Enkärlsbryggverk med Patina 36 (RIMS/BIAB)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Enkärlsbryggverk med Patina 36 (RIMS/BIAB)

Inlägg av Stenstugan »

Hjulbult skrev:En fundering kring maltpipor, varför gör alla så stort glapp mellan maltpipa och kokkärl? Hade jag maltpipa så skulle jag vilja att den slickade kokkärlets väggar för att få ut största möjliga mäskvolym. Antar att maltpipan så att säga suger fast så den blir svår att lyfta om man gör för snäv passning? Men eftersom ALLA, hembyggen såsom färdiga bryggverk verkar ha ett rejält glapp mellan kittel och pipa så finns det kanske någon avgörande fördel med detta som jag missar?

Mitt drömbryggverk har 60L volym på kärlet och en 50L maltpipa som man kan mäska 16kg malt i. Då bör man kunna göra 38L (10gallon) öl upp till OG70 eller liknande samt att man får tumma på volymen om man vill göra högre OG än så. Samtidigt borde det gå att göra 19L (5gallon) låg OG öl om man skulle vilja det. Den flexibiliteten tycker jag saknas i samtliga färdiga bryggverk, närmst ligger kanske Grainfather, en sådan fast i större utförande samt att den värmer med induktion och har en rejälare pump vore drömmen.

MVH
//NJN

PS: Vettigt bygge i den här tråden, men satsa på en större maltpipa än Biltemakastrullen om möjligt.

Ungefär som jag har då, en bryggryta på 60 l från stora grytor med insattsfilter, har som Max gjort ca: 50 l med ett OG på 1.077 med nästa 17 kg malt.

Med vänlig hälsning, Kent
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Stenstugan skrev:Ungefär som jag har då, en bryggryta på 60 l från stora grytor med insattsfilter, har som Max gjort ca: 50 l med ett OG på 1.077 med nästa 17 kg malt.

Med vänlig hälsning, Kent

Jo ungefär, fast helst vill jag koka på induktion också för att slippa element i grytan, men Storagrytors lösning är inte helt tokig.

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hjulbult skrev:Hade jag maltpipa så skulle jag vilja att den slickade kokkärlets väggar för att få ut största möjliga mäskvolym.

Jo, precis så har jag också tänkt. Men, om jag har ett maltrör med samma diameter som min Patina 36 får jag bara en 15cm hög mäsk i maltröret med 5kg malt (och själva maltbädden kommer bli ännu lägre). Om jag köra med 32cm Biltemakastrullen som maltrör hamnar jag på 20cm.

Med största möjliga maltrör behöver jag ca 17 liter lakvatten. Med Biltema på 32cm behöver jag ca 13 liter. Alltså, stort maltrör ger lägre maltbädd, men kan lakas med mer vatten. Känns som det i slutändan inte kommer spela någon större roll. Båda varianterna verkar fungera utmärkt.

PS, hittade ett fel i mitt uträkningsark ovan som jag nu rättat. Skulle bara kolla om ni upptäckte det :lol:
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Tack vare Köp och sälj på detta fina forum har jag nu en Biltemakastrull som skall bli maltpipa. Har också fått kontakt med en bekants bekant som vattenskär rostfritt och som gillar öl, så nu är en lakplåtsbotten beställd genom honom. Jag tänker såga ut botten på Biltemakastrullen och sedan tiga dit den nya botten. Den blir skuren i 3mm rostfri plåt enligt detta mönster:

silplåt.png

Slitsarna är knappt 70mm långa, 0.8mm breda med avstånd 8mm. Hela plåten är 305mm i diameter.
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

På Grainfathern så ligger plåten på botten av innerröret utan någon packning, så jag tror inte du behöver tiga fast det.

Salle
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Salle skrev:På Grainfathern så ligger plåten på botten av innerröret utan någon packning, så jag tror inte du behöver tiga fast det.
Salle

Nej, det gör den inte!

Se: http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... er-silplat
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Ändrar mig, på min som är en av de tidigast levererade i Sverige så följde det inte med någon packning till den nedre silplåten, och jag har heller inte monterat någon och det fungerar hur bra som helst.

Salle
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Bra tanke med lös botten. Jag misstänker att Biltemakastrullen kommer bli rätt sladdrig när jag tagit ur botten. Det visar sig när jag satt vinkelslipen i den.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har sågat ur botten på en biltemakastrull (för att bli maltpipa med falskbotten) till ett bryggverk (som fortfarande är *ähem* under konstruktion...)
Jag lämnade ca 1 cm kant och då blev den inte 'sladdrig'.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Vilken skönhet som anlände idag! Hög tid att kapa ur botten på Biltemakastrullen!

20170221_092033.jpg
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Botten i Biltemagrytan borta. Det närmar sig.

20170221_164531.jpg

20170221_165813.jpg

20170221_180027.jpg
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Tummen upp!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Stiligt nå djävulskt :)
Hur täpper du igen hålet från kranen?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

bryggapa skrev:Hur täpper du igen hålet från kranen?

Tänkte ta en bit från bottendelen jag sågade bort och antingen hårdlöda fast över hålet, eller få den svetsad med tig.
Skriv svar