Väga bryggverk till rätt lakvatten mängd.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Väga bryggverk till rätt lakvatten mängd.

Inlägg av Chabo »

Problemet är att jag har svårt att se när jag har rätt mängd vört för kok på mitt Bryggverk ( brewvcrafter35.)
(OBS ! jag vill inte ha andra tips om problemet utöver vågen... har sett detta uppe tidigare och gått igenom allt från flottörer till elektroniska givare...och att mäta upp vattnet...)

Som rubriken säger så har någon nämnt att ställa bryggverket på en bra paketvåg på nått forum.
Då har koll på när man har rätt mängd vört för kok....alla va glada när detta togs fram som förslag.
Meeeen så när jag ritade upp det, så dök vissa problem upp.

Se bild och steg 3.
Tanken är ju att man räknar ut när man nått sin vikt/volym o tar då bort maltröret.
Men problemet ligger ju i att när vågen säger rätt, så vet jag ju inte om vätskan är i bryggverket eller kvar i maltröret/malten.

Lyfta maltröret några Cm ifrån bryggverket hade ju löst allt...men jäkligt omständligt..

Några tips eller tänker jag fel någonstans ?

Anders
Bilagor
vågproblem.jpg
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Väga bryggverk till rätt lakvatten mängd.

Inlägg av Bee »

Får man vara så tråkig att föreslå en enkel räkning med vätskebindning på 0.7l/kg. Vilket då betyder att det som är i maltröret väger 1.7kg blöt/kg torr malt.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Ditt problem är inte så svårt att lösa helt utan våg eller mätare. Den enda du behöver veta är hur mycket vatten din malt binder när den "runnit av".

Om vi t.ex. räknar med att varje kg malt binder 0,5 liter vatten (denna siffra får du kontrollera i ditt bryggverk), så kommer du få ut 15 liter - 2,5 liter = 12,5 liter från din mäsk. Om du vill ha 15,5 liter vört återstår alltså 3 liter lakvatten.

Tillsätt alltså 3 liter lakvatten och låt allt rinna igenom, så har du dina 15,5 liter.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Bee skrev:Får man vara så tråkig att föreslå en enkel räkning med vätskebindning på 0.7l/kg. Vilket då betyder att det som är i maltröret väger 1.7kg blöt/kg torr malt.
Inte alls tråkigt!
Dock gäller väl ditt mått avrunnen malt.
Här häller jag ju på lakvatten löpande o vill således inte behöva vänta på att malten slutat rinna.
Om jag väl väntar kan jag ju oxå passera 15.5 l utan att veta det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Fredrik Nivert skrev:Ditt problem är inte så svårt att lösa helt utan våg eller mätare. Den enda du behöver veta är hur mycket vatten din malt binder när den "runnit av".

Om vi t.ex. räknar med att varje kg malt binder 0,5 liter vatten (denna siffra får du kontrollera i ditt bryggverk), så kommer du få ut 15 liter - 2,5 liter = 12,5 liter från din mäsk. Om du vill ha 15,5 liter vört återstår alltså 3 liter lakvatten.

Tillsätt alltså 3 liter lakvatten och låt allt rinna igenom, så har du dina 15,5 liter.
Så sant...
Det som jag tycker blir svårt är:
1: binder all malt samma ?
Har ju havre o råg mm med ibland.

2:detta kräver ju fortfarande att jag måste låta maltröret stå o rinna av till "torrt läge" innan jag kan ta bort korgen.
( inte jätteproblem)

3:kan inte ha 3 l i min hetvattentank om den skall hålla temperaturen på inställd temp. Fyller med 10 L för den skall funka bra.
Sen kör jag bara pump o slang o spolar lite varje minut uppe på malten.
Väldigt svårt att veta när 3 L gått i.

Tack

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar