Dont fear the foam syndromet...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Dont fear the foam syndromet...

Inlägg av Chabo »

Tänkte INTE dra igång ytterligare en oändlig tråd om
lämna starsanskum i eller ej .
"Dont fear the foam" slängs ut hit o dit medans andra sköljer, bakar o gör annat...ok.

Nån som vet vad fabrikören själv säger?
Några mer vetenskapliga test ( typ laboratorium tester ) ?

Någon ?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Dont fear the foam syndromet...

Inlägg av Lindh »

Det är bara fosforsyra. Samma som i CocaCola. Nyttigt i stora mängder? Nej inte alls. Men hur många ml blir det kvarlämnade skummet? Livsmedelsklassat brukar det stå... Töm det du kan, skölj med kokt vatten om du är nojjig.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Lindh skrev:Det är bara fosforsyra. Samma som i CocaCola. Nyttigt i stora mängder? Nej inte alls. Men hur många ml blir det kvarlämnade skummet? Livsmedelsklassat brukar det stå... Töm det du kan, skölj med kokt vatten om du är nojjig.
JAG är inte nojjig alls. Tömmer, väntar 1 sec..fyller.

Då har du missuppfattat frågan dock.
Har det gjorts några labbtester mm va mer det jag va ute efter.
( fast ditt svar hade ju dock lite testsvar i sig)

Varför jag frågade va för att denna fråga dyker upp HELA tiden i olika forum..med typ samma svar
1/2 sköljer...1/2 gör det inte....ger liksom inget direkt svar.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Man kan lugnt utgå från att det har gjorts tester om det är livsmedelsklassat. Men du får nog vända dig till tillverkaren om du vill veta detaljer. Möjligen kan livsmedelsverket ge ett svar.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tillverkaren deltar i ett avsnitt av Brew Strong som du kanske vill lyssna på.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Hälften som sköljer? Jag varker känner eller har träffat någon som sköljer efter StarSan. Det är ju en norinse... Läste på något fourm om en som sköljde men det är första gången. Finns några som desinficerar fat med kokande vatten men då skippar man i regel starsan först.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Lindh skrev:Hälften som sköljer? Jag varker känner eller har träffat någon som sköljer efter StarSan. Det är ju en norinse... Läste på något fourm om en som sköljde men det är första gången. Finns några som desinficerar fat med kokande vatten men då skippar man i regel starsan först.
Kanske gav sken om att jag räknat o fått det till 50%
Ville mest antyda på att det är förvånansvärt många som gör "annat" eftr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Chabo skrev:
Lindh skrev:Hälften som sköljer? Jag varker känner eller har träffat någon som sköljer efter StarSan. Det är ju en norinse... Läste på något fourm om en som sköljde men det är första gången. Finns några som desinficerar fat med kokande vatten men då skippar man i regel starsan först.
Kanske gav sken om att jag räknat o fått det till exakt 50%... My bad...
Ville mest antyda på att det är förvånansvärt många som gör "annat" efter starsan.

Anders

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Grindcrusher skrev:Tillverkaren deltar i ett avsnitt av Brew Strong som du kanske vill lyssna på.
Tack

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Chabo skrev: Kanske gav sken om att jag räknat o fått det till 50%
Ville mest antyda på att det är förvånansvärt många som gör "annat" eftr
Från diskussioner för eller emot kanske man kan få intrycket att det är 50/50, men det är knappast representativt. För det flesta är detta en icke-fråga; att slippa skölja är skälva poängen och helt självklart.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Hej!

Om du vill höra från "fabrikören", själv så är han med på ett avsnitt om Basic brewing. Inte säker på att jag hittade rätt avsnitt men jag tror det:

--
March 29, 2007 - Sanitizing with Bleach and Star San
Charlie Talley from Five Star Chemicals tells us best practices in using household bleach and Star San in sanitizing equipment.
--

Han går ju inte in på vilka tester som gjorts men talar om produkten och säkerhet i allmänhet, samt en hel del om fördelarna med klorin ....

/ Mikael
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Lindh skrev:Det är bara fosforsyra. Samma som i CocaCola. Nyttigt i stora mängder? Nej inte alls. Men hur många ml blir det kvarlämnade skummet? Livsmedelsklassat brukar det stå... Töm det du kan, skölj med kokt vatten om du är nojjig.
Nej, det är inte bara fosforsyra (frågan är ifall den föreställningen ligger till grund för antagandet att det bara är jästnäring), det innehåller också didocylbensensulfonatsyra. Det finns helt klart en gräns för hur mycket som är säkert - tillverkaren skriver ju "harmful if swallowed" (avser outspädd iaf), med tanke på att man [url]inte[/url] skall framkalla kräkning så är nog största risken att det är frätande.

I alla fall enligt amerikanska regler så är det livsmedelklassat efter "adequate draining" vad nu det betyder.

Tillägg: fosforsyran används ju som livsmedelstillsats som smakgivare, samtidigt har någon bryggare lyckats med konststycket att få med oförsvarbara mängder starsan utan smakpåverkan - av detta kan man nog avskriva farhågorna för fosforsyran iaf.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Chabo skrev: JAG är inte nojjig alls. Tömmer, väntar 1 sec..fyller.

Då har du missuppfattat frågan dock.
Har det gjorts några labbtester mm va mer det jag va ute efter.
( fast ditt svar hade ju dock lite testsvar i sig)

Varför jag frågade va för att denna fråga dyker upp HELA tiden i olika forum..med typ samma svar
1/2 sköljer...1/2 gör det inte....ger liksom inget direkt svar.
Det är egentligen två frågor som skall besvaras i ett sånt test.

Dels är det i vilken omfattning fosforsyra och dodecylbensensulfonsyra är farliga i livsmedel (och i vilken omfattning de ger smakbidrag).

Den andra som är kopplad till dont-fear-the-foam är frågan hur mycket starsan det är i skummet. Som jag har märkt när jag rengjort min PET-carboy är att det bildas mycket skum när jag tömmer ut starsanlösningen, hela flaskan är fylld med skum. Det jag sen märker är att efter en stund så kan jag hälla ut betydande(?) mängd starsanlösning igen. Det verkar som att skummet kan innehålla ansenliga mängder starsan, iaf till att börja med. Frågan att besvara då är hur mycket starsan innehåller skummet egentligen? Både när det precis bildats och dels efter en stund.

Min lösning är att jag preparerar PET-carboyen i god tid. Jag låter den sen stå med carboycap och sen när det börjar bli dags så kan man ju hälla av resterande starsanlösning...
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Har fått vissa flaskor som smakat lite "kemisk" och min teori är att ja lämnat kvar för mycket starsan i flaskan, då vissa smakat så och andra inte.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tror många nya hembryggare som sköljer efter och dylikt. Dom flesta tycker nog inte kemikalier är nyttigt är väl skälet. Sen blir man upplyst och slutar skölja.
Skriv svar