använder RO vatten när de brygger. Är det en bra investering att köpa filter ni som har? Ser att det finns ganska billigt på Ebay (runt 500kr). Anledningen till att jag undrar är att det verkar svårt för kommunen att ge mig en vattenrapport. Man ringer, men bollas mellan olika tjänstemän sominte har en aning. Hittade till sisten på deras hemsida, men den var 1,5 år gammal. Därför tänker jag att det kanske är värt att bygga sitt eget vattenchförhoppningsvis kunna få bättre kvalitet på ölen :)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: PH och Vatten!

Inlägg av Drake »

Kolla längst ner i bilden på denna sida, där står lite om skillnaden i ph vid mäsk resp. rumstemp. Du behöver alltså inte kyla vörten för att kolla ph-värde.
http://nomograph.babbrewers.com
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Det får ju mig att fundera på vilket som egentligen är rätt. Där står att ph är 0.35 lägre i mäsktemp än i rumstemp. Men vilket skaman i så fall gå efter? Man mäskar ju inte i rumstemp, är det då det värdet man ska sikta på och inte värdet man får i rumstemp?

Kollade på en youtube video med Tony Yates där han sa att man absolut ska mäta i rumstemp, och John Palmer har väl också nämnt det i någon Beersmith podcast har jag för mig. Det är inte bara så att ens mätutrustning visar fel värde det varmare tempspannet, därav att det står i länken att ph är 0.35 lägre i mäsktemp?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Bortsett från att det är möjligt att din mätmetod visar fel ifall lösningen har fel temperatur så är det lämpligt att mäta i rumstemperatur av den anledningen att alla siffror om vad pH i mäsken skall vara troligen avser det pH man har ifall man kyler vörten till rumstemperatur. Detta innebär förvisso att man gör en indirekt mätning - man mäter något annat än det man egentligen är ute efter (vilket vi ofta gör av praktiska skäl). Notera att det inte bara är det uppmätta värdet som ändrar sig, det faktiska pH-värdet ändrar sig också.

Att kyla ner vörten torde inte vara så tidskrävande, man kan t.ex ta ut ett prov på ett tefat eller liknande vilket gör att det svalnar snabbt. Eller så kan man ta det med en nypa (0.35) salt och mäta vid mäsktemperatur givet att ens mätutrustning håller för det.

När det gäller att skaffa en vattenanalys så borde det inte vara så besvärligt, isht ifall vattenförsörjningen sker i kommunal regi. Ifall det är i kommunal regi så är ju analyserna offentliga handlingar som du skall kunna begära ut och det är inte egentligen något som kommuntjänstemannen behöver speciell kompetens för (det är ju bara en A4-lapp som du skall få kopia på). Är det ett separat bolag så kanske man inte kan förlita sig på offentlighetsprincipen, men det vore märkligt ifall de vägrar lämna ut analysen. I vilket fall som helst måste de göra analyser av vattnet regelbundet och ha en analysrapport. Om inget förändrats så funkar nog en gamman analys av vattnet också skillnaderna som sker mellan mätningar skiljer sig normalt bara lite (de skiljer sig lite beroende på exakt var proven är tagna också ändå).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

mike85 skrev:Det får ju mig att fundera på vilket som egentligen är rätt. Där står att ph är 0.35 lägre i mäsktemp än i rumstemp. Men vilket skaman i så fall gå efter? Man mäskar ju inte i rumstemp, är det då det värdet man ska sikta på och inte värdet man får i rumstemp?
Om inget annat explicit anges så är det mäskens pH vid 20 C som avses. Detta får man således kompensera för om man mäter vid högre temperatur. Så brukar jag göra, inga problem.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ok, så det bästa är att försöka kyla det på ett fat :)

Kommunen var inte ovilliga att hjälpa till, det var bara det att ingen visste vem man skulle prata med. Till slut tröttnade jag på att ringa runt :) Men som du säger borde det inte vara några enorma skillnader mot den jag hittade.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

mike85 skrev:Det får ju mig att fundera på vilket som egentligen är rätt.
Finns väl inget rätt eller fel egentligen bara man kompenserar, antingen mäter man vid rumstemp eller vid mäsktemp. Båda metoderna funkar lika bra men den senare är ju betydligt enklare. Är man ute efter ett exakt värde så kanske man bör mäta vid 20 grader men en tiondel hit eller dit spelar väl ingen roll för vår del.
5,2-5,6 vid mäsktemp duger gott åt mig.
Skriv svar