Mitt kylskåp för bryggning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Mitt kylskåp för bryggning

Inlägg av Bönan »

Jag använder nu detta skåp, en gammal industrifrys från en skola, skåpet är i kanonskick, har monterat i kompressor och komponenter, samt lödit ihop det själv, så jag kan köra den till minus 10 om jag vill. regulatorstyrd, med en hysteres på 1 grad.
Skåpets innermått är 140cm höjd, 78cm bredd, och 60 cm djup, så det rymmer en del, kan jäsa 4st 15 liters satser samtidigt om jag vill.
Har inte kostat mig många ören, eftersom jag jobbar som kyltekniker, så grejer hittar man från skrotade saker.
Bild
Bild
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Mitt kylskåp för bryggning

Inlägg av Bönan »

Har igårkväll satt igång en mariestadsklon, som jag ställt in i skåpet, och fäst givaren på tunnan med isolerande tejp, så den håller tunnan/innehållet på 12.5-13.5 grader.
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Tjusigt! Är det vanligt med externa kompressorer på sådana där eller lika vanligt vilket som?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

Är väl rätt vanligt, då det är en industrikyl, men jag hade ju som tur, fått tag på kompressor och kylare från ett annat ställe som skulle ta bort det, så jag fick det ovanpå denna.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

Fått tag i en kyl till, till och med frugan godkände det, bara stuva in och löda lite rör, så får jag ha en som jäskyl, och en som fat/dryckeskyl.
Skriv svar