Bulldog maltkvarn
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bulldog maltkvarn
Jag har just köpt en Bulldogmaltkvarn och har en undran angående justering av krossgapet (mellanrummet mellan valsarna). I bruksanvisningen står att man först måste lossa "lås-skruvarna" ("locking screws") för att justera krossgapet med justerskruvarna. Vilka skruvar är det? Och behöver man verkligen lossa dem? Jag kan justera med justerskruven utan att lossa något, men jag tänkte att jag kanske gör något fel och att krossgapet inte stannar kvar, eller liknande. Någon som har erfarenhet av den här kvarnen?
Re: Bulldog maltkvarn
har bulldogkvarn, hittade inga låsskruvar, justerskruvarna går ju lite trögt.
Nä, inte jag heller. Eller rättare sagt, där är en hel del skruvar men jag förstår inte vilka som är "låsskruvar" och jag tycker inte det verkar som att man behöver lossa på någonting för att justera målningsgraden.
Nej det är bara att ställa skruvarna och justera bredden. Det finns inga låsskruvar. Jag brukar kolla varannan bryggning ungefär. Den inställda bredden håller sig rätt bra.Rennstam skrev:Nä, inte jag heller. Eller rättare sagt, där är en hel del skruvar men jag förstår inte vilka som är "låsskruvar" och jag tycker inte det verkar som att man behöver lossa på någonting för att justera målningsgraden.
Ok. Fint att höra:). Malde idag och det fungerade utmärkt. Märklig bruksanvisning ...