Posta öl

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Posta öl

Inläggav Engan » lördag 2017-02-25 23:38

Skulle skicka mitt paket till humlegården med ölen för dpmartävlingen idag. Med schenker skickas kartongen till ngt ombud så det rekommenderas ett mobilnummer till mottagaren.
Ngt tips på vem man ska skicka med? Schenker, Postnord, DHL?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav Bee » söndag 2017-02-26 02:30

Jag tror att anledningen till att man ska använda posten och inte schenker är för att de inte vill hämta från ombud. Det blir en massa extra jobb. Humlegården får ju paketutlämning från posten, och det är posten som står som leveranssätt på hemsidan.

Inlämning per post

Ni som inte kan lämna in era öl på ovanstående orter kan packa och skicka in era öl på egen hand. OBS! se till att packa era öl mycket väl, helst i en svensk röd drickaback som förses med lock och slås in i lämpligt emballage så att flaskorna överlever frakten. Postinlämnade brygder ska vara SHBF tillhanda senast torsdag 2 mars.

Öl som skickas adresseras till:

Humlegårdens Ekolager AB
Att: Peter Herzig
Bergkällavägen 28
192 79 Sollentuna
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2017-02-26 15:18

Jag har skickat med Schenker tidigare då posten här i Östersund vägrade skicka öl. Man får då se till att det blir utkört vilket kostar extra. De senaste två åren har jag istället skickat med Postnord företagspaket. Ölback packad i kartong med luftkuddar runt, kostnad drygt 400 tror jag. Tala inte om att det är öl...
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Posta öl

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2017-02-26 15:20

När jag skickade med schenker satte jag bara en masonitskiva på backen och slog in i plast. Tanken var att de skulle vara försiktigare då. Men sista gången slog de ändå sönder några flaskor.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Posta öl

Inläggav Engan » söndag 2017-02-26 18:05

fredrik.stahl skrev:Jag har skickat med Schenker tidigare då posten här i Östersund vägrade skicka öl. Man får då se till att det blir utkört vilket kostar extra. De senaste två åren har jag istället skickat med Postnord företagspaket. Ölback packad i kartong med luftkuddar runt, kostnad drygt 400 tror jag. Tala inte om att det är öl...


När jag skulle lämna in hos Schenker ombudet frågade jag just om att kunna skicka direkt till humlegården men det visste dom hur man gjorde.. SUCK
Så postar med PostNord nu idag istället och håller tummarna det kommer fram innan torsdag. Skickar som privatperson och det står att det ska vara framme dagen efter men det synar jag. Håller tummarna
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav oscni » söndag 2017-02-26 22:09

Bee skrev:Jag tror att anledningen till att man ska använda posten och inte schenker är för att de inte vill hämta från ombud. Det blir en massa extra jobb. Humlegården får ju paketutlämning från posten, och det är posten som står som leveranssätt på hemsidan.

Skickade mitt bidrag med postnord förra veckan, där jag blev försäkrad av personen på postinlämningen att paketet skulle skickas till företaget. Men när jag varit inne och kollat id på postnord och ringt till deras kundservice så säger de att paketet kommer att köras till ett postombud för avhämtning. Men är det alltså så att de kommer att få paketet utkört ändå?? :D eller måste jag försöka ordna med utkörning?
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Posta öl

Inläggav Bee » söndag 2017-02-26 22:47

Har du gjort som det står på hemsidan kan dom inte kräva mer.
Humlegården är ju en ganska stor postkund så jag antar att det löser sig med utkörning/hämtning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav oscni » tisdag 2017-02-28 14:34

Efter att ha ringt och försökt få det bekräftat att paketet ska komma fram så säger Postnord nu att mitt paket är borta och att jag är tvungen att lämna in en reklamation. I reklamationsbekräftelsen står det " Vi återkommer till dig så snart som möjligt, senast inom en månad ".... Jag hade endast flaskat 5 av varje öl i tävlingsflaskor, så jag har inga andra öl som jag skulle kunna tävla med :( .... Tror jag kommer att försöka leverera ölen personligen i framtiden, alternativt ha fler än 10 öl flaskade i tävlingsflaskor.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Posta öl

Inläggav Ölamatören » tisdag 2017-02-28 15:13

oscni skrev:Efter att ha ringt och försökt få det bekräftat att paketet ska komma fram så säger Postnord nu att mitt paket är borta och att jag är tvungen att lämna in en reklamation. I reklamationsbekräftelsen står det " Vi återkommer till dig så snart som möjligt, senast inom en månad ".... Jag hade endast flaskat 5 av varje öl i tävlingsflaskor, så jag har inga andra öl som jag skulle kunna tävla med :( .... Tror jag kommer att försöka leverera ölen personligen i framtiden, alternativt ha fler än 10 öl flaskade i tävlingsflaskor.



PostMord slår till igen. Beklagar sorgen...
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Posta öl

Inläggav Bee » tisdag 2017-02-28 15:24

oscni skrev:Efter att ha ringt och försökt få det bekräftat att paketet ska komma fram så säger Postnord nu att mitt paket är borta och att jag är tvungen att lämna in en reklamation. I reklamationsbekräftelsen står det " Vi återkommer till dig så snart som möjligt, senast inom en månad ".... Jag hade endast flaskat 5 av varje öl i tävlingsflaskor, så jag har inga andra öl som jag skulle kunna tävla med :( .... Tror jag kommer att försöka leverera ölen personligen i framtiden, alternativt ha fler än 10 öl flaskade i tävlingsflaskor.

Fan va tråkigt, kommer dom meddela om paketet kommer till rätta?
Det ju ingen tröst nu men efter inlämningen borde du kunna få veta om SHBF fått in flaskorna iallafall.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Posta öl

Inläggav oscni » tisdag 2017-02-28 15:37

Bee skrev:Fan va tråkigt, kommer dom meddela om paketet kommer till rätta?.
Det är oklart. Ringde och förklara tidspressen, för att få dem att titta på ärendet så fort som möjligt. Svaret blev att alla ärenden måste tas i turordning och att jag snällt får vänta på min tur. Jävla PostNord... Jag skulle uppskatta att jag skickat/tagit i mot ca 10 paket från PostNord det senaste halvåret varav 3 st har försvunnit!
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Posta öl

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2017-02-28 19:18

Ja tyvärr är det på det viset med alla postfirmor idag, man kan inte lita helt på dem. Fördelen med Schenker var att jag fick god service av dem, men sen bytte de personal... Jag skickade med postnord idag. På kvittot står det att paket till företagsadresser körs ut.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Posta öl

Inläggav oscni » onsdag 2017-03-01 08:04

Mitt paket har börjat röra på sig igen! Hallelujah! Efter att ha stått still på Veddesta distributionsterminal sen förra onsdagen står det helt plötsligt att det är ute för leverans!
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Posta öl

Inläggav Engan » onsdag 2017-03-01 15:16

Mitt är då framme nu på Hemköp Rotebro så det lär inte köras ut direkt till Humlegården. Avin för upphämtning skickade dom igår.
Märkligt inte paketen körs direkt till företag...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Posta öl

Inläggav oscni » söndag 2017-03-05 19:50

Nu är mitt paket inlämnat efter många om och men. Dock hade PostNord sönder två flaskor, så det blev ingen tävling för en av ölen. Känns som att det krävs ganska hårdhänt hantering om man ska ha sönder två returflaskor i en inpaketerad rödback... Man lever och lär
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Nästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster