mottrycksfyllare DIY

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Snow »

Testade att göra ett halsfäste igen med nya idéer.
Är ganska enkelt, sitter som berget och man sätter fast och tar loss lätt som en plätt.
Hade velat ha denna lösning på min fyllare, så kommer nog göra om en av dem och docka detta lås.
Eller göra en helt ny.

Borde gå att printa? Jag skulle säga att denna lösning fastsatt på ett stativ borde vara ung en million %
smidigare än att ha ett borrmasinkstativ där man klämmer grejerna, men det e som sagt min uppfattning.
Bilagor
låst
låst
liggande olåst
liggande olåst
hålet
hålet
stående
stående
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av paddlarn »

Ser ju riktigt bra ut! Har inte du upplevt att hålet i flaskhalsen kan variera lite i diameter på olika flaskmodeller och som följd sticker den koniska proppen ner lite olika djupt i hålet. inga problem med läckage med din tidigare version av fyllare?
Köper gärna en av dig när du har provat den skarpt. :)
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

detta hade nog garanterat gått att printa . håller dock på med att finslipa ritningarna till static modellen , då det är den jag kommer använda till flaskfyllning om någon vecka.
samt att jag vill göra klart gängstångsvarianten vilket också snart är klart , efter detta kommer jag börja rita på era andra ideer.
nedan bottendelen i tidigt stadie , detta är nog varianten jag kommer tro på däremot då den kommer va väldigt enkel att använda förhoppningsvis .
dock så kanske jag gör en mer universal bottestöd då denna är måttad efter 50cl 90öres flaskor
Bilagor
botten mk1.jpg
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Snow »

paddlarn skrev:Ser ju riktigt bra ut! Har inte du upplevt att hålet i flaskhalsen kan variera lite i diameter på olika flaskmodeller och som följd sticker den koniska proppen ner lite olika djupt i hålet. inga problem med läckage med din tidigare version av fyllare?
Köper gärna en av dig när du har provat den skarpt. :)
Jo det finns två hålstorlekar, det märkte jag efter ett tag i min version, det löste jag genom att skära av en silikork och göra "bricka" på typ 4mm. Det resulterar i att det funkar med båda, man får ta i lite mer med den flaska som har mindre hål.

Borde funka till denna version oxå. Har en fyllare där halsfästet inte blev kanon, ska modifiera den med denna variant och se vilken som är bäst. Den jag använder är väldigt smidig, bara en vippa att fälla, men den är ganska känslig vid tillverkning, att måtten är exakta. Denna "Corneliusvariant" var enkel att tillverka, ska byta ut tapparna mot lite grövre pinnar och runda av dem lite så får vi se.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av st1 »

Synd att låta den här tråden dö ut. Har ni som testar er fram gjort några framsteg?
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

jag använder mig utav biltemamodellen nu , funkar kanon. tappade suget att göra fler modeller när den fungerar såpass bra :)
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av paddlarn »

Då undrar jag vilka av dina 3d printade delar du använder och om jag kan få köpa dessa av dig[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av st1 »

Jag skulle också vara intresserad av något liknande. :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Snow »

Nu har jag beställt en sån där från Ebay, bara för att se om mitt halsfäste gör sig på den.
Är ju nöjd med min egentillverkade, men men, det är kul att meka :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel ... SwzaJX3lHX

:arrow:

Bild
Användarens profilbild
Erik Nordlund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2017-01-30 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Erik Nordlund »

paddlarn skrev:Här är några bilder på min ghetto blaster.

Men som sagt, nån anordning för att slippa tryck ner silikonproppen vore önskvärt:)
Återupplivar härmed tråden. Hur blev projekten? Är ni nöjda och vilka gropar ska man inte falla i?

Vart har du köpt 5/2 ventilen Paddlarn? Är på jakt efter just en sådan till mitt eget mottrycksprojekt. Har velat bygga någonting med pneumatik länge och tänkte att jag skulle ha en trycklufts-cylinder som lyfter fyllaren i och ur flaskan med hjälp av just exakt en sån ventil som du har.
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av paddlarn »

Köpt den på Winklers Automation, Linköping. Kommer inte ihåg priset men fick bra rabatt som privatperson och utan kvitto.[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av thelostbongo »

för min variant så är det 5 st delar , kunde dock ej ladda upp stl filer här så ska kika vart på var jag ska ladda upp dom , thingiverse antagligen .
vill någon ha ritningarna redan nu så kan jag maila dom annars.
Bilagor
cpf.jpg
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av jakeelee »

Hej!

Grymt jobb med mottrycksfyllaren!!! Går det att få tag i STL filerna någonstans?

MVH

/Jesper
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av Snow »

Testade min nya setup idag med två Ebay-fyllare monterade på kapsylmaskinen. Returerna har jag anslutit så att jag kan använda Co2 från dessa för att evakuera Starsanlösning ur flaskor och på så sätt få helt (nästan) syrefri fyllning va flaskor.
Allt funkar verkligen kanon. Har filmat lite om det är av intresse, här kommer lite bilder iallfall.
Bilagor
Starsanbad
Starsanbad
Rigg sida
Rigg sida
Rigg
Rigg
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: mottrycksfyllare DIY

Inlägg av jakeelee »

Nice! Klart vi vill sen en video också! :)
Skriv svar