Hjulbult skrev:En fundering kring maltpipor, varför gör alla så stort glapp mellan maltpipa och kokkärl? Hade jag maltpipa så skulle jag vilja att den slickade kokkärlets väggar för att få ut största möjliga mäskvolym. Antar att maltpipan så att säga suger fast så den blir svår att lyfta om man gör för snäv passning? Men eftersom ALLA, hembyggen såsom färdiga bryggverk verkar ha ett rejält glapp mellan kittel och pipa så finns det kanske någon avgörande fördel med detta som jag missar?
Mitt drömbryggverk har 60L volym på kärlet och en 50L maltpipa som man kan mäska 16kg malt i. Då bör man kunna göra 38L (10gallon) öl upp till OG70 eller liknande samt att man får tumma på volymen om man vill göra högre OG än så. Samtidigt borde det gå att göra 19L (5gallon) låg OG öl om man skulle vilja det. Den flexibiliteten tycker jag saknas i samtliga färdiga bryggverk, närmst ligger kanske Grainfather, en sådan fast i större utförande samt att den värmer med induktion och har en rejälare pump vore drömmen.
MVH
//NJN
PS: Vettigt bygge i den här tråden, men satsa på en större maltpipa än Biltemakastrullen om möjligt.
Ungefär som jag har då, en bryggryta på 60 l från stora grytor med insattsfilter, har som Max gjort ca: 50 l med ett OG på 1.077 med nästa 17 kg malt.
Med vänlig hälsning, Kent