Hej!
Jag har letat litet i formuet utan att hitta svar, jag funderar på att skrota min kylspiral som jag byggt då jag är mer intresserad av en plattvärmeväxlare. Dock undrar jag lite saker, bryger vanligtvis ca 30 liter i kokkärlet.
1. Först och främst, vad behöver jag för prylar förutom en kylare. Behöver man en pump?
2. Vilken storlek skall jag sikta på?
3. Jag har en stor gryta på 50 liter med elpatron, när jag kokar så använder jag ingen hopspider utan bara slänger i humlen. kommer sätta en kran på sidan av kastrullen. Jag brukar dock köra med autosiphone och saftsil för att minimera bös i jäskärl hur gör ni för att slippa detta med en plattvärmeväxlare, klarar den att bös åker in i plattan?
Har inte tagit upp ett hål ur kastrullen än för att montera en kulventil med bazooka screen, har ni några tankar hur nära botten jag skall sätta den eller låta den vara någon cm ovanför botten så att man inte suger med allt sediment.
(blev som vanligt massor med frågor kring olika saker)
Mvh Anders Adler
Plattvärmeväxlare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Re: Plattvärmeväxlare
Vad är den primära orsaken till att skrota spiralen? För mig är det mer nackdelar än fördelar att kyla med växlaren än spiral som hembryggare.
Givetvis behöver du slang och koppling (men det har du troligen redan luskat ut). Jag kör utan pump och det fungerar för mig, flödeshastigheten blir nog lägre än den varit utan PVVn förvisso. Jag kör med den med tjugo plattor från MM och brukar kyla 20L vört (det blir 20L i jäskärlet alltså). Sist så hade jag kompletterat med en genomflödes-termometer så jag kan kontrollera så att temperaturen blir den önskade. Pump behövs väl främst ifall man tänker att man skall cirkulera vörten (tillbaks till kokkärlet eller att man inte kan åstakomma tillräcklig nivåskillnad mellan kokkärl och jäskärl.
Jag har tappkran och har sista bryggningarna använt pellets. Jag har bara sett till att hålla koll på att sluta avtappningen när böset börjar komma med. Jag tänker att förvisso kan nog mycket bös sätta igen, men kommer det från pellets så kan nog en mindre mängd passera PVVn. Med kottar hade jag nog sett till att ha något slags filter. Jag har min avtappningskran en bit upp - jag tippar kokkärlet för att få ut lite mer vört, det känns som jag får ut det mesta även om kranen kanske sitter lite högre än vad den behöver (den kanske behöver sitta så högt någon annan gång). Även med bazookascreen skulle jag nog ha hålet en bit upp, bara för att bazookascreenen hindrar böset från att ta sig igenom behöver man ju inte dränka den med bös.
När det gäller storlek så räcker min definitivt till 20L. Kanske behöver man den större för att kyla 50L, men detta beror ju egentligen på hur lång tid man tycker kylningen kan få ta - PVVn kyler ju bara en halvliter åt gången ändå så att kyla mer tar egentligen bara mer tid. Då kommer vi till frågeställningen om en större kyler snabbare och jo det bör den ju göra, men (här är jag lite osäker) beroende på hur vörten flyter igenom PVVn kan det ju tänkas att den bromsar flödet mer vilket sänker hastigheten om du inte kompenserar med högre höjdskillnad eller pump.
Rent praktiskt så har jag kokkärlet på en stol och både jäskärl och PVV på golvet (PVV'n står i en hink för att mitigera eventuella läckor eller slangar som lossnar).
Jag har tappkran och har sista bryggningarna använt pellets. Jag har bara sett till att hålla koll på att sluta avtappningen när böset börjar komma med. Jag tänker att förvisso kan nog mycket bös sätta igen, men kommer det från pellets så kan nog en mindre mängd passera PVVn. Med kottar hade jag nog sett till att ha något slags filter. Jag har min avtappningskran en bit upp - jag tippar kokkärlet för att få ut lite mer vört, det känns som jag får ut det mesta även om kranen kanske sitter lite högre än vad den behöver (den kanske behöver sitta så högt någon annan gång). Även med bazookascreen skulle jag nog ha hålet en bit upp, bara för att bazookascreenen hindrar böset från att ta sig igenom behöver man ju inte dränka den med bös.
När det gäller storlek så räcker min definitivt till 20L. Kanske behöver man den större för att kyla 50L, men detta beror ju egentligen på hur lång tid man tycker kylningen kan få ta - PVVn kyler ju bara en halvliter åt gången ändå så att kyla mer tar egentligen bara mer tid. Då kommer vi till frågeställningen om en större kyler snabbare och jo det bör den ju göra, men (här är jag lite osäker) beroende på hur vörten flyter igenom PVVn kan det ju tänkas att den bromsar flödet mer vilket sänker hastigheten om du inte kompenserar med högre höjdskillnad eller pump.
Rent praktiskt så har jag kokkärlet på en stol och både jäskärl och PVV på golvet (PVV'n står i en hink för att mitigera eventuella läckor eller slangar som lossnar).
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

För att jag har en liten spiral som jag har gjort själv och tar lite tid för batcher över 20 liter! Sedan har använder jag en gryta med en elpatron, det gör att kah inte kan köpa en ny då den så inte kommer ner i kastrullen. (Den jag har nu är så gles så att patronens slingorna går att fixera imellan)niklas_n skrev:Vad är den primära orsaken till att skrota spiralen? För mig är det mer nackdelar än fördelar att kyla med växlaren än spiral som hembryggare.
Tänker ok är att det går snabbare med pvv, på vilket sätt tycker du att det är bökigare?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nackdelarna som jag ser det är;Anders_Adler skrev: Tänker ok är att det går snabbare med pvv, på vilket sätt tycker du att det är bökigare?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Recept stämmer inte eftersom vörten med humle i är varm längre tid
- Man kan inte få bort kalldruv (om det spelar roll låter jag vara osagt)
- Sätter väldigt lätt igen
- Kräver pump om man skall få ut effekten ordentligt
- Den absolut största nackdelen är att den är omöjlig att göra helt ren
Jag har använt mig av flera växlare och spiraler och jag har kommit fram till att spiralen är det bästa sättet att kyla, för mig. Enda nackdelen är att den är lite otymplig att förvara.