Humlekombinationer

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Humlekombinationer

Inlägg av Falkens »

Finns det någon bra sida där man kan se bra humlekombinationer? Vilken humle som passar bättre ihop med andra osv.
Varför jag undrar är ju för att det finns många sorter från många länder och det kanske finns någon som sammanställt detta i någon form av databas :-)
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Humlekombinationer

Inlägg av Bee »

Bra fråga! Ser fram emot om någon har ett bra svar.
Själv gillar jag Amarillo, Citra och Nelson Sauvin.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Med tanke på alla sidor, databaser som finns idag så kan man tycka ATT det borde finnas :-)
// Jonas
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Det här har jag också letat efter! Hittills har jag bara gått på de sorter jag provat och uppskattat sedan innan men just kombinationen av olika sorter kan ju bli hur fel eller hur bra som helst. Jag har sett att man delar upp humle i lite olika kategorier:

* kryddig
* blommig
* fruktig
* citrus
* örtig
* gräsig/jordig
* vintergrön/tallig

Sen ligger väl de flesta sorter på en glidande skala där de ofta har både den ena och andra karaktären, vilket inte gör saken lättare. Mina erfarenheter, främst från humledrivna öl som IPA, är att fruktig/citrus/tallig funkar i alla sorters kombinationer. Svårt att misslyckas där. Men som sagt, det hade varit sweet med någon generator där man kunde välja humlekaraktär och ölstil och få förslag.YCH Hops har en funktion där man kan jämföra olika sorter, vilket kanske kan vara till lite hjälp
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

har inte artikeln framför mig nu men där fanns en i oktobernumret av Byo som hette Uncomplicated combinations.

Hittar den inte i byo:s databas. Antagligen för ny för det. Kan se om jag kan uppdatera här, ifall den nu var så bra som jag kommer ihåg.

//karl
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

En problematisk grej är ju att många kombinationer kommer vara oprövade och man kan ju i en sådan databas inte avfärda oprövade kombinationer. Skall man ha en rimlig chans till att få någon slags täckning så kanske man får gruppera dem på något sätt - eller går det att hitta en bra modell som gör att man kan förutse att humle sorterna A, B och C passar bra ihop för att E, G och H gjorde det?

Sen när jag kollade på YCH Hops så funderar jag på vad som gör en humle till bitterhumle, dual-purpose respektive aroma? Att den har bra arom kan ju vara en sak som gör den till aroma, men vad är det som iskvalificerar den som bitterhumle också (dvs dual-purpose)? I mitt tycke så borde det bara finnas dual-purpose och bitter-varianter. Man ser för övrigt att Saaz räknas som aroma-variant, men mig veterligen använder man ju Saaz för bittergivan i traditionell pilsner (och den låga alfasyrahalten utgör inte ens ett hinder).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: Sen när jag kollade på YCH Hops så funderar jag på vad som gör en humle till bitterhumle, dual-purpose respektive aroma? Att den har bra arom kan ju vara en sak som gör den till aroma, men vad är det som iskvalificerar den som bitterhumle också (dvs dual-purpose)? I mitt tycke så borde det bara finnas dual-purpose och bitter-varianter. Man ser för övrigt att Saaz räknas som aroma-variant, men mig veterligen använder man ju Saaz för bittergivan i traditionell pilsner (och den låga alfasyrahalten utgör inte ens ett hinder).
Jag kan tänka mig att det mer handlar om att det är oekonomiskt att använda lågalfahumle när IBU börjar vandra upppåt än om att det skulle vara dåligt smakmässigt. För riktigt beska öl som dubbel-ipa kan det eventuellt vara en nackdel om det krävs stora mängder, då det ökar risken för gräsiga toner. Fast för en dubbel-ipa är nog torrhumligen en större riskfaktor.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

ekstedt skrev: Jag kan tänka mig att det mer handlar om att det är oekonomiskt att använda lågalfahumle när IBU börjar vandra upppåt än om att det skulle vara dåligt smakmässigt. För riktigt beska öl som dubbel-ipa kan det eventuellt vara en nackdel om det krävs stora mängder, då det ökar risken för gräsiga toner. Fast för en dubbel-ipa är nog torrhumligen en större riskfaktor.
T.ex citra på 11-15% och ekuanot på 13-15.5% tycker de är renodlad aromhumle. Det låter som man är lite kräsen med alfasyrahalten för att duga som bitterhumlen. Men nej de tycker att celeia med sina 3-6% kan användas som alround.

Antingen så tycker de att det verkligen ställs andra krav än alfasyra för att duga som bitterhumle, eller så är det bara så att det är klassificering som bara hängt med utan att omvärderas. Jag tror nästan att det är det sistnämnda...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: T.ex citra på 11-15% och ekuanot på 13-15.5% tycker de är renodlad aromhumle. Det låter som man är lite kräsen med alfasyrahalten för att duga som bitterhumlen. Men nej de tycker att celeia med sina 3-6% kan användas som alround.

Antingen så tycker de att det verkligen ställs andra krav än alfasyra för att duga som bitterhumle, eller så är det bara så att det är klassificering som bara hängt med utan att omvärderas. Jag tror nästan att det är det sistnämnda...
Det kan i.o.f.s. ha med cohumulonehalter att göra också, även om det dess betydelse är omtvistad.

Personligen har jag alltid en påse magnum hemma som jag kör som bitterhumle till alla mina öl, och så är det bra med den saken.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

+1 på Magnum som bitter. Det är den enda jag änvänder till det.

I övrigt.... Är det inte väldigt subjektivt vilka kombinationer som funkar?

Jag brygger öl som jag gillar och bryr mig föga om vad som anses vara rätt eller fel.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

seasteel skrev:+1 på Magnum som bitter. Det är den enda jag änvänder till det.

I övrigt.... Är det inte väldigt subjektivt vilka kombinationer som funkar?

Jag brygger öl som jag gillar och bryr mig föga om vad som anses vara rätt eller fel.
Håller helt med om att man ska gå på sina egna preferenser och testa sig fram till vad man gillar. Detta går ju även att göra genom att dricka kommersiella exemplar där man kan läsa sig till vilken humle som använts. Jag har t ex kommit fram till att jag verkligen ogillar öl där Columbus får ta överhanden, med den där obeskrivliga smaken som kallas "Dank" på amerikanska.

Annars är det nog rätt relevant att tänka på potensen i humlesorterna förutom att enbart fokusera på vilka smakbidrag de bidrar med. Finns ju vissa sorter som Nelson och Sorachi som har så unika/kraftiga smaker att de lätt slår ut smakbidragen från mindre potenta varianter.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Jag skulle älska en sådan databas. Jag skulle nog nörda runt i den hela dagarna. Jag tror det är en jättesvår databas att få till bra. Det finns så mycket som kan påverka humle uttrycket.
Sen är det också så individuellt t.e.x så upplever jag det jättesvårt med öl som ska vara tunga med amarillo, det är något i smaken som bara får det att vända sig för mig.

Om en humle blir bedömd som bitter eller arom har väl med total mängd olja att göra, kan ha fel här. Vet att Sierra Nevada i alla fall torrhumlar med Magnum på vissa öl.
faltskog1971
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av faltskog1971 »

Om det nu inte finns en sådan humlekombo bas så får vi göra en egen.
Ös på med tips.
Själv behöver jag nått som passar till Galaxy.
Har läst på overthereforum att Kombon Galaxy/Nelson är bra .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

@faltskog: jag tycker jag fick till det bra med Mosaic tillsammans med Galaxy. Då med större delen Mosaic i 0-givan, och Galaxy i 5 och 15- gåvor tror jag det var.

Men vi har ju alla lite olika preferenser, det som är fantastiskt hos den ene kan vara vedervärdigt hos den andre. Det är samtidigt väldigt uppfriskande :)
//Perwaste
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

skogass skrev:Jag skulle älska en sådan databas. Jag skulle nog nörda runt i den hela dagarna. Jag tror det är en jättesvår databas att få till bra. Det finns så mycket som kan påverka humle uttrycket.
Sen är det också så individuellt t.e.x så upplever jag det jättesvårt med öl som ska vara tunga med amarillo, det är något i smaken som bara får det att vända sig för mig.

Om en humle blir bedömd som bitter eller arom har väl med total mängd olja att göra, kan ha fel här. Vet att Sierra Nevada i alla fall torrhumlar med Magnum på vissa öl.
Om man inte reducerar det så att man grupperar humlesorterna först så blir man nog tvungen att ta till någon form av AI för att reda ut det hela. Humlegården har 70 sorters humle. Med bara två humlesorter i ett recept blir det 2415 kombinationer att testa sig igenom, med tre sorter blir det 54740 sorter. Det är helt enkelt inte troligt att man får speciellt bra täckning utan man måste generalisera en hel del (vilket är vad AI'ns funktion skulle vara), tar man dessutom höjd för att smaken är personlig så blir det ännu svårare att täcka in allt.

När det gäller aromhumle så ser jag det som att ett humle antingen passar som arom eller inte (dvs vi har aromhumle och allroundhumle) - för beska tror jag att det bara är mer av en ekonomisk fråga: finns det något exempel på öl som blivit dålig pga val av bitterhumle? En humle som man med fördel skulle kunna använda som aromhumle?
Skriv svar