Cornelius Säkerhetsventil

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Cornelius Säkerhetsventil

Inlägg av gurkburk »

Hej!

Köpte en ny säkerhetsventil från MM. När jag testar så får jag det inte tätt. Sätter jag på den gamla (Som jag enbart böt av estetiska anledningar) så håller det tätt. Skönt att man testade det innan...
Ventilerna ser inte identiska ut. Den gamla som satt på fatet har en platt packning i botten liknande denna:
Bild
Men på MM:s sitter packningen en milimeter upp:
Bild

Är detta ett känt problem?

Och i så fall, var får man tag på den andra typen av säkerhetsventil? Eller skall man bara byta till ett nytt lock? Nuvarande lock står det Italia på och fatet är en äkta Cornelius så det är inte ens matchande från början.

Hälsningar Peter
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Cornelius Säkerhetsventil

Inlägg av assistredo »

Björn Petersson
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av gurkburk »

Tack, men det var inte världens billigast ventil. Med frakt blir det nog väldigt dyrt.
Peter Ström
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Att just säkerhetsventilen inte skulle passa har jag ingen erfarenhet av men att köpa delar till Corneliusfat verkar vara en djungel.

Har köpt lock till fat jag själv tillverkat men dom passar inte på corneliusfaten jag har, liknande med anslutningarna, de som sitter på faten jag köpte hos MM passar endast där. Kopplingarna är också ett kapitel för sig, de som håller står det CMB på, de andra har antingen spruckit eller börjat läcka på något annat sätt efter ett tag.
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av gurkburk »

Jag kan ha haft otur. Testade att trycksätta med den gamla ventilen, men fatet tappade trycket ändå efter ett halvt dygn. Testade igen och nu har det hållit i 1,5 dygn i alla fall. Kanske skall testa igen med den nya ventilen.
Peter Ström
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev: delar till Corneliusfat verkar vara en djungel.
En bra vägvisare som funnits många år
http://www.dresselbrew.com/Keg_Info.htm

Den har ju några år på nacken och nytillverkade fat från ex. italienska AEB finns ju och jag vet inte säker var de passar in men det ändå någon av de här angivna gängorna under ventilen - 9/16 eller 19/32. Säkerhetsventilen från MaltMagnus verkade inte representerad där.

En del bryggbutiker brukar ha dels Coca-Cola (CC)- fat - ska vara "CorneliusR - pin lock" dels Pepsi-Cola (NC) ska oftast vara "Firestone etc...". Köper man gamla begagnade fat kan man dock inte vara säker utom om det är med bajonettfattning (pin lock) då det bör vara CorneliusR. De nya 18-liters från AEB brukar ibland kallas NC Jolly på en del försäljningställen.

Precis som man brukade kalla alla scooters Vespa förr så säger man Cornelius om alla de här olika faten varav ett märke är Cornelius.

När det gäller kopplingarna - bajonett eller kula - brukar man säga om de med gängad slanganslutning att måttet där är 1/4 FFL. FL står för "Flare" och det är egentligen typen av anslutning - gängsnittet är här 7/16" UNF. Observeras bör dock att bajonettkopplingar kan ha 1/2" BSF-gänga istället.
Björn Petersson
Skriv svar