Trevlig helg!
Chill haze!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Chill haze!
Ok, malten jag får innehåller ofta mycket mjöl och mindre bitar från malningen, lite hela skal men inte så mycket som man ser i youtubefilmer där de maler själva. Sen tycker jag alltid att jag har problem med att få klar vört från lakningen även att jag recirkulerar både 5 och 6 gånger ibland. Det är Pale Ale jag bryggt hittills med mellan 150-200 gram humle i varje 20L batch. Men jag måste säga att det blev mycket bättre sist nu, provade den första från den bryggningen igår. Det var fortfarande köldgrumling, men betydligt mindre, och skillnaden mot tidigare var att jag vattenbehandlade. Det kanske gjorde ganska stor skillnad. Jag tänkte köpa en kvarn nu så vi får se om det gör något för resultatet sen 
Trevlig helg!
Trevlig helg!
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Inlägg: 916
- Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
- Ort: Gävle/Nailsworth
- Kontakt:
Re: Chill haze!
Det är väldigt lätt att dra förhastade slutsatser, och man ska akta sig för det, men vattenbehandlingen kan såklart ha påverkat ditt mäsk-pH och således tanninhalten i ölet.
De ölen som är disiga, är de också sträva? Minskar strävheten när du lagrar dem och de klarnar? Detta skulle ytterligare stärka tannin-teorin.
Jag tycker själv att det är väldigt vanskligt med köldgrumling. Jag har ett väl inarbetat och noga uträknat sätt att brygga, det är inte mycket som skiljer batcherna åt i utförande. Receptmässigt är det inga gigantiska skillnader heller, men ändå får jag ibland batcher som är extremt grumliga utan att jag förstår varför. Tänkt en hel del på det nu på sistone, efter SM-bryggningen.
De ölen som är disiga, är de också sträva? Minskar strävheten när du lagrar dem och de klarnar? Detta skulle ytterligare stärka tannin-teorin.
Jag tycker själv att det är väldigt vanskligt med köldgrumling. Jag har ett väl inarbetat och noga uträknat sätt att brygga, det är inte mycket som skiljer batcherna åt i utförande. Receptmässigt är det inga gigantiska skillnader heller, men ändå får jag ibland batcher som är extremt grumliga utan att jag förstår varför. Tänkt en hel del på det nu på sistone, efter SM-bryggningen.
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Re: Chill haze!
Det som ger diset eller ombildas till det som ger diset kommer ifrån råvarorna.
Här en tänkbar lösning vad gäller malten.
http://shop.humle.se/malt/crisp/clear-choice-malt-ale/
http://shop.humle.se/shop/11011/files/C ... iption.pdf
Här en tänkbar lösning vad gäller malten.
http://shop.humle.se/malt/crisp/clear-choice-malt-ale/
http://shop.humle.se/shop/11011/files/C ... iption.pdf
Björn Petersson
Re: Chill haze!
Ja jag tillsatte både lite salter och Lactol för att justera PH så det kan vara som du säger. Jag är dålig på att beskriva smaker, men sträva, ja kanske. Jag har tänkt på det som en tung, jollmig smak eller vad man ska säga som helt försvann nu i min senaste. Den är mycket renare i munkänslan. Däremot har inte den gamla blivit märkbart bättre de 2 månader de stått.
Re: Chill haze!
(Varför har jag missat detta?!)assistredo skrev:Det som ger diset eller ombildas till det som ger diset kommer ifrån råvarorna.
Här en tänkbar lösning vad gäller malten.
http://shop.humle.se/malt/crisp/clear-choice-malt-ale/
http://shop.humle.se/shop/11011/files/C ... iption.pdf
Har du egen erfarenhet av dessa malter? Är det så bra som det låter?
Jag undersöker möjligheter till att komma tillrätta med köldgrumling, jag har börjat använda karragennan och jag kallkraschar. Där slutar rätt mycket de "konventionella tricken" som funkar för mig(*). Jag har funderat på att använda clarity ferm också.
(*) Jag överväger att använda gelatin, men där har jag problemet att jag kolsyrejäser innan kallkrasch. Det blir i så fall gelatin innan kolsyrejäsning och det vet jag inte om det i så fall gör speciellt mycket nytta.
Re: Chill haze!
Vill du verkligen tillsätta kokta tånaglar av kor till öl som ska drickas?Jag överväger att använda gelatin, men där har jag problemet att jag kolsyrejäser innan rejäl kylning.
Det kan inte uteslutas att rester av det kommer att finnas kvar i det öl du serverar.
Glöm att bjuda vegeterianer på ölet...
Re: Chill haze!
Å du tror dom kommer att märka något? Ingen av dom jag bjudit har märkt något i alla fall. 
Re: Chill haze!
Jag tror du menar veganer. Bara rabiata sådana kan bry sig dessutom då hela poängen är att hela härligheten sjunker till botten. Så varför ska en normal person bry sig?Rotsac skrev: Vill du verkligen tillsätta kokta tånaglar av kor till öl som ska drickas?
Det kan inte uteslutas att rester av det kommer att finnas kvar i det öl du serverar.
Glöm att bjuda vegeterianer på ölet...
Re: Chill haze!
Äh, sluta....Rotsac skrev:Vill du verkligen tillsätta kokta tånaglar av kor till öl som ska drickas?
Det kan inte uteslutas att rester av det kommer att finnas kvar i det öl du serverar.
Glöm att bjuda vegeterianer på ölet...
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Re: Chill haze!
Jag har använt den här malten en gång och det verkade funka. I och för sig har jag sällan upplevt problem med köldgrumling.
Gelatin ska egentligen inte funka på köldgrumling eftersom den inte har rätt "laddning". Här får man ex. ta till kieselsol (kiseldioxid i kolloid lösning som har omvänd laddning) när det gäller färdigt öl eller använda karragenan (irish moss, protafloc etc.) vid koket.
Gelatin ska egentligen inte funka på köldgrumling eftersom den inte har rätt "laddning". Här får man ex. ta till kieselsol (kiseldioxid i kolloid lösning som har omvänd laddning) när det gäller färdigt öl eller använda karragenan (irish moss, protafloc etc.) vid koket.
Björn Petersson
Re: Chill haze!
Alternativet kanske är att kallkrascha ölet runt 0c och sen tillsätta en liten mängd jäst innan man tappar det på flaska. Då borde man få bort alla proteiner som orsakar diset?
Re: Chill haze!
Nej,mike85 skrev:Alternativet kanske är att kallkrascha ölet runt 0c och sen tillsätta en liten mängd jäst innan man tappar det på flaska. Då borde man få bort alla proteiner som orsakar diset?
Det måste stå kallt och sedimentera, (sjunka till botten), innan man tappar på flaska. Köldgrumling beror på att partiklar (polyfenoler/proteiner) klumpar ihop sig när temperaturen går under en viss temperatur. Därför måste man kyla och vänta, eller tillsätta klarningsmedel som klumpar ihop och sedimenterar det i rumstemperatur.
Re: Chill haze!
"Jag vill inte kallkrascha eller köra med gelatin eftersom jag flaskjäser."
Kan man inte kallkrascha om man ska flaskjäsa?
Jästen dör väl inte av ett par minusgrader? Man kan ju frysa jäst till och med...
Kan man inte kallkrascha om man ska flaskjäsa?
Jästen dör väl inte av ett par minusgrader? Man kan ju frysa jäst till och med...
Re: Chill haze!
Jorå, för det mesta går det utmärkt.Urskog skrev:"Jag vill inte kallkrascha eller köra med gelatin eftersom jag flaskjäser."
Kan man inte kallkrascha om man ska flaskjäsa?
Jästen dör väl inte av ett par minusgrader? Man kan ju frysa jäst till och med...
Re: Chill haze!
Precis Bee, det var det jag skrev
Kallkrascha för att sedan tillsätta lite ny jäst innan man buteljerar. Sen har jag läst att vissa inte behöver tillsätta ny jäst, men det kanske beror på hur bra jästen flockerar?