En eländes lakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare

En eländes lakning

Inlägg av dagw »

Lakningen har alltid gått smidigt med bra flöde, men denna gång blev det stopp efter någon liter. Det sipprade mycket, mycket långsamt. Kör hink-i-hink (15 liters hink) med ett extra metallgaller (stekskydd).
Gör om och tar bort stekskyddet. Samma resultat, nästan totalt stopp. Ser ut som att själva bädden inte flödar igenom, dvs kanske inte igensatta filterhål ? Tog 2 timmar att laka ut 21 liter.

3.9 kg malt
150 g havregryn

Ändrat sedan förr;
mer malt, dvs högre lakbädd.
havregryn
omställd maltkvarn.

Kan felet vara
1) För fin malning.
2) Havregryn sätter igen maltbädden.
3) För hög maltbädd.

Någon av dessa eller alla 3 eller något annat ? Tacksam för tips från er !
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Re: En eländes lakning

Inlägg av Fredrik Nivert »

Jag tror på nr 1, dvs för fin krossning.

Det är klart att en högre maltbädd inte gynnar lakningen, men hur mycket extra malt hade du denna gången?

/Fredrik
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av dagw »

2.5-3 kg malt har jag tidigare använt. Nu alltså ca 4 kg. Nu som då ca 3 liter vatten / kg i mäsken. Hade en känsla när jag malde att det blev mer mjölliknade än vanligt, men var inte säker.
Undrar lite hur en ideal maltbädd ser ut, map höjd vs bredd. Har aldrig lyckats läsa mig till något om detta.
Kowarts
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Kowarts »

När jag har fått problem med hink i hink så är det för att bädden råkat kompaktera sig. Att jag oavsiktligt råkat låta vätskenivån gå ner innan jag fyllt på.

/K
Skriv svar