[SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

[SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Askatasuna »

Hej alla.
Jag söker ett recept på Dugges Black Currant och Tropic Thunder.
Jag mailade Dugges och fick en hint men hade gärna fått en hint om lite mer exakt:

Detta fick jag:
"Vi kan inte delge dig hela bryggprocessen men det jag kan säga är att det i båda öl endast är pilsnermalt, lagerjäst och lactobacillus.
I Tropic Thunder smakar av Mango, Persika och Passionsfrukt och Black Current av Ekologisk Svart Vinbär. "

Det som är frågan hur mycket frukt som behövs och även vilken kommersiell jäst som skulle passa. Någon som har försökt klona och kan ge lite tips?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av st1 »

Som jag har förstått det använder de mango- och passionsfruktjuice samt persikoarom i Tropic Thunder. Båda är surade med någon variant på kettle sour-tekniken, bryggda utan humle och jästa med lagerjäst.

Jag har tänkt brygga något liknande någon dag framöver. Det blir dock inte en "klon", men något i samma stil. Jag kommer antagligen köra 50/50 pilsner- och vetemalt och jäsa med kölschjäst. Persikoarom hittade jag här: http://www.strosselannat.se/essencer/es ... rsika.html
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av ekstedt »

Tänkte först skriva att det knappast kan spela någon roll vilken underjäst man använder. Men så kom jag på att det kan det faktiskt göra, då pH-toleransen kan variera mellan olika stammar. Men kölsch-jäst är väl beprövad i sammanhanget och borde ge tillräckligt lik smakprofil, i synnerhet med en massa frukt i.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Askatasuna »

st1 skrev:Som jag har förstått det använder de mango- och passionsfruktjuice samt persikoarom i Tropic Thunder. Båda är surade med någon variant på kettle sour-tekniken, bryggda utan humle och jästa med lagerjäst.

Jag har tänkt brygga något liknande någon dag framöver. Det blir dock inte en "klon", men något i samma stil. Jag kommer antagligen köra 50/50 pilsner- och vetemalt och jäsa med kölschjäst. Persikoarom hittade jag här: http://www.strosselannat.se/essencer/es ... rsika.html
Den stora frågan är hur mycket frukt tänker jag. Du får gärna delge ett mer exakt recept efter att du har testat men jag tror på något liknande.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av st1 »

Askatasuna skrev:Den stora frågan är hur mycket frukt tänker jag. Du får gärna delge ett mer exakt recept efter att du har testat men jag tror på något liknande.
Då jag kommer använda fruktjuice har jag tänkt testa mig fram med halvt utjäst öl i ett glas och sen skala upp. Jag räknar nog med typ 20-25 % juice (+ aromextrakt), vilket låter lite absurt, men Tropic Thunder är ju som bekant ett ganska absurt öl.
snarkus
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2014-01-20 16:28

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av snarkus »

Jag har planerat att göra en "survörtad" (med lacto från ProViva) variant med start i helgen. Kommer troligen jäsa den med Saflager W-34/70. Lutar dock åt att använda vetemalt och en liten mängd humle, vilket tar receptet en bit bort från Dugges, men ändå.

Kanske återkommer med hur det blir.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av st1 »

Jag körde på 100 % pilsnermalt, syrade med L. Plantarum och jäste med Kölschjäst. Hällde i lika delar passionsfruktsjuice och mangojuice (25 % av den totala volymen) vi högkreusen och tillsatte persikoarom vid buteljering. Nu var det ett tag sen jag drack Tropic Thunder men jag upplever att mitt öl ligger hyfsat nära smakmässigt, förutom att persikan inte är riktigt lika dominant som i Dugges variant.

Mitt tips är att försöka hitta riktigt bra juice. Fruktsmaken är så bärande i det här ölet. Jag var lat och körde på Rubicons variant och jag ångrar att jag inte valde något bättre.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Askatasuna »

Spännande, jag tänkte ge mig på och göra något liknande strax men inte haft tid.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Judgecc »

st1 skrev:Jag körde på 100 % pilsnermalt, syrade med L. Plantarum och jäste med Kölschjäst. Hällde i lika delar passionsfruktsjuice och mangojuice (25 % av den totala volymen) vi högkreusen och tillsatte persikoarom vid buteljering. Nu var det ett tag sen jag drack Tropic Thunder men jag upplever att mitt öl ligger hyfsat nära smakmässigt, förutom att persikan inte är riktigt lika dominant som i Dugges variant.

Mitt tips är att försöka hitta riktigt bra juice. Fruktsmaken är så bärande i det här ölet. Jag var lat och körde på Rubicons variant och jag ångrar att jag inte valde något bättre.
Persikoarom? Vart har du hittat detta?
Jag drog en google på den, behöver inget svar.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Jonas Johnsson »

De här kan vara intresse också kanske: http://www.bryggeributiken.se/products/fruktpure%C3%A9r
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Askatasuna »

Någon som har testat och kan ge en hint? Jag ska ge mig på detta om några veckor och funderar på hur mycket pure jag ska beställa. Tänkte köra en batch som får plats i en 23L Carboy. Om jag kör enligt st1 nere så 4-5L pure?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av st1 »

Om du inte väldigt gärna vill testa med puré så skulle jag rekommendera juice istället. Så mycket puré riskerar du att få väldigt mycket grums i botten på jäskärlet. Juice är väldigt lätt att hantera, och är såvitt jag förstått det som Dugges själva använder. Puré funkar säkert toppenbra men blir dyrare och mer omständigt.

Den största utmaningen, och också den som jag inte riktigt nådde ända fram med, är doseringen av persikoaromen. Den är så tydlig i Tropic Thunder, och medan jag definitivt plockar upp samma arom i mitt öl är den inte alls lika påtaglig.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av Askatasuna »

st1 skrev:Om du inte väldigt gärna vill testa med puré så skulle jag rekommendera juice istället. Så mycket puré riskerar du att få väldigt mycket grums i botten på jäskärlet. Juice är väldigt lätt att hantera, och är såvitt jag förstått det som Dugges själva använder. Puré funkar säkert toppenbra men blir dyrare och mer omständigt.

Den största utmaningen, och också den som jag inte riktigt nådde ända fram med, är doseringen av persikoaromen. Den är så tydlig i Tropic Thunder, och medan jag definitivt plockar upp samma arom i mitt öl är den inte alls lika påtaglig.
Jag tänker det är mer smak i pure än juice. Man kanske kan blanda, en viss del juice och en viss del pure? Jag får kolla vad mitt lokala ICA har för något.
snarkus
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2014-01-20 16:28

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av snarkus »

snarkus skrev:Jag har planerat att göra en "survörtad" (med lacto från ProViva) variant med start i helgen. Kommer troligen jäsa den med Saflager W-34/70. Lutar dock åt att använda vetemalt och en liten mängd humle, vilket tar receptet en bit bort från Dugges, men ändå.

Kanske återkommer med hur det blir.
Det här ölet är nu färdigt och jag är nöjd med det.

Gjorde en vört (pale ale-malt, kanske 30% vetemalt, 5% cara-pils) som jag surade med ProViva-lacto. Den fick stå i elkittel inställd på 35 grader C i 2-2,5 dygn, varefter jag kokade vörten som vanligt (SG efter kok ca 1,052) med en liten, liten humlegiva. pH var då 3,2-3,5 om jag inte missminner mig, och den smakade syrligt men inte överväldigande surt.
Jäste därefter med Saflager 34/70 vid 9 grader C, stegade upp till 11 grader C när aktiviteten verkade avta. Tillsatte därefter hallon (ungefär 9 liter öl fick 2 kilo hallon tillsatt). Lät jäsa vidare, kallkraschade i några dygn, förde över på fat, och kolsyrade. Jag tror jag lät den jäsa i ungefär två veckor innan jag tillsatte hallon, och sedan 2-3 veckor till.

Det hela gick väldigt smärtfritt och resultatet blev bra. Jästen verkade inte ha några problem med lågt pH.

Hoppas det här har någon relevans i sammanhanget, även om ölet i sig snarare liknar Omnipollo Rasperry Lassi än något av ölen i subject...
nebmo
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2016-10-02 22:10

Re: [SÖKES] Dugges Black Currant och Tropic Thunder

Inlägg av nebmo »

Hej jag tänkte sura min första öl nu och ser gärna att resultatet påminner om Tropic thunder.
Kommer dock använda us-05 istället för lagerjäst då jag har svårt att jäsa kallt.
Har ni tips på fruktingredienser? Jag har inte hittat någon bra juice ännu, utan som det det ser ut nu kommer jag köra med fryst mango och passionsfrukt och kanske även hålla på 1 liter Rubicons passionsjuice.
Skriv svar