Problem med kok

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Problem med kok

Inlägg av bryggapa »

skogass skrev:Jag skulle absolut inte koka under lock.
Jag har väldigt lätt för att plocka upp den smaken, inget jag vill ha i min öl. Jag har prövat att koka med lock på, resultatet var inte gott, det åkte i vasken.
Det står ju var och en fritt att brygga som de själva vill, så brygg du utan lock om vill/kan, inget fel i det.
Men, det finns väl en viss risk för 'confirmation bias' i att dra slutsatser på det viset. Dvs, du förväntar dig att 'hitta' DMS i ölen som du kokat med lock, så därför hittar du det.
Sen kan det även finnas andra källor till 'fel'. Kontrollerar du inte dessa, är det svårt att dra riktiga slutsatser. Just den ölen kanske tog längre tid att kyla? Den kanske hade kortare koktid? Burkmajs kanske stod för 70% av maltnotan? Osv...

Se t.ex:
http://brulosophy.com/2016/10/31/the-bo ... t-results/
Det är ju även det endast ETT försökstillfälle, men iaf under något mer kontrollerade former.

En annan kul grej som kan vara värd att nämna var att det var en kille på ett engelsk bryggforum (tror jag det var, hittar inte igen den tråden fast jag letat...) som försökte provocera fram DMS från kondensat. Han monterade sin kylspiral precis under locket och blåste på med kallvatten under koket, för att försöka återföra så mycket ånga han kunde. Han kunde inte hitta DMS i ölen. Dock faller även det lite i samma fälla, utan kontrollerade former och blindtest säger tyvärr inte det särskilt mycket...

Min egna åsikt är att det finns fördelar med att koka med lock på. Bättre kok med 'lägre' effekt (framförallt då kanske att få ett bra kok på ~30l med endast 10A tillgängligt är ett stort plus), samt att man slipper få damm/flugor/flott från fläkten/whatever i ölen. Ökad risk för DMS köper jag inte riktigt. Ångan måste ta vägen nånstans ändå, man kan helt enkelt inte stänga den inne. Ev. kondensat på locket tror jag är försumbart pga den låga kokpunkten för DMS, men man kan ju isolera även locket för att minska kondensationen om man är nojjig.
I vilket fall som helst, är ett rullande kok med lock på att föredra framför att sjuda utan lock.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Asmodeus »

Håller helt med ovanstående, det är omöjligt att få ned DMS i vörten igen utan ett refluxaggregat och den lilla mängd som kan kondensera på ett lock försvinner. Confirmation bias in play. /A
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av hembryggt »

Jag har kokar med locket på, men lämnar en glipa på ca 2 cm för att det inte ska koka över. Jag har praktiserat detta i 20 år utan att ha fått några spår av DMS i ölen.Vare sig jag själv, vänner eller de domare som dömt det 50-talet öl jag lämnat in till SM under åren har kommenterat DMS.
Så länge du kokar bort någon liter per timme så skulle jag säga att det är omöjligt att få DMS i ölen. Har man klen värmekälla för koket så är det troligen mycket bättre att koka med locket på eftersom man då får ett kraftigare kok, vilket gör att mer vatten kokar bort. I och med att DMS har en kokpunkt på 37 grader (https://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetylsulfid) så lär det inte kondenseras några större mängder på ett lock som kommer att vara bra mycket varmare än 37 grader på insidan under koket. Och kokar det bort mer vatten så lär det koka bort mer DMS med tanke på den låga kokpunkten.

/Erik
Skriv svar