Syresättning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Syresättning

Inlägg av MikaelCarlsson »

Jag har läst att flera på forumet använder en syrgastub och regulator från Jula.

Dels tar det emot med engångsgrejer och dels hittar jag inte regulatorn på deras hemsida.

Kan det funka med en oljefri kompressor eller annan luftpump? Någon som har något tips i så fall? Jag har en luftningssten (om det nu är ett ord).

/ Mikael
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Syresättning

Inlägg av Drake »

Nej, det är inte alls samma sak! Du kan inte få i mer syre i vörten med en vanlig pump/kompressor än om du skakar hinken. Tester har visat att runt 8 ppm är max oavsett metod. Ren syrgas är något helt annat och krävs om du vill ha högre syrenivåer än så.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Jo, jag har också läst det.

Man kan inte fylla på med någon timmes mellanrum. Jag har hört att man gör så med mjöd. Eller något annat sätt?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Man kan i teorin i alla fall. Problemet är väl att ha koll på det för man vill ju inte tillsätta mer syre när jästen väl kommit igång och börjat käka socker. Under de tidigare faserna ska det kunna funka har jag förstått men det verkar komplicerat att få det rätt. Vill man vara säker på att man tillräckligt med syre så är nog en syrgastub det absolut enklaste. Jag tycker det funkar bra utan syrgas för det mesta även om många säger att man behöver ha minst 10 ppm. Till starkare öl märker jag en stor skillnad på såväl uppstart och utjäsning när jag tillsätter syrgas.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

MikaelCarlsson skrev:Jag har läst att flera på forumet använder en syrgastub och regulator från Jula.

Dels tar det emot med engångsgrejer och dels hittar jag inte regulatorn på deras hemsida.

Kan det funka med en oljefri kompressor eller annan luftpump? Någon som har något tips i så fall? Jag har en luftningssten (om det nu är ett ord).

/ Mikael
Den beställs som reservdel hos JULA. Ring deras KTJ och beställ och den skickas till "din"butik
// Jonas
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Falkens skrev:Den beställs som reservdel hos JULA. Ring deras KTJ och beställ och den skickas till "din"butik
Reservdel till vad? (artikelnummer etc.)

I amerikanska hembryggarbutiker finns ex. sådana här - frågan är om det är samma typ av engångsbehållare här som där.

https://www.morebeer.com/products/oxyge ... wbarb.html
Senast redigerad av assistredo den tisdag 2017-05-02 10:24, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag är säker på att JULA vet men det är regulatorn till denna. Om man vill beställa bara regulator så är det som tillhör den och går då som "reservdel"

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ts-218530/
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Det stämmer som Jonas säger, bara att ringa/maila till deras kundtjänst och be om att få beställa enbart regulatorn. Kostar typ 280kr om jag inte missminner mig. Flaskan är på 1 liter och håller 110bar så den räcker till ganska många batcher.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag är fortfarande lite konfunderad här. Den maximala mängd syre man kan få att lösa sig borde väl styras av egenskaperna hos vätskan som det ska lösas i (temperatur etc.) oavsett hur det tillförs. Sen kanske det är lättare (läs snabbare) att nå denna nivå med ren syrgas men borde väl inte vara omöjligt på annat sätt.

När det gäller förkulturer anses omrörning bäst, inte ren syrgas eller luftpumpar, eller...?

En jättemagnetomrörare i jäskärlet kanske 8)
Björn Petersson
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

assistredo skrev:Jag är fortfarande lite konfunderad här. Den maximala mängd syre man kan få att lösa sig borde väl styras av egenskaperna hos vätskan som det ska lösas i (temperatur etc.) oavsett hur det tillförs. Sen kanske det är lättare (läs snabbare) att nå denna nivå med ren syrgas men borde väl inte vara omöjligt på annat sätt.
Det helt enkelt för lite syre i vanlig luft för att komma upp över 8 ppm. Naturligtvis har temperaturen en stor betydelse men jag gissar att man mäter någonstans vid 20 grader. Kallare vört kan ta upp mer syre, men vid rumstemp så är det nog max.
Bilagor
5787776.png
5787776.png (55.08 KiB) Visad 10913 gånger
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Var och handlade kulventiler till fyllaren på Hornbach och hittade denna.
IMG_1752.jpg
IMG_1752.jpg (105.97 KiB) Visad 10751 gånger
Syrgasen kostade 239:- för en tub som har 160bars tryck och ventilen verkar passa ihop tuben.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev:Var och handlade kulventiler till fyllaren på Hornbach och hittade denna.

Syrgasen kostade 239:- för en tub som har 160bars tryck och ventilen verkar passa ihop tuben.
Jag såg något liknande hos Bauhaus men syrgastuben gick inte att skruva på även om att det såg ut att kunna gå vid bara påseende.
Björn Petersson
Skriv svar