Ändra koktemp?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » lördag 2016-10-22 16:45

Hej,
vet någon om man kan ändra vilken temperatur som BM skall styra mot vid kokning? Vore smutt att backa en grad efter en kvart så det inte bubblar över med kupade locket när man har mycket humle.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav Lindh » lördag 2016-10-22 18:59

Det gör man i programmet innan start men går även bra att bara trycka ned någon c vid kok mellan 99-102c. Pil nedåt ett tryck per grad alltså, iaf på pre 2015-modellen.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » måndag 2017-03-27 22:57

Nej, det går inte på min. Jag har den "nya" kontrollen, och det går inte att ändra koktemp. Min BM50 bara kör för fullt oavsett om den passerat den temperatur jag ställer in.
Jag har kontaktat Humle där jag köpte bryggverket och de har i sin tur kontaktat Spiedel och de säger att bryggverket skall köra för full värme oavsett vad man gör.Minst sagt knäppt, och det stämmer inte ens med deras egen manual som påstår att verket själv skall känna av om bryggverket arbetar på hög höjd och i så fall slå av på värmaren om det stormkokar. Min bryggare går för fullt och indikerar tom 101 C utan att bry sig. Om jag sänker tempen struntar den fullständigt i. Jag kan trycka på "Abort", och då lyssnar den på vilken temp jag ställt in. Om jag t.ex. ställer in 98 grader väntar den då tills tempen sjunkit till 98, men sedan gasar den glatt på för fullt igen och struntar i att det stormkokar och tempen indikerar 101 grader. Humle rekommenderar att jag inte använder huven jag köpte, alternativt säljer bryggverket eller kräver återköp pga att verket inte uppfyller vad det lovar. Jag känner att Spiedels rykte som premiummärke är övervärderat, och får göra det jag gjort med mitt tidigare hemmabygge: modda själv.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav skyking » tisdag 2017-03-28 08:05

PapaD skrev:Nej, det går inte på min. Jag har den "nya" kontrollen, och det går inte att ändra koktemp. Min BM50 bara kör för fullt oavsett om den passerat den temperatur jag ställer in.
Jag har kontaktat Humle där jag köpte bryggverket och de har i sin tur kontaktat Spiedel och de säger att bryggverket skall köra för full värme oavsett vad man gör.Minst sagt knäppt, och det stämmer inte ens med deras egen manual som påstår att verket själv skall känna av om bryggverket arbetar på hög höjd och i så fall slå av på värmaren om det stormkokar.


Vet inte om man skall skratta eller gråta.

Det här med att styra kokning verkar förvirra många. Hur intensivt det kokar bestäms av effekt man tillför och hur väl isolerat kärlet är. Att försöka styra det genom att ställa in temperatur är lönlöst i bästa fall och dömt att misslyckas i sämsta: ställer du temperaturen under kokpunkten så kommer det inte koka och ställer du över kokpunkten kommer inte temperaturen uppnås. Vill man kunna reglera hur mycket det kokar är det alltså effekten som skall ställas in och inget annat.

Sen att det står att verket känner av trycket och anpassar därefter är i bästa fall bedrägligt. Kokets intensitet påverkas inte nämvärt av givet allt annat är oförändrat. Vörten kokar ju per automatik vid annan temperatur - det behövs ju ingen avkänning av lufttrycket för att få rätt koktemperatur. På sätt och vis kan man ha rätt i att de kör med full effekt samtidigt som de påstår att de känner av lufttrycket och anpassar därefter.

Att modda för att kunna reglera effekt kan vara svårt beroende på konstruktionen. En lösningen är att använda en lämplig dimme. Problemet är att om man kopplar det innan styrenheten så kanske den inte klarar av detta, isf måste dimmern kopplas före själva värmeelementet. Att de inte har inkluderat denna möjligheten alls i konstruktionen tyder på att de tänkt sig att man skall köra 50L-satser (vilket du kanske inte gör). Vill du inte vara lika nogrann kan du kanske koppla in en diod - genom halvvågslikrikting så halveras effekten.

Är du osäker på att koppla el så bör du nog överlåta det till någon som kan mer.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ändra koktemp?

Inläggav assistredo » tisdag 2017-03-28 11:52

På ett så dyrt bryggverk som Braumeister borde kanske en sån här funktionalitet vara inbyggd.

http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=560
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » tisdag 2017-03-28 20:51

Det finns en del dryga svar på forum, en del tillför dessutom ingenting till tråden där de skriver...

assistredo: nej jag menar inte dig. Jo, en effektreglering som startar när temperaturrampningen planar ut tänker jag göra. Enkelt med en extern loop utanför BM's egen slinga med relästyrning för värmespiralerna. En PI-reglering som håller temperaturen stilla och ett ställbart börvärde som man trimmar in för olika kok eller önskad kokintensitet. Och jag instämmer att det borde vara implementerat från början, tycker det är löjligt att det inte är implementerat av BM.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav bryggapa » tisdag 2017-03-28 21:22

Antar att du menar att skyking var dryg då. Men han har inte mindre rätt för det.
Du kan inte styra kokets intensitet utifrån temperaturen, av den enkla anledningen att temperaturen är konstant vid kok.
Det du behöver är att kunna ställa effekten. Jag skulle kika på att stoppa in en PWM krets på stysignalen mellan styrenheten och reläet.

Edit: En 8A LED dimmer är helt perfekt för ändamålet och kostar bara fickpengar på eBay/ali. Men man måste löda dit en en större timing kondensator för att få lämplig frekvens. 470uF skulle jag tippa skulle passa bra, se här hur man gör -> http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=432147
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » tisdag 2017-03-28 22:21

Hej Bryggapa,
tack för konstruktivt tips. En linjär P-reglering av effekten fungerar säkert jättebra, och lätt att reglera med PWN- duty cycle. Värt att fundera på, helt klart.
Men det stämmer NOG (jag säger inte att jag vet) inte att jag inte kan reglera på temperaturen, eftersom tempsensorn sitter i botten nära de två värmespiralerna som är infästa där. Jag ser ju att det kokar fint rullande kok vid 100 C och det stormkokar vid 101 grader. Jag tror inte vattnet förmår utjämna värmen i plåten helt till 100 C. Vi får helt enkelt se. Jag vill helst inte pilla i BM's elektronikloop, så det passar bättre att på-av reglera på spiralerna för mig. Om reläet klickar på-av några gånger i minuten borde vara rimligt med tanke på tidskonstanten vid 50 liter vätska, och jag har kraftiga relän som ligger och skräpar.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav bryggapa » tisdag 2017-03-28 22:38

Jag förstår. Om tempsensorn ligger nära elementet, så visst då kanske du faktiskt *kan* komma undan med att reglera på temperatur, men det beror mer på att du då har en termisk koppling till elementet (och inte enbart till vörten, vilket är det man faktiskt vill mäta).
Hursomhelst, så vidhåller jag att den enkla (och bättre) lösningen är att enbart stoppa in en PWM krets (per mitt tidigare förslag) innan det befintliga reläet.

Edit: Tror jag hajjar nu... Du tänker koppla in kräm rätt på spiralen... Det är *ändå* enbart duty cycle som är intressant för att styra själva koket. Länken som assistredo postade är bra. Annars om du absolut ska ha en PID istället, skaffa då en som kan köra ren duty cycle ut också (alltså oberoende av temperatur).
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Ändra koktemp?

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-29 05:31

Jag vet inte vad du tycker är drygt eller icke-konstruktivt. Är det att jag påtalar att temperaturen inte är en bra parameter att styra på? Visst kan man mäta upp en liten ätemperaturskillnad, men det är långt ifrån säkert att den är en bra indikation på hur mycket det kokar. Dessutom är temperaturintervall ett nog inget man bygger en vettig reglering på (vilket nog är vad Spiedel kommit på när de skippat regleringen).

Om du inte är beredd att omvärdera dina förutfattade meningar så är det kanske inte lönt att ställa frågor. Är man inte beredd att sätta sig in i hur det fungerar så är det mer tur än skicklighet ifall man får det att funka.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » tisdag 2017-04-04 19:00

Ok,
provat. Funkade hyfsat att "låsa" koktemp med en PT100 sensor, PI reglering och relästyrning. Det ändrades litet under 70 minuters kok, från att ha på-av slag 5-6 ggr/minut till större oscillationer i kokning och längre mellan på-avslag. När allt stabiliserat sig blir det tydligen så. Men för mig funkade det iaf bra, inga överkokningar och inte så långa stunder som koket inte rullade, kanske 1/5 av koktiden skulle jag tippa.

Jag har ingen frekvensstyrning liggande för sub Hz, och reläerna tycker inte om dimmerfrekvens så jag kör så här tills jag snubblar över effekttransistorer som man kan styra med PWM. Reläerna drar dessutom 1.5A@12V så jag kan inte styra dem med vad som helst rakt av, annars vore ett Arduinokort jag har användbart för effektreglering.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav bryggapa » tisdag 2017-04-04 20:29

PapaD skrev:jag kör så här tills jag snubblar över effekttransistorer som man kan styra med PWM.


Inte en bra idé. Isf är nog din nuvarande lösning bättre om du tycker det funkar ok.

Reläerna drar dessutom 1.5A@12V så jag kan inte styra dem med vad som helst rakt av, annars vore ett Arduinokort jag har användbart för effektreglering.


Det kan väl ändå inte stämma. De kanske klarar at bryta 1.5A vid 12VDC?
Arduino är absolut ett smidigt sätt att fixa lite styrning.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Ändra koktemp?

Inläggav skyking » onsdag 2017-04-05 14:06

Regleringen verkar ju vara lite sisådär om det slutar koka (rullande) 1/5 av tiden, men är du nöjd med det så fine...

Att relät drar 1.5A verkar vara helt uppåt väggarna. Är du säker på att det verkligen är så? Vad använder du för relä?

Att hitta en transistor som klarar av 10A och 250V är inte något märkligt, men det löser ju egentligen inget. En transistor är i sammanhanget ju i princip bara lika mycket en strömbrytare som ett relä är. Skillnaden är bara att den är snabbare, men slår du på/av bara några gånger per minut så är där ingen större vinst med transistor. Jag ser dock ingen anledning till att avråda från en sådan lösning dock (mer än möjligen att du redan har ett relä och att en transistor kostar dig pengar du inte behöver lägga ut). Å andra sidan om du har problem med att styra den så behöver du nog hitta någon ny komponent.

Annars ligger nog beteendet i din reglering nog mer i hur du försöker göra en temperaturreglering av något som håller naturligt ganska konstant temperatur istf effektreglering snarare än valet av komponenter.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ändra koktemp?

Inläggav PapaD » torsdag 2017-04-06 18:50

:-)
Ja, det är några bamserelän som skrotades ut på jobbet. De köptes in för ett avslutat projekt där vi skulle sluta en högspänningspuls för förstörande provning av en spole. Jag förstår inte hur man lägger upp bilder, men om någon visar hur man gör kan jag visa monstren. Men gratis är gott, och jag hade de hemma tillsammans med en analog PI-regulator jag byggt för tusen år sedan. Jag satte reläen i normalt-på läge i serie med vardera värmeelement och slog på regulatorn när det började koka, med börvärdet inställt på vad givaren gav vid kokning. Integrationstiden satte jag till ca 10s och P_0=0,5. Quick&dirty, inget jag är stolt över, men det fungerade ju iaf bättre än innan för mig och litet kul är det ju att prova sig fram.

Tack för infon, en konstant effektreglering är bättre, absolut, jag förstår att man kan man trimma in vilken effekt som ger lagom kok. Det får bli nästa förbättring när jag har tid. Du har rätt i att jag borde bara byta reläer till några mer lättdrivna, så kan jag använda Arduinon för effektreglering. Jag såg att det fanns en shield med reläer på Kjell&Co förut, men jag kommer inte ihåg vilken ström de klarade att bryta. BM50 tar ju 16A så 10A per element borde vara på den säkra sidan tänker jag. En sådan lösning skulle ta mycket mindre plats dessutom och kunna läggas in i en låda istället för råttboet som jag kopplade på bänken i söndags.

Nu vill jag nog avsluta den här tråden med att komma tillbaks till varför jag startade den. Jag lade rätt mycket pengar på det här bryggverket, och jag gjorde det i tron att jag inte skulle behöva modda det. Nu kanske du tycker annorlunda, Skyking, och det får du absolut göra, men jag tycker nog att tyskarna kunde lagt in någon lösning för sådana som mig som blir besvärad av överkok. Och en tilläggsmeny med effektreglering, typ max effekt 50-100%, vore ju lätt att lägga till för dem. T.o.m. fullösningen jag gjorde att låsa maxtemperaturen, fungerade ju bättre för just mig, den i en extrameny i inställningar vore ju helt ok för mig. Så ni som inte köpt en BM50 ännu, nu vet ni att jag blev inte helt nöjd med den. Men som en klok man sagt många gånger:
Don't worry, have a homebrew!

Edit:
Bryggapa, nu när jag läste din länk igen förstod jag: de visar hur man byter frekvens på dimmern. Ah, då blir kanske det en enklare lösning. Jag får titta på det, Tack! :D
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Ändra koktemp?

Inläggav skyking » fredag 2017-04-07 07:27

För att förtydliga, om värmeelementet tar 16A så skall man ha en transistor/tyristor/triac som klarar 16A. Kanske skulle man välja 25A för att vara på säkra sidan med tanke på att toppen på växelströmmen ligger på 23A.

Sättet effektreglering av växelström fungerar i sådana här fall är att man växlar mellan att släppa på för fullt och strypa för fullt. På det sättet kommer man växelvis ha antingen låg ström igenom eller låg spänning över transistorn/tyristorn/triacen och därmed förhållandevis låg effekt i det. Det är i princip samma arbetssätt som ett relä har, fast snabbare. Det normala man gör är att slå på strömmen en viss tid in i (halv)perioden (dvs slår på/av 100-200 gånger per sekund).

Jag håller nog med om att tyskarna borde ha lagt in en lösning för detta, i och med att där redan finns temperaturreglering under mäskning så har man ju möjlighet att styra värmeeffekten vilket borde göra att nästan allt är på plats för att reglera effekten (skillnaden är att man istf reglerloop sätter effekten direkt utan återkoppling). Anledningen kan vara att de från början varit inne på iden att man skall reglera temperaturen vid kokning vilket väl inte blev så bra, varför de inte rättat till detta kan jag bara spekulera i (kanske ser man ett kommunikationsproblem i att förklara att man inte längre skall ställa in temperatur?).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster