Lite åsikter om mitt skräpbygge tack!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Lite åsikter om mitt skräpbygge tack!

Inlägg av MadManMacho »

Hallåhalloo!

Fick lite feeling och gick ner i källaren och drog ihop något som får i det närmaste benämnas som en semiprototyp till en maltsil.
Jag har tröttnat att slafsa med maltpåsen och slaktade en gammal tvättkorg från IKEA. Passar perfekt i min Bielmeier! :)

Borrade hål i botten och tryckte ner ett stänkskydd från IKEA. Snabbt, fult och ... funktionellt?

Någon som har en åsikt om min skapelse innan den får smaka på en provbryggning??
Plasten är inte livsmedelsklassad. Det är väl en grej men tror ni själv konstruktionen kommer funka?

/// MBildBildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Lite åsikter om mitt skräpbygge tack!

Inlägg av Perwaste »

Hej MMM!

Kul å höra av dig igen! Nå, jag körde ju med ett sånt stänkskydd själv i botten av en gryta, och hade rostfria servettringar som distanser under. Nu tröttnade jag på att det antingen blev stopp i mäsken för att den satte sig i det lite för finmaskiga nätet, eller att det likförbannat brände fast i botten när jag drog igång Kjelles platta när jag fick värmeförlustnoja. Nåja, det sista skälet kan vi nog bortse från här.

Det som jag ser som en risk är att det finmaskiga nätet kommer ligga an mot den yta av tvättbacken som inte är borrad, och att det kanske droppar lite dåligt av det skälet. Eller har du hittat rätt malningsgrad för stekskyddsnätet? Eller kanske tänkt lägga någontimg som skapar distans mellan nät och botten?

Då borde det väl funka. Sen det där med plastsorten, ja det är väl ett kapitel för sig . Kul med egna lösningar, ser fram not fortsättningen :-)
//Perwaste
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tjena tjena! Tack tack! Det är gött att vara tillbaka. Hamnade lite i ett vakum efter att jag fått "allt på plats" med utrustning och tappkran på altanen och allt var det var. Men nu har jag fått blodad tand igen! :)

Övergav gårdagens projekt. Det blev bara fööör luffigt. Snodde ihop en ny prototyp idag! Ska se om jag inte hinner koka en minisats ikväll i den.

Den här ggn använde jag en trådkorg, lite slangklämmor och min gamla BIAB påse från MM. Glömde av att sy fast lite Teresia innan jag monterade den så jag satte en lapp med gummisnoddar utvändigt. Får se om den sitter kvar. Vad tycks?

- är att korgen är pulverlackad (men hur mycket gifter kan det finnas i lite pulverlack... =/ ) och är inte rostfri så den lär se ut som skam efter nån bryggning.
+Slangklämmorna är syrafasta! :D

/// M
BildBildBild

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Funkar fint so far... :) Bild

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

En klassisk BryggMcGyverinstallation som väl kompletterar konstverket till höger.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Har du funderat över hink-i-hink? Det är beprövat, mindre främmande ämnen och håller förmodligen ihop bättre i längden.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Nej nej. Hink i hink är inget för mig. BIAB ska det vara! Jag har nu modifierat mitt McGyver bygge och "sänkt" korgen och sedan helt sonika trätt maltpåsen över den. Snörar man sedan ihop påsen blir öppningen ganska precis lika stor som den jag sågat upp i mitt bielmeier-lock. (Sågat av knoppen på locket för att få rullande kok med 25+ liter. Sätter sedan sprioröret som är kopplat till pax-fläkten över hålet och leder ut ångan.)
Nu provar vi såhär några bryggningar och ser om jag ff blir full på ölen!

/// M

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

MadManMacho skrev:Nej nej. Hink i hink är inget för mig. BIAB ska det vara! Jag har nu modifierat mitt McGyver bygge och "sänkt" korgen och sedan helt sonika trätt maltpåsen över den. Snörar man sedan ihop påsen blir öppningen ganska precis lika stor som den jag sågat upp i mitt bielmeier-lock. (Sågat av knoppen på locket för att få rullande kok med 25+ liter. Sätter sedan sprioröret som är kopplat till pax-fläkten över hålet och leder ut ångan.)
Nu provar vi såhär några bryggningar och ser om jag ff blir full på ölen!

/// M

Inga slangklämmor längre mao.

Skriv svar