Chimay-jäst skarp obehaglig smak
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Chimay-jäst skarp obehaglig smak
Testade att brygga på chimayjäst som jag skördat från tre flaskor Blå Chimay och sedan odlat upp. Har nu efter ca någon veckas primärjäsning i rumstemperatur (har inget jässkåp där jag kan styra temperaturen ännu) tappat om för sekundärjäsning. Det doftade skarpt om det halvfärdiga ölet och smaken var obehagligt skarp. Har lite svårt att beskriva smak och doft. Mina teorier och tankar är att det kan vara någon form av infektion (trots att jag är noggrann med renligheten eller helt enkelt jästens karaktär när den inte får jobba under optimala förhållanden. Vet inte vid vilken eller vilka temperaturer de själva brukar jäsa... Funderar också på om jag överdrev med att köra ca 30 minuter fenolrast vud mäskningen... En annan sak jag testade var att vattenjutera efter lite pillande med John Palmers kalkylblad...
Ja det kan vara många orsaker till detta tveksamma resultat så det är lite onödigt att inleda diskussion om just denna misslyckade öl... Men jag skulle gärna veta om någon annan testat jäst från just Blå Chimay och som kan berätta om erfarenheter av denna jäst.
Ja det kan vara många orsaker till detta tveksamma resultat så det är lite onödigt att inleda diskussion om just denna misslyckade öl... Men jag skulle gärna veta om någon annan testat jäst från just Blå Chimay och som kan berätta om erfarenheter av denna jäst.
Re: Chimay-jäst skarp obehaglig smak
Nej, jag har ingen erfarenhet av att odla upp jäst från Blå Chimay-flaskor. Skälet är att en kunnig mikrobiolog tillika bryggare avrådde mig från detta eftersom jästen ofta är i dåligt skick i en så stark öl.
Låt jästlabben göra jobbet åt dig istället, och köp deras Chimay-stammar som WLP500 till eller Wyeast 1214.
Låt jästlabben göra jobbet åt dig istället, och köp deras Chimay-stammar som WLP500 till eller Wyeast 1214.
Det låter förnuftigt... Men kanske inte lika roligt. På vilket sätt skadas jästen i flaskan. Förs skadorna vidare även när man förökar jästen?
Jag har använt jäst från vit chimay med mycket gott resultat.
Kan tillägga att ölet lagrades över 6 månader innan den var färdig.
Många belgiska jäststammar producerar en hel del bus (estrar, fenoler etc) som med tiden dämpas.
Så jag skulle inte vara orolig för lite funky dofter efter en vecka.
Slutligen håller jag med trådskaparen att det är roligare att odla upp egen jäst.
Eventuella skador på jästen brukar inte bero på genmutation så vid uppodling så får man inte med skadorna på gamla jästceller.
Man kan ju fråga sig hur jästlabben gör, de har inte några magiska trollspön de viftar med
Kan tillägga att ölet lagrades över 6 månader innan den var färdig.
Många belgiska jäststammar producerar en hel del bus (estrar, fenoler etc) som med tiden dämpas.
Så jag skulle inte vara orolig för lite funky dofter efter en vecka.
Slutligen håller jag med trådskaparen att det är roligare att odla upp egen jäst.
Eventuella skador på jästen brukar inte bero på genmutation så vid uppodling så får man inte med skadorna på gamla jästceller.
Man kan ju fråga sig hur jästlabben gör, de har inte några magiska trollspön de viftar med
Härliga tider, strålande tider 
Kenneth skrev:Man kan ju fråga sig hur jästlabben gör, de har inte några magiska trollspön de viftar med
Jag tror dom renstryker med trollspön! [emoji40] [emoji16]
Labben har mikroskop och diverse andra verktyg för att skilja ut livskraftiga celler från mindre bra samt i vissa fall även kontaminanter (min mikrobiologiska bekanting hade vid något tillfälle sett mjölksyrabakterier i bottensatsen från en Chimay-flaska). Dessa livskraftiga celler kan man sedan odla upp under optimala förhållanden.
Som hembryggare måste man mata hela rasket med maltextrakt och kanske lite jästnäring. Ibland tar det sig direkt och blir bra, ibland är det trögt och luktar skumt de första generationerna för att sedan bli bra efter 3-4 uppstegningar, ibland skiter det sig och blir infekterat eller tar sig inte alls.
Vidare är det så att det ibland inte är originaljästen i flaskan utan en annan som är tillsatt för kolsyrejäsning. Så är fallet för Hoegaarden, S:t Bernardus samt de flesta weissbier-bryggerier. Chimay ska dock ha originaljästen i flaskan.
Men nu har vi gått långt över nybörjarnivån.
Som hembryggare måste man mata hela rasket med maltextrakt och kanske lite jästnäring. Ibland tar det sig direkt och blir bra, ibland är det trögt och luktar skumt de första generationerna för att sedan bli bra efter 3-4 uppstegningar, ibland skiter det sig och blir infekterat eller tar sig inte alls.
Vidare är det så att det ibland inte är originaljästen i flaskan utan en annan som är tillsatt för kolsyrejäsning. Så är fallet för Hoegaarden, S:t Bernardus samt de flesta weissbier-bryggerier. Chimay ska dock ha originaljästen i flaskan.
Men nu har vi gått långt över nybörjarnivån.
- Weinkeller
- Maltrostare

Dagge skrev:Testade att brygga på chimayjäst som jag skördat från tre flaskor Blå Chimay och sedan odlat upp. Har nu efter ca någon veckas primärjäsning i rumstemperatur (har inget jässkåp där jag kan styra temperaturen ännu) tappat om för sekundärjäsning. Det doftade skarpt om det halvfärdiga ölet och smaken var obehagligt skarp. Har lite svårt att beskriva smak och doft. Mina teorier och tankar är att det kan vara någon form av infektion (trots att jag är noggrann med renligheten eller helt enkelt jästens karaktär när den inte får jobba under optimala förhållanden. Vet inte vid vilken eller vilka temperaturer de själva brukar jäsa... Funderar också på om jag överdrev med att köra ca 30 minuter fenolrast vud mäskningen... En annan sak jag testade var att vattenjutera efter lite pillande med John Palmers kalkylblad...
Skarp doft låter som högre alkoholer kanske i kombination med acetaldehyd. Troligen blir ölen bättre om den får mogna ett tag. Vissa belgare behöver lång lagring för att komma till sin rätt, chimayjästen har jag för mig gynnas av det.
Tack flör era tankar. Kommer odla vidare på jästen för lite flera experiment och ölen kommer få stå till sig - får se vad lite lagring ger för resultat.
En ytterligare kommentar angående belgiska och kanske framförallt trappistöl.
Jag köpte för ett par år sedan några flaskor Rochefort 10 på bolaget.
Öppnade första flaskan efter ett par dagar och ölet var i princip odrickbart!
Ställde undan dem i cirka 3-4 månader och då var det ett helt annat öl och smakade precis som jag hade förväntat mig.
Troligen var ölet mycket ungt när det såldes och därför behövdes en rejäl lagring/mogning av ölet.
Jag köpte för ett par år sedan några flaskor Rochefort 10 på bolaget.
Öppnade första flaskan efter ett par dagar och ölet var i princip odrickbart!
Ställde undan dem i cirka 3-4 månader och då var det ett helt annat öl och smakade precis som jag hade förväntat mig.
Troligen var ölet mycket ungt när det såldes och därför behövdes en rejäl lagring/mogning av ölet.
Härliga tider, strålande tider 
@Kenneth
Intressant, Rochefort är ju en av mina favveöl när jag går ut och det märks stor skillnad på om den är ung eller lite längre lagrad. Dock har jag aldrig fått någon som varit såå himla ung att jag inte gillat den. Nu utfördes ju dessutom detta smaktest efter primärjäsning och innan sekundär... Så den är ju inte bara ung och omogen utan dessutom inte färdig... Ska bli mäkta spännande att testa efter sekundär... och sedan efter några månader...
Intressant, Rochefort är ju en av mina favveöl när jag går ut och det märks stor skillnad på om den är ung eller lite längre lagrad. Dock har jag aldrig fått någon som varit såå himla ung att jag inte gillat den. Nu utfördes ju dessutom detta smaktest efter primärjäsning och innan sekundär... Så den är ju inte bara ung och omogen utan dessutom inte färdig... Ska bli mäkta spännande att testa efter sekundär... och sedan efter några månader...