Kolsyra i jästank
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Kolsyra i jästank
Hej allihopa. Jag håller på att svetsa ihop en 65l tank tänkt till fermentering. Tanken slog mig nu att jag enkelt kan komplettera med anslutningar för att trycka in kolsyran. Tanken tål trycket, så det är inte ett issue. Frågan är bara hur det blir att kolsyra när det finns lite jästrester kvar o.s.v.
Är det någon där ute med erfarenhet på området??
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Är det någon där ute med erfarenhet på området??
Re: Kolsyra i jästank
Han kan inte söka på forumet @pilsnerkokaren, du får svara... [emoji12]
(Du kan jäsa kolsyra isåfall)
(Du kan jäsa kolsyra isåfall)
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

@Bee. Du hann före mig
Hur menar du?
Jästen sjunker till botten oavsett om vätskan är kolsyrad eller ej. Kolsyrejäsningen fungerar ju.
Ta och svetsa ihop 2 fat när du ändå håller på
Har du en trycktank du jäser i kan du jäsa under tryck, fixa en spundingventil som släpper vid 0,5-2bar så har du bra förutsättningar för jäsning.
Resultatet vid tryckjäsning blir bättre vid högre temperatur än vid jäsning i vanlig jäshink. Mängden biprodukter från jästen blir lägre av någon anledning, varför det vet jag inte men jag har tryckjäst i snart 3 år och är mycket nöjd med resultatet.
Det är enkelt att ta prov, det är enkelt att förflytta ölen mellan faten, du får en helt syrefri jäsning och det är även enkelt att flaskfylla om du vill. Inget slabbande med hävert, koppla ihop faten och tryck över ölen till ett nytt fat för torrhumling eller klarning.
Numera har jag 5st egensvetsade fat, 2st på 38liter som jag primärjäser under tryck i och 3st på 35liter som jag klarnar/torrhumlar och lagrar i.
Här är tråden om mitt bygge
https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9155
Hur menar du?
Jästen sjunker till botten oavsett om vätskan är kolsyrad eller ej. Kolsyrejäsningen fungerar ju.
Ta och svetsa ihop 2 fat när du ändå håller på
Resultatet vid tryckjäsning blir bättre vid högre temperatur än vid jäsning i vanlig jäshink. Mängden biprodukter från jästen blir lägre av någon anledning, varför det vet jag inte men jag har tryckjäst i snart 3 år och är mycket nöjd med resultatet.
Det är enkelt att ta prov, det är enkelt att förflytta ölen mellan faten, du får en helt syrefri jäsning och det är även enkelt att flaskfylla om du vill. Inget slabbande med hävert, koppla ihop faten och tryck över ölen till ett nytt fat för torrhumling eller klarning.
Numera har jag 5st egensvetsade fat, 2st på 38liter som jag primärjäser under tryck i och 3st på 35liter som jag klarnar/torrhumlar och lagrar i.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Hej! Tack för respons. Jo, jag är bara orolig för ev smaker som kanske kan uppstå om den ligger lite rester kvar på bottnen.Pilsnerkokaren skrev:@Bee. Du hann före mig![]()
Hur menar du?
Ta och svetsa ihop 2 fat när du ändå håller påHar du en trycktank du jäser i kan du jäsa under tryck, fixa en spundingventil som släpper vid 0,5-2bar så har du bra förutsättningar för jäsning.
Fint bygge föresten! Får ta och läsa igenom mer noga sen. Det blir ju något liknande jag sätter ihop på 65l. Hade dock inte tänkt att tappa om. "burken" får plats i bef kyl, så planen är att det ska i, jäsa, tömmas på rester bäst det går och sen kolsyra.
Men det du menar är att du jäser under tryck från start?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Delvis.
Efter att jästen kommit i jäskärlet låter jag säkerhetsventilen vara öppen det första dygnet. Sen stänger jag den och låter trycket stiga till 0,5bar. Eftersom jag brygger lager jäser det vid 10°. När det gått en vecka höjer jag tempen till 16°för D-rast och stänger ventilen helt. Trycket i tanken stiger då till 1,4-1,6bar. När D-rasten pågått i 4-7 dagar sänker jag tempen med 1° morgon och kväll tills jag når 2° Där får ölen stå 1-2 veckor för den första klarning/lagring. Nästa steg är att preparera ett nytt fat med gelatin och trycka över ölen dit för den sista klarningen/lagringen. Vill jag torrhumla sker det i detta fatet men kräver en tappning till nytt fat. Här kompletterar jag också med kolsyra om trycket inte är vad jag vill ha.
Bäst är om jag har en cooler ledig, då slipper jag lyfta fulla fat och kan trycka öl mellan faten som står i varsin cooler.
Ska du tappa ur jästen från fatet behöver du ett kärl med en kon i botten, du har förvisso plats till det i din kyl men konen är dyr platsmässigt. Det är därför jag har stigarrör och byter fat. Skulle du göra 2st fat om 35liter skulle du kunna växla mellan dessa när du brygger. Primärjäsa i ett samtidigt som du klarnar/lagrar i det andra. Nackdelen är att du inte kan ha mer än en temp i kylen, det blir till att lagra och jäsa vid samma temp.
Sätter du Corneliuskopplingar på fatet kan du köpa en spundingventil hos Humle som du kan sätta på gaskopplingen direkt.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... -manometer
Ventilen jag köpte var betydligt dyrare
Jag återanvänder också jästen vilket gör att jag inte vill ha i gelatin i jästkakan, om jag inte hade tryckt över ölen innan klarning hade det inte gått.
Efter att jästen kommit i jäskärlet låter jag säkerhetsventilen vara öppen det första dygnet. Sen stänger jag den och låter trycket stiga till 0,5bar. Eftersom jag brygger lager jäser det vid 10°. När det gått en vecka höjer jag tempen till 16°för D-rast och stänger ventilen helt. Trycket i tanken stiger då till 1,4-1,6bar. När D-rasten pågått i 4-7 dagar sänker jag tempen med 1° morgon och kväll tills jag når 2° Där får ölen stå 1-2 veckor för den första klarning/lagring. Nästa steg är att preparera ett nytt fat med gelatin och trycka över ölen dit för den sista klarningen/lagringen. Vill jag torrhumla sker det i detta fatet men kräver en tappning till nytt fat. Här kompletterar jag också med kolsyra om trycket inte är vad jag vill ha.
Bäst är om jag har en cooler ledig, då slipper jag lyfta fulla fat och kan trycka öl mellan faten som står i varsin cooler.
Ska du tappa ur jästen från fatet behöver du ett kärl med en kon i botten, du har förvisso plats till det i din kyl men konen är dyr platsmässigt. Det är därför jag har stigarrör och byter fat. Skulle du göra 2st fat om 35liter skulle du kunna växla mellan dessa när du brygger. Primärjäsa i ett samtidigt som du klarnar/lagrar i det andra. Nackdelen är att du inte kan ha mer än en temp i kylen, det blir till att lagra och jäsa vid samma temp.
Sätter du Corneliuskopplingar på fatet kan du köpa en spundingventil hos Humle som du kan sätta på gaskopplingen direkt.
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... -manometer
Ventilen jag köpte var betydligt dyrare
Jag återanvänder också jästen vilket gör att jag inte vill ha i gelatin i jästkakan, om jag inte hade tryckt över ölen innan klarning hade det inte gått.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Tack för ett bra och väl besskrivande svar. Kommer absolut ta detta till mig. Tyvärr är jag av den typen med lite tvångstankar när det kommer till att testa sina egna tankar och idéer. Iofs kan det kanske vara en bra egenskap [DIZZY FACE].
Jag bygger på en livsmedelsklassad tank jag fick av en vän. Denna har en rund botten men bara en falsad topp. Resten fixar jag. Har ingen vals i verkstan, så kona eller valsa upp egna tankar blir tyvärr uteslutet i dagsläget. Färdig volym blir 65 liter på tanken jag fått. Delarna till locket beställer jag laserskurna. Köper resten hos en lokal skrotnisse som har oerhört många fynd från livsmedelsindustrin. Handlade för 200:- här om dagen. Tittade på nypris som låg runt 15k. Bl.a. En mejjerikoppling på 4 tum. (2400:- ny) Tänkt som lucka med utbytbara blindlock innehållande olika funktioner.
Kontentan är alltå att jag är låst till ett 65 liters kärl som jag tänkt fylla upp till ca 50l. Kan iofs kapa av och tiga på en tjockare fläns så den inte slår sig.
Jag tänker mig att brygga dubbelt och fylla upp så gott det går. Blir ca 15l tomrum. Kanske inte så bra?
Jag bygger på en livsmedelsklassad tank jag fick av en vän. Denna har en rund botten men bara en falsad topp. Resten fixar jag. Har ingen vals i verkstan, så kona eller valsa upp egna tankar blir tyvärr uteslutet i dagsläget. Färdig volym blir 65 liter på tanken jag fått. Delarna till locket beställer jag laserskurna. Köper resten hos en lokal skrotnisse som har oerhört många fynd från livsmedelsindustrin. Handlade för 200:- här om dagen. Tittade på nypris som låg runt 15k. Bl.a. En mejjerikoppling på 4 tum. (2400:- ny) Tänkt som lucka med utbytbara blindlock innehållande olika funktioner.
Kontentan är alltå att jag är låst till ett 65 liters kärl som jag tänkt fylla upp till ca 50l. Kan iofs kapa av och tiga på en tjockare fläns så den inte slår sig.
Jag tänker mig att brygga dubbelt och fylla upp så gott det går. Blir ca 15l tomrum. Kanske inte så bra?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Att utgå från vad man har är ett starkt argument, jag gör det hela tiden själv.
Jag tycker inte att 15 liter tomrum är till någon nackdel, om du kommer att tryckjäsa blir kostnaden för gas noll och inget för att fylla upp de 15 liter.
Ser fram emot att se lite bilder på vidundret när det är klart.
Lycka till
Jag tycker inte att 15 liter tomrum är till någon nackdel, om du kommer att tryckjäsa blir kostnaden för gas noll och inget för att fylla upp de 15 liter.
Ser fram emot att se lite bilder på vidundret när det är klart.
Lycka till
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Hej!! Det kommer, men det tar nog ett par veckor innan den är klar. Kanske blir det någon beställning från Asien och då vettefan hur lång tid det kommer ta. Installerade precis Aliexpress. Mycket godis där!
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Föresten! Tack för all hjälp.
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Här är tanken som ska vidarutvecklas till något trevligt.

Lite SMS kopplingar och spjällventiler. Kopplingarna som ska användas uppe i locket kommer användas mest som genomgångar. Längst nere ska det sitta en spjällventil. Funderar på att sätta en mindre i sidan också. Provtagningsventil typ.

Har massor med begagnade ventiler om någon skulle vara intresserad. Dessa är delade för rengöring och inspektion.

Lite SMS kopplingar och spjällventiler. Kopplingarna som ska användas uppe i locket kommer användas mest som genomgångar. Längst nere ska det sitta en spjällventil. Funderar på att sätta en mindre i sidan också. Provtagningsventil typ.

Har massor med begagnade ventiler om någon skulle vara intresserad. Dessa är delade för rengöring och inspektion.

-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Nu kom en böj och spjällventilen på plats. Vilket skit det var att svetsa i bottnen av ett 900mm långt 315 rör. Fick till det tillslut med hemmapatent svetshjälm.

Ev intresserad av ventiler, skicka gärna PM med vad du har 
Svetshjälmen var grym, enda som hade gjort den ännu bättre vore om ansiktet var täckt av en diskhandske som jag först trodde 
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Haha.. Det hade varit en bedrift! Lite bökigt att andas bara [emoji21]pigbenis skrev:Svetshjälmen var grym, enda som hade gjort den ännu bättre vore om ansiktet var täckt av en diskhandske som jag först trodde
-
Fredrik Bergkvist
- Torrhumlare

Fick övertrycksventilen med posten idag. Ville ha en i rostfritt och kunde bara hitta denna. Såvidare jag inte ville punga ut 1500:- och upp. Köpte en på humlegården för 120:- pluss frakt. Vill inte skita ner dom. Det är inte deras fel, men vilken besvikelse. Så här ser det ut när kinaskit är som sämst. Dessutom är det grov stigning på invändiga gängan. Så något finlir på tryckinställningarna kan jag nog glömma.

Någon som har provat den? Funderar seriöst på en retur, men vet inte var jag kan hitta en ersättare i RF för ett par hundringar.

Någon som har provat den? Funderar seriöst på en retur, men vet inte var jag kan hitta en ersättare i RF för ett par hundringar.