Konvertera dykartub till koldioxid - hur göra?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare

Konvertera dykartub till koldioxid - hur göra?

Inlägg av Suriman »

Hej!

Sökt på forumet men hittar inget om ämnet. Moderatorn får gärna opplysa en fåvitsk och fimpa tråden ifall det redan är avhandlat annorstädes.

Har en "dubbelsexa, trehundra" i stål som ligger och dammar. En dykartub alltså, 2x6l, 300bars tryck. Vore ju smurt om man kunde använda den i produktionen isfa åka och fylla en liten AGA-tub jämt och ständigt (nåväl, men ni henkar) - men hur bär man sig åt?

På en höft gissar jag att man behöver en övergång från kranen till gäng passande CO2-reggar samt måla om den.

Det kan ju finnas reglementen odyl som sätter stopp för det - någon som har erfarenhet av det?

Antar att jag inte är den enda som funderat i den riktningen, kanske tom någon som praktiskt gjort konvertering?

Vänligen // Farbror Surkart
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Konvertera dykartub till koldioxid - hur göra?

Inlägg av Fredrik Bergkvist »

Hej

Jag tror att det blir problem att fylla den bara. Gissar att olika flaskor är typade till olika gaser. Man kan "fattigmansfylla" men då får du inte samma tryck/vikt. Med handen på hjärtat tror jag det är bättre att sälja dykartuberna och köpa en "riktig" flaska.

Jag köpter en gamal men provtryckt flaska av en polare som jobbar för Presto. De har Flaskor som står och deras kolsyra är livsmedelsklassad. 500:- betalade jag. Tanken är i storlek med en dykartub. Ful som fan, men en spraybomb gjorde ett facelift som duger.

Kontentan är att söka efter någon som jobbar med brandsläckare. Muta med öl och en 5-hundring [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Så här ser den ut (nu)Bild

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Det står inte vart du bor... men om det är i Stockholm, ring Martin på Mälardalens Brandservice och hör med honom
// Jonas
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Suriman »

@Fredrik - Landar vi på en femhundring låter det som att vi ditchar lufttuberna. Mindre krångel - mer kolsyra.

@Falkens - Borde skrivit Karlstad i profilen.. *faceplant*

Tack för input. Jag har precis fått tips på en lokal gubbe att tala med. Återkommer med ev. ytterligare info.

Trevlig helg! // Farbror Surkart
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Suriman »

Sådär. Nu har jag fyllt polarns 2,5kg:s flaska, då passade jag på att förhöra mig på "gasfyllarfirman" med gubben i verkstan - kan man ha en dykartub med koldioxid i?
Svaret är *trumvirvel* Ja. Och nej.

Gasgubben förklarade saken sammantaget som följer: Det finns tuber som är typade för både luft OCH koldioxid, men de är ovanliga (därmed troligtvis dyra). Har man en dykartub kan man låta typa den för kombibruk - vem gör det? Visste inte gubben av förklarliga skäl - dyrt? Finns risk för det.

Rent teoretisk så är det bara ta din trehundras dubbelsexa ståltub, stoppa i 9kg koldioxid, skaffa en adapter från luftgäng till koldioxidgäng och skruva dit en reducering. Paketet håller ~40bar i rumstemp och kommer att klara trycket med sina ~250bar vid 50C. Jepp, en sjudundrande tryckökning på koldioxid jämte luft som ökar trycket med ~1 bar/1C mellan rumstemp och 50C.

Men du måste skaffa adaptern - omöjligt? Nä, ettdera legojobb i sverige eller hoppas på aliexpress. Men sen kommer det kluriga, du skall hitta någon som fyller ett otypat luftpaket. Där finns försäkringsfrågor och ackrediteringar i farozonen och, ja, du får hitta nån som är beredd att ta risken.

Sammantaget: Man får förvisso ett smidigt paket som fixar mycket bubblor i ölen, men det är himlade krångligt att komma därhän.

Slutsats: Jag skaffar färdigtypad singeltub men får åka till gasgubben litet oftare.

Det leder oss mycket sökt in på nästa fråga: Om någon därute råkar ha en tub av hygglig storlek, gammal brandsläckare eller dylikt till en hygglig krona - skicka ett PM så kanske vi kan göra affär.

Trevlig helg! // Farbror Surkart.

Sent from my NEXT using Tapatalk
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare

Tänk på att om du tar en gammal kolsyresläckare måste den också modifieras, då det sitter ett stigarrör på dom. Den jag köpte var alltså konverterad och klar.

Skriv svar