Jäsa i fat och trycka ut jästen.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Jäsa i fat och trycka ut jästen.
Jag kan inte släppa tanken på att jäsa i fat. Tycker det har väldigt många fördelar. Jäsa under tryck, slippa tappa om osv men två problem funderar jag på. Att ta sg går ju såklart genom att öppna locket, men att trycka ut jästen undrar jag om det går utan risk för stopp? Kapa stigarröret eller flottör är jag inte intresserad av eftersom jag vill kunna spara jästen. Ni som har testat, kan det bli stopp eller funkar det?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Jäsa i fat och trycka ut jästen.
Det finns många fördelar med att jäsa under tryck, har själv jäst min öl på det sättet våren 2014 och är helnöjd.
Men du behöver inte lyfta på locket för att ta prover. Har du en fatkoppling på jäsfatet lär det komma öl ur slangen när du kopplar på.
När jag tappar om för klarning skördar jag också jästen. I början provade jag att trycka ut jästen men det fungerade sådär.
Men du behöver inte lyfta på locket för att ta prover. Har du en fatkoppling på jäsfatet lär det komma öl ur slangen när du kopplar på.
När jag tappar om för klarning skördar jag också jästen. I början provade jag att trycka ut jästen men det fungerade sådär.
Dom pratar om det i en av de första poddarna av Experimental Brewing.
Fungerar tydligen alldeles utmärkt, men man vill inte fylla fatet med mer än 75% pga jästen vid kreusen.
Fungerar tydligen alldeles utmärkt, men man vill inte fylla fatet med mer än 75% pga jästen vid kreusen.
Det var just att det funkar "sådär" att trycka ut jästen jag tänkte undvika[emoji3] Planen är att använda samma fat hela vägen. Om det skulle funka vore det fantastiskt smidigt. Är det stigarröret det tar stopp i eller själva kopplingen? Tänkte inte direkt köra jästen genom sytråden....
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Man får bara ut en skvätt jäst, sen blir det bara öl. Det brukar vara ca 5dl jästkaka på 30 liter öl men jag fick bara ut 1-2dl när jag försökte att trycka ut jästen.
Vilken sorts öl är det du tänker brygga? Vilken sorts fat tänker du använda?
Jag brygger lager och skördar jästen innan klarning för att slippa få gelatin i jästen som återanvänds.
Det är inte svårt att trycka över ölen mellan fat, det kräver ju bara att du har mer än ett fat
Vilken sorts öl är det du tänker brygga? Vilken sorts fat tänker du använda?
Jag brygger lager och skördar jästen innan klarning för att slippa få gelatin i jästen som återanvänds.
Det är inte svårt att trycka över ölen mellan fat, det kräver ju bara att du har mer än ett fat
Har vanliga corneliusfat men tänkte komplettera med spundventil. Brygger både lager och ale men oftast lager. Torrhumlar de flesta men det kan jag avstå om det ställer till det, även om partiklarna av pellets är rejält små. Favoritjästen är wlp810 som flockar hårt. Slutar nog med att jag måste testa om det går att trycka ut en sån kaka. Tar det stopp går det ju alltid att under svordomar slanga över till det andra fatet.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Tror att du kan få problem men gränslar du en rörstump över stigarröret i jäsfatet kommer du bara få med en liten skvätt jäst när du trycker över ölen från det fatet till nästa för klarning. En finess till är att du då kan ladda klarningsfatet med humle och torrhumla helt utan syre.
Bra tips. I väntan på att vi kan köpa fat med konisk botten och dumpventil för jäst(finns ju en variant men inte med min budget) så kommer jag nog testa så fort jag får hem en spundventil.
Denna set up kanske skulle funka
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ght-system
// Jonas