Kolsyra i jästank
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Kolsyra i jästank
Det hittar du på esska.se
https://www.esska.se/esska_se_s/MINI-sa ... -9790.html
Inte för någon hundring men den fungerar utmärkt.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Du är en klippa! Tack för hjälpen.Pilsnerkokaren skrev:Det hittar du på esska.se
Skickat från min D6603 via Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag hittade 2st i mina gömmor som jag köpt för framtida projekt
Så vill du kan du klämma och känna på dom när vi syns, och är det panik kan du låna en tills du beställd din.
Så vill du kan du klämma och känna på dom när vi syns, och är det panik kan du låna en tills du beställd din.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Ja, jag kollar gärna på dom. Panik är det inte, men tack ändå. Har ca tre veckor på mig att få ihop tanken. Jag hör av mig på måndag [emoji106]
Pilsnerkokaren, när du gjorde dina tankar, hur löste du stödringen för conrneliuslocket? Är lite inne på att låta någon svetsa ihop ett tryckkärl att jäsa i och att använda ett corneliuslock så lär vara en av de billigaste lösningarna för manlucka och som inkluderar säkerhetsventil dessutom...
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Den första jag gjorde fräste jag ut ur en bit rostfritt ämnesrör. Det tog hiskeligt lång tid. Inget jag rekommenderar.
De andra 5-6st har jag svarvat och sen pressat ovala, lite omständligt men betydligt lättare. Men om jag ska göra fler kommer jag förmodligen att tillverka ett pressverktyg och då lär jag också kunna sälja några till en vettig peng.
De andra 5-6st har jag svarvat och sen pressat ovala, lite omständligt men betydligt lättare. Men om jag ska göra fler kommer jag förmodligen att tillverka ett pressverktyg och då lär jag också kunna sälja några till en vettig peng.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Genomföring för provsmak börjar bli klar. Ska bara bli kompis med min tig. Sen jävlar! Kommer på en 45 böj till. Så kan jag rotera pipen åt det håll jag önskar.

Har du lust att dela med dig av måtten på de du svarvat?Pilsnerkokaren skrev:Den första jag gjorde fräste jag ut ur en bit rostfritt ämnesrör. Det tog hiskeligt lång tid. Inget jag rekommenderar.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Visst kan jag det, har ritningen i datorn på jobb. Återkommer med skiss eller mått imorgon.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag tryckte ihop den lagom mycket i skruvstycket, men då blir den som ett pringelschips så man är tvungen att rätta den så den blir plan. Sen får man trycka ihop den igen, rätta och fortsätta så tills man är nöjd.
Tack! [emoji106]Pilsnerkokaren skrev:
Jag tryckte ihop den lagom mycket i skruvstycket, men då blir den som ett pringelschips så man är tvungen att rätta den så den blir plan. Sen får man trycka ihop den igen, rätta och fortsätta så tills man är nöjd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Nu har jag äntligen haft tummarna ur röven och ritat locket. Fick det skuret i lasern. Passar finfint! Då återstår bara lite svetsande av mejjerikopplingar. 

-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Bling Bling påsvetsat. Stora 4" Sms kopplingen gör så att jag kan torrhumla lätt. Hoppspdern går igenom. I de små 1,5" kommer manometern, dykrör och kylspiral (in och ut) gå igenom.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Ja, det där med att den skulle vara klar om ett par veckor kan man ju drömma om. Snarare ett par månader. Men nu börjar det hända lite. Har fått ihop dykrör, manometer, kopplingar och övertrycksventilen.

Så nu är det inte mycket kvar. [emoji2]

Så nu är det inte mycket kvar. [emoji2]
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Ser stabilt ut