Lagerjäst för hög alkoholhalt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Lagerjäst för hög alkoholhalt

Inlägg av macaholic »

Jag har stött på ett litet problem som jag tänkte att fler än jag säkert har suttit med dock har jag inte lyckats hitta någon tråd här som gav mig de svar jag behövde.

Jag vill börja med att berätta att jag är dansk och därmed har en förkärlek för väldigt starka lageröl.
Jag har med framgång bryggt en wienerlager på runt tio % ett flertal gånger men på senare tid har jag inte riktigt fått jästen till att jäsa ut all sockret.
Jag kan lika gärna erkänna att jag förutom kopiösa mängder malt skickar i en hel del socker för att få upp OG:t till runt 80-90

Problemet är att jag inte riktigt kan få den att jäsa ut, vissa gånger går det att få ner den till runt 12-15 i FG, men vid ett flertal tillfällen stannar den runt 25-30.
Jag förstår att problemet är att jag har en del sockerarter som är svåra för jästen att bryta ner.
Jag har sänkt mäskningstempen lite för att hjälpa jästen på traven och jag har också experimenterat med jästnäring som faktisk gjorde rätt stor skillnad.

Det kan nämnas att till alla mina lageröl kör jag 34/70 och den fungerar fint så länge det inte är för högt OG.
Vad har ni för erfarenhet av lagerjäst, vilken klarar en alkoholhalt på runt 10?
//Dansken i hörnan
http://www.vandyhrbrygghus.se
Kowarts
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Lagerjäst för hög alkoholhalt

Inlägg av Kowarts »

Jag har ingen stor erfarenhet av stora lager. Men WLP885 skall klara över 13%. Men om du får lite oförutsägbara FG så är min erfarenhet att syresättningen kan vara problemet. Hur gör du där? Jag får bättre och mer förutsägbara resultat med syrgas på mina stora ale jäsningar.

/K
Användarens profilbild
macaholic
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av macaholic »

Där kan du nog ha en poäng, jag gör 100 liter åt gången och använder egentligen bara en cementblandare eller omrörare för att syresätta, har flera gånger funderat på en syrgastub, en god vän till mig använder det och det fungerar fint fint.
Jag skal ta mig en funderar på det, tack för tipset!
//Dansken i hörnan
http://www.vandyhrbrygghus.se
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Hur många påsar/ hur många gram 34/70 tar du till 100 liter?
Björn Petersson
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har fått lagerjäst 34/70 att jäsa till 15%, alkoholhalten borde inte vara ett problem enligt min erfarenhet.
(Även fått M84 Mangrove Jacks att jäsa till 15+%)

Däremot mängden jäst och hur pass pigg och aktiv den är att ta emot ett högt OG är en annan fråga.

Jag försöker att inte göra dryck över typ 8% med en jäst som är första generationen eller inte fått en bra aktiv förkultur som start.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Saflager S-189 tycker jag du ska pröva. Jag har inte hunnit använda den ännu filar fortfarande på min 'behemoths lager', Det sägs att den jästen jäser till 10% med lätthet. Har för mig att 'Samichlaus' bryggdes med just den strängen jäst och en abv på 14%.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

För så starka lageröl skulle jag säga att det handlar om 1) stor mängd jäst, 2) jästen i absolut toppform, 3) rejäl syresättning med syrgas. Att du fått sån variation i utjäsning tyder på att du inte har full koll på det. Inte så konstigt - det är inte lätt, även stora proffsbryggare brottas med det trots stora labbresurser.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Här handlade ju om Fermentis 34/70.

Man får inte heller glömma vid vilken temperatur man jäser. Fermentis rekommenderar 80-120 g jäst till 100 liter vid jäsning vid 12 grader C. Vid jäsning vid 9 grader C rekommenderar man 200-300 g jäst. Här nämner man dock inget om mängd jäst i förhållande till vört-/alkoholstyrka, men i de här sammanhangen är det nog oftast bättre med för mycket än för lite.
Björn Petersson
Skriv svar