Flasksterilisator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Flasksterilisator

Inlägg av Hebbe »

Är det någon som har testat om en sådan här skulle funka att sterelisera ölflaskor med?
Den klarar inte så många flaskor i taget men ide´n är bra.
Bild
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... ign=V04tor
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Flasksterilisator

Inlägg av Rotsac »

Hebbe skrev:Är det någon som har testat om en sådan här skulle funka att sterelisera ölflaskor med?
Den klarar inte så många flaskor i taget men ide´n är bra.
Man behöver inte sterilisera flaskor man tappar öl i!

Det räcker med att efter urhällningen av ölet skölja tre gånger med varmt vatten, och därefter en gång med kallt vatten.
Se därefter till att flaskorna förvaras täckta av t.ex. en stor plastpåse.

Detta är ett ickeproblem, men många hembryggare tycks ägna sådant här ohyggligt mycket onödigt jobb.
Du driver väl knappast ett laboratorium.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag diskar mina flaskor och ser till att de är rena... sen strax innan tappning så kör jag lite star san med denna...

http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... sinfektion
// Jonas
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Sköljer bara ur dom med varmt vatten och sedan starsan i samma grunka som du länkade till strax innan tappning. Har haft ett fåtal gushers (3 av 1000 typ) som kanske kan bero på att det varit skit kvar i någon flaska, eller så har dom bara fått en extra sockerbit av misstag. Oavsett så verkar det funka rätt bra även fast man inte "steriliserar" flaskorna.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Riktig sterilisering är onödigt och dessutom svårt om man inte har t.ex. en autoklav. Det kan man lämna åt laboratorierna. Desinficering är däremot viktigt. Att inte göra det är en grov chansning, speciellt om du har tänkt spara ölen längre än ett par månader. Jag håller inte alls med Rotsac där. Inte roligt att få en barley wine förstörd innan den mognat klart. Och även om bara var tionde flaska skulle vara dålig så vet man ju inte vilken. Inte kul att inte kunna lita på innehållet när man bjuder nån på en flaska.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Rotsac skrev:Man behöver inte sterilisera flaskor man tappar öl i!

Det räcker med att efter urhällningen av ölet skölja tre gånger med varmt vatten, och därefter en gång med kallt vatten.
Se därefter till att flaskorna förvaras täckta av t.ex. en stor plastpåse.
Efter allt jobb och eftertanke man lägger ner i processen för att få en god öl så skulle iaf jag aldrig dra en sån billig chansning i slutet. Jag skulle lägga min energibesparing på en rad andra grejer före jag slutade desinficera flaskor..
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Flasksterilisator

Inlägg av ecmik »

Varför inte göra precis det du beskrev, fast också bara dra av en aluminiumfoliebit, sätta den över flaskans öppning och slänga in den i ugnen i ett par timmar medan du pillar dig i naveln framför TV:n? Då har du en ordentligt desinficerad flaska som du kan använda direkt, när du vill framöver.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

On topic - trådskaparens egentliga fråga obesvarad - jag har inget svar dock.
Björn Petersson
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hebbe »

Renligheten inom hembryggning är en fråga som engagerar helt klart..
Jag är ledsen att jag förväxlade orden sterilisering och desinficering :oops: (tror inte att nappflaskor behöver någondera).
Normalt gör jag som Falkens, men om man kan få en maskin att göra jobbet så vaknar prylnörden..
Skriv svar