Humlekombinationer

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Humlekombinationer

Inlägg av ekstedt »

Perwaste skrev:@faltskog: jag tycker jag fick till det bra med Mosaic tillsammans med Galaxy. Då med större delen Mosaic i 0-givan, och Galaxy i 5 och 15- gåvor tror jag det var.

Men vi har ju alla lite olika preferenser, det som är fantastiskt hos den ene kan vara vedervärdigt hos den andre. Det är samtidigt väldigt uppfriskande :)
Apropå galaxy och mosaic: http://brulosophy.com/2017/03/06/hop-co ... t-results/
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

skyking skrev:
skogass skrev:Jag skulle älska en sådan databas. Jag skulle nog nörda runt i den hela dagarna. Jag tror det är en jättesvår databas att få till bra. Det finns så mycket som kan påverka humle uttrycket.
Sen är det också så individuellt t.e.x så upplever jag det jättesvårt med öl som ska vara tunga med amarillo, det är något i smaken som bara får det att vända sig för mig.

Om en humle blir bedömd som bitter eller arom har väl med total mängd olja att göra, kan ha fel här. Vet att Sierra Nevada i alla fall torrhumlar med Magnum på vissa öl.
Om man inte reducerar det så att man grupperar humlesorterna först så blir man nog tvungen att ta till någon form av AI för att reda ut det hela. Humlegården har 70 sorters humle. Med bara två humlesorter i ett recept blir det 2415 kombinationer att testa sig igenom, med tre sorter blir det 54740 sorter. Det är helt enkelt inte troligt att man får speciellt bra täckning utan man måste generalisera en hel del (vilket är vad AI'ns funktion skulle vara), tar man dessutom höjd för att smaken är personlig så blir det ännu svårare att täcka in allt.

När det gäller aromhumle så ser jag det som att ett humle antingen passar som arom eller inte (dvs vi har aromhumle och allroundhumle) - för beska tror jag att det bara är mer av en ekonomisk fråga: finns det något exempel på öl som blivit dålig pga val av bitterhumle? En humle som man med fördel skulle kunna använda som aromhumle?
Håller helt med dig. Kombinationerna är ju astronomiska. Vet inte hur man skulle kunna banta förenkla. Kanske på vilket håll arom drar åt men det beror ju mycket på vad jästen ger. Men en trevlig och mysig databas tror jag det skulle vara
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

ekstedt skrev:
Apropå galaxy och mosaic: http://brulosophy.com/2017/03/06/hop-co ... t-results/
Det är ju väldigt intressant! Det matematiska lämnar jag nog åter till dig, Fabrikör'n, men i diskussionen av testet kommer det roliga. Två öl som till förväxling smakar o luktar lika, SHA med humle från USA resp Australien, blandas ihop till någonting annat.

Det är sådana kombinationer som är så spännande! Sen är det ju åter så att smaken och baken och det där, kan skilja lite.

I mitt fall var sett ett test jag gjorde att peta ihop detta, receptet i sin korthet i den här länken, från annan tråd: https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... 413#p81068

Och där ville jag testa med jästen därtill som fruktförstärkare, wlp 3942. Nu kommer vi måhända lite OT, tillbaka till ämnet, humlekombinationer.

Edit: i förrgår beställde jag varor för att köra mitt recept igen, om någon vecka....
Det vore en spännande bas att titta i, med sannolika och osannolika kombinationer.
//Perwaste
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Perwaste skrev: Det är ju väldigt intressant! Det matematiska lämnar jag nog åter till dig, Fabrikör'n, men i diskussionen av testet kommer det roliga. Två öl som till förväxling smakar o luktar lika, SHA med humle från USA resp Australien, blandas ihop till någonting annat.

Det är sådana kombinationer som är så spännande! Sen är det ju åter så att smaken och baken och det där, kan skilja lite.
Det matematiskt mest relevanta är att 17 av 38 plockade rätt öl i ett blindtest, d.v.s. c:a 44 %. Eftersom 33 % är det i genomsnitt förväntade resultatet om alla enbart gissar så indikerar det att att de flesta hade svårt att känna skillnad. Ett sätt att tolka resultatet är att 15 % kände skillnad och resten gissade. Det där med p-värden är mindre intressant men indikerar att resultatet inte är helt osannolikt under antagandet att alla gissar.

Att författaren tyckte att kombinationen var bättre kan inte tas som intäkt att den var direkt annorlunda, han kände ju skillnad även på de enskilda sorterna.

Lärdomen att ta med sig är att de flesta överskattar vad som gör skillnad och hur stor skillnaden är. För egen del förstärker det min tendens att hålla humlescheman enkla. Bara i att blanda två sorter finns det som redan påpekats en enorm kombinatorik. Ska man dessutom börja laborera med att använda den ena vid 10 minuter, den andra vid 5 minuter o.s.v. så blir det helt oöverskådligt många varianter, och förmodligen sitter man och gör ändringar mot rent mätbrus.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Jag kan också se svårigheten i och med de oändliga kombinationsmöjligheter som finns. Det näst bästa är ju att kunna sortera och filtrera bland tillgängliga sorter utifrån givna smak- och arompreferenser, % alfasyra, % co-humulone och kanske land. Jag roade mig med att göra ett google spreadsheet över tillgängliga sorter hos humlegården där jag listat precis detta. Med filterfunktionen kan man lätt sätta olika sökkriterier. Den som vill får gärna använda arket, det finns tillgängligt här (filterfunktionen funkar bäst på desktop har jag märkt).
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

@ekstedt Som du säger så tror jag det är så mycket mätbrus som det korrigeras efter. Bara variationerna i skörd år till år är stora.
Skriv svar