kolsyreregulator äldre modell

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare

kolsyreregulator äldre modell

Inlägg av pizzabud1 »

Hejsan! Jag har fått ärva en regulator som har varit med en längre tid, tror den köptes in på 80talet ungefär men den fungerar fortfarande hur bra som helst. Problemet är bara att det inte är samma gängor som dom nyare varianterna och jag undrar därför var man skulle kunna få tag på en trapetzadapter till kolsyrepatroner? Gärna i malmöregionen.

Mvh pizzabud1
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: kolsyreregulator äldre modell

Inlägg av one__hand »

pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av pizzabud1 »

Jo precis men gängerna passar inte

Skickat från min ZTE B2016 via Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

pizzabud1 skrev:fått ärva en regulator som har varit med en längre tid, tror den köptes in på 80talet ungefär men den fungerar fortfarande hur bra som helst. Problemet är bara att det inte är samma gängor som dom nyare varianterna och jag undrar därför var man skulle kunna få tag på en trapetzadapter till kolsyrepatroner? Gärna i malmöregionen.
Fungerar säger du. Men vad är det för flaskor/tuber du skruvat fast den på i så fall?
Björn Petersson
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej.du får göra som jag.gå till en smed-rör firma fråga om de har en trasig regulator med rätt gänga .
ta isär din klocka byt mutter .voila sen funkar det.......
mvh fajsen
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av pizzabud1 »

den har suttit på en större tub innan men eftersom den inte håller måttet längre måste den bytas. Det är en bra idé att se om man kan hitta annan och bara byta!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag har en kolsyreregulator för svets (med flödesmätare) som kom i min ägo (som begagnad) i mitten av 1970-talet. Den har samma gänga som de nya regulatorerna för drycker som säljs nu (till större flaskor).425-gramsflaskorna typ Sodastream etc. har trapetzgänga och behöver således en trapetzadapter för att användas till "vanliga" regulatorer. Kolsyreflaskor i USA har en annan gänga. M.a.o. det har varit samma gänga på kolsyreflaskor för svets, brandsläckare och dryck i decennier bortsett då från ovannämnda 425-grams samt äldre Sodastream (300 gram) med en annan gänga.

Är det verkligen en regulator för koldioxid som du har?
Björn Petersson
Skriv svar