Spädning för att sänka ABV
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Spädning för att sänka ABV
Halloj i stugorna.
Dagens bryggning äntligen över, efter många om och men med mitt nya bryggverk så har jag två
jäsningar i kammare, en med 17 liter, med US 05, och en med 14 liter US 04.
Det blev en softcore IPA som jag kallar den, OG landade på 1,074 enligt BS så skulle den kunna landa på ABV på runt
7,7%, kanske lite mer om den jäser ut ännu mer. Skulle vilja ha den runt 6,5 eller kanske t.o.m 6,1.
Kan jag späda den utan att kvadda smaken fullständigt?
När och med hur mycket vatten skulle ni rekommendera?
EDIT: OM jag räknat rätt skulle det räcka med ca 0.8l i hinken med 17 l...
Dagens bryggning äntligen över, efter många om och men med mitt nya bryggverk så har jag två
jäsningar i kammare, en med 17 liter, med US 05, och en med 14 liter US 04.
Det blev en softcore IPA som jag kallar den, OG landade på 1,074 enligt BS så skulle den kunna landa på ABV på runt
7,7%, kanske lite mer om den jäser ut ännu mer. Skulle vilja ha den runt 6,5 eller kanske t.o.m 6,1.
Kan jag späda den utan att kvadda smaken fullständigt?
När och med hur mycket vatten skulle ni rekommendera?
EDIT: OM jag räknat rätt skulle det räcka med ca 0.8l i hinken med 17 l...
Senast redigerad av Snow den lördag 2017-02-11 22:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Spädning för att sänka ABV
Om du måste späda så gör det så fort som möjligt innan jäsning tagit fart eller så kan du kan späda när jäsningen är klar.
Om du späder när jäsning är klar, är det lättare att du träffar din FG.
Det bästa är att späda med kokat vatten som har svalnat.
Smakerna kommer att förändras när du späder, så späd varsamt.
Om du späder när jäsning är klar, är det lättare att du träffar din FG.
Det bästa är att späda med kokat vatten som har svalnat.
Smakerna kommer att förändras när du späder, så späd varsamt.
Spä innan jäsningen kommit igång. Bör du det behöver du inte vara så noga med syrefritt vatten. Helst spår man inte tidigare.
Angående FGn så betyder den mån Inga ifall du späder efter att du mäter OG...
Angående FGn så betyder den mån Inga ifall du späder efter att du mäter OG...
Va ute precis, för sent
, US-04an har knaprat 10 pinnar och ser ut som den haft Kreusen redan, sjukt.
US-05 är lite långsammare har knaprat 4 pinnar, men båda bubblar som tusan. Får späda vid fatsättning.
Ska man koka vattnet kraftigt ett bra tag för att få ur syre, eller finns det något annat trix?
US-05 är lite långsammare har knaprat 4 pinnar, men båda bubblar som tusan. Får späda vid fatsättning.
Ska man koka vattnet kraftigt ett bra tag för att få ur syre, eller finns det något annat trix?
Finns det någon anledning till att du nödvändigtvis måste späda ner ölen? Varför inte acceptera att ölen blivit starkare än det var tänkt helt enkelt? Även en öl med OG på 1074 kan smaka gott ju...
Man kan ju späda i glaset med kolsyrat vatten också. (Ett utmärkt sätt att fuska fram folköl till middagen.)
Nej det är klar det är inte helt nödvändigt egentligen, den kommer säkert bli god ändå, menskyking skrev:Finns det någon anledning till att du nödvändigtvis måste späda ner ölen? Varför inte acceptera att ölen blivit starkare än det var tänkt helt enkelt? Även en öl med OG på 1074 kan smaka gott ju...
skulle väl må bra av lite mer humle kanske.
Den är tänkt att bjudas på på en fest och då tänkte jag att det kan vara bra
med en bira som inte fäster allt för hårt
En annan tanke som slog mig kan vara att göra en liten batch till nästa helg och sikta lite lägre på den, och sedan
blanda dom till en 50/50. Ska suga på den karamellen lite, vad tror ni? Festen är i slutet av mars, så börjar
dra ihop sig.
Jag hade inte spätt, bara gilla läget blev lite stark det fixar du nästa gång. Om du hinner gör en till och bjud på två olika öl.
Om du ska späda, koka vattnet i typ 10 min, mer behövs inte och det räcker men ett normalt kok ingen storm.
När det kommer till att blanda öl så har aldrig gått bra för mig smakerna gifter sig aldrig. Men när jag har blandat vört så har det gått riktigt bra.
Om du ska späda, koka vattnet i typ 10 min, mer behövs inte och det räcker men ett normalt kok ingen storm.
När det kommer till att blanda öl så har aldrig gått bra för mig smakerna gifter sig aldrig. Men när jag har blandat vört så har det gått riktigt bra.
Tänk också på att det är inte bara alkoholhalten du späder utan även beska, humlesmak/arom & maltighet.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Jo det är väl det jag är lite rädd för, men kan funka iallfall som festbira. Vi får se hur jag gör.Rocksolid skrev:Tänk också på att det är inte bara alkoholhalten du späder utan även beska, humlesmak/arom & maltighet.
Får isåfall bli lite större gelatinsats i fatet vid omtappning till fat.