Mitt första inlägg här. Brygger i en GrainFather.
Kommer att få lite oväntad bryggtid under veckan och hinner inte få hem några nya ingredienser utan kör en Kajsa Warg, tager vad man haver...
Tänkte köra på 3,5 kg Pale Ale malt och 0,3 kg vetemalt. Jag kommer att använda White Labs European Ale yeast (WLP011).
Nu till frågan, hur skall jag använda min humle? Jag har 100 g Citra, 50 g East Kent Golding och 50 g Perle. Har någon något förslag?
Har även Dark Crystal och Munich II malt hemma om någon har ytterligare idéer.
Input på recepttankar...
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Input på recepttankar...
Ja du, vad har du tänkt dig för någonting? Ska du få ned 23 l i hiinken kommer det väl att bli en svagare öl, och då är det kanske en god ide med även lite karamellmalt samt högre mäsktemp, samt behärskning i bittergivan. Perle i bittergivan, sedan kanske ekg i en 15 samt 0-giva, och en gnutta citra som nollgiva med? Försiktigt med citran, god men dominant. I den ordningen skulle jag använda humlen.
Eller minskar du vattenmängden och får lite högre og?
Har du något bryggprogram så du kan testa fram några värden på og och ibu? Så brukar jag spåna fram mina recept när det är dags för skåprensning.
Inte ett exakt svar kanske, men kanske ändå något?
Eller minskar du vattenmängden och får lite högre og?
Har du något bryggprogram så du kan testa fram några värden på og och ibu? Så brukar jag spåna fram mina recept när det är dags för skåprensning.
Inte ett exakt svar kanske, men kanske ändå något?
//Perwaste
Re: Input på recepttankar...
Någon slags pale ale skulle jag göra med pale ale- och vetemalten + 1 kg münchner sådär ungefär.
På humlesidan skulle jag köra antingen all perle & ekg alternativt all citra.
På humlesidan skulle jag köra antingen all perle & ekg alternativt all citra.
-
LiptoniZer
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: tisdag 2017-06-13 18:22
Re: Input på recepttankar...
Tack för åsikterna! Från början körde jag BIAB och laborerade i BeerSmith. Började med GF (GrainFathern) i vintras och har bara kört deras recept än så länge. Maltsorterna och mängden kom i detta fall från ett GF recept, tyckte att det verkade lite snålt, precis som du säger. Samtidigt har deras andra recept funkat bra. Fick sätta mig och leta reda på GF i BeerSmith, och mixade lite med receptet.
Nu blir det nog så här(23l):
5,0kg Pale
0,5kg Wheat
0,1kg Crystal (Dark 400)
20g Citra(60min)
20g Citra (15)
15g Citra (0)
OG 1.054
IBU 38
Tidigare har jag bara använt Citra till torrhumling, tycker det funkat bra. Vet inte riktigt hur den funkar i koket.
Nu blir det nog så här(23l):
5,0kg Pale
0,5kg Wheat
0,1kg Crystal (Dark 400)
20g Citra(60min)
20g Citra (15)
15g Citra (0)
OG 1.054
IBU 38
Tidigare har jag bara använt Citra till torrhumling, tycker det funkat bra. Vet inte riktigt hur den funkar i koket.
-
LiptoniZer
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: tisdag 2017-06-13 18:22
Re: Input på recepttankar...
Körde idag, minskade på vetet till 0,4kg. Krossade nog vetet lite för fint, men prickade OG på 1,055. Kommer att splitta satsen i sekundären och torrhumla hälften med resten av Citran. Kommer också bli premiär att tappa på fat och kolsyra med tub...kommer att bli spännande! 9+9 på fat, det som blir över tappar jag direkt i flaskor...
Re: Input på recepttankar...
Kul med splitsats, här ser jag fram emot en jämförande uppföljning vid tillfälle 
//Perwaste