Bubblor i slangen vid tappning från jäshink till fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Bubblor i slangen vid tappning från jäshink till fat

Inlägg av Rennstam »

När jag tappar från jäshink till fat bildas det bubblor i slangen. Små, små bubblor som samlas i kluster. Om detta är luft så känns det ju inte så bra. Eller är det co2?

Om det är luft, var kommer den ifrån? Jag sätter på slangen ordentligt så det borde inte komma från slang/kran-kopplingen. Eller är den luften som redan finns i slangen som trycks upp när fatet börjar fyllas? Om detta är fallet så borde man kanske släppa på ordentligt med öl i början av tappningen för att trycka ut luften. Men då plaskar det å andra sidan i fatet ... (moment 22 ...)

Någon som har en idé om hur skadligt detta fenomen kan vara?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Bubblor i slangen vid tappning från jäshink till fat

Inlägg av Bee »

Det är inte CO2 pga undertryck i häverten som någon skrev tidigare.
Det kallas ejektorverkan, det är luft som sugs in bakvägen pga att övergången mellan hävert och slang inte är helt tät. Vi tog ju upp detta i en tråd tidigare, som du deltog i.

Dåligt minne? [WHITE SMILING FACE]

En tajtare slang, längre överlapp med slangen eller slangklämma avhjälper detta.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Nä, inte dåligt minne. Jag minns:). Men just pga den lärdomen så satte jag på slangen väldigt noggrant (jag skrev ju det, slarvig läsning?;), så jag tror inte att det är ejektorverkan den här gången. Eller är ejektorverkan något som är nästan omöjligt att undvika?
(Jag har ingen hävert utan tappar direkt från kran till fat, men det borde inte spela någon roll, tänker jag.)
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Jag gjorde ett litet ejektorverkansexperiment genom att häverta vatten. Genom att lossa lite på slangen till häverten kunde jag lätt framkalla ejektoreffekt (luft som sugs in i slangen). Det både syns och hörs. Men det räckte att jag tryckte på slangen ordentligt för att det skulle upphöra.

När jag däremot hävertade öl så dök bubblorna upp. Indikerar inte detta att det finns lite koldioxid i ölet i jäshinken, som börjar röra på sig vid häverteringen (nu är det ett ord), och därmed skapar små fina bubblor, som därmed skulle vara ofarliga? Eller är jag helt fel på det?
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dape »

Jag vänder pipen uppåt, och "smyger" ut luftfickan som finns i kranen innan jag tappar upp.
Lättast med dessa:
http://maltmagnus.se/utrustning/jasning/tappkranvit
Vrid medsols om du provar på dom andra ;-) eller sätt fast kranen med pipen åt sidan redan från början.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Rennstam »

Så du menar att det är luftfickan från kranen som "dansar" kvar i slangen? Ok. Men det förklarar inte samma fenomen när man hävertar.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Rennstam skrev:(jag skrev ju det, slarvig läsning?;)
Oftare än jag vill, men det blir så när man läser alla inlägg.

Konstigt, jag får aldrig luftbubblor i häverten numera, efter att ha korrigerat för dålig passform på slangen.
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dape »

Rennstam skrev:Så du menar att det är luftfickan från kranen som "dansar" kvar i slangen? Ok.
Ja precis, man hör ett svagt "pirrande" ljud ifrån kranen dom första 15 sekunderna, och tappar man sakta så tar sig bubblorna aldrig ur slangen, och kanske till och med bidrar till att även Co2 löser upp sig, vad vet jag?
Jag tänker, bubbla med sugrör i läsk syndromet :D

Jag vet iaf att problemet försvann för mig när jag började göra som jag beskrev.

Hävert klarar jag mig utan..
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

För mig brukar det funka att nypa till slangen strax under kranen och släppa. Då sugs den lilla luftfickan bort.
Skriv svar