Bryggbudget

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Bryggbudget

Inlägg av skyking »

Har funderat lite på ekonomin (eller vad man nu skall kalla det) för bryggning.

Har ni andra någon slags budget för er bryggning eller låter ni pengarna och ölen flöda fritt? Hur mycket pengar har ni i så fall budgeterat med och hur mycket öl har ni budgeterat för?

Själv tänker jag nog mig att jag brygger 10 satser (200L) per år och man kan nog räkna med i snitt 500kr/sats i förbrukningsvaror. Kanske man lägger lika mycket till på utrustning, litteratur mm. Detta är dock rätt mycket mellan tummen och pekfingret eftersom jag just börjat brygga igen efter ett längre uppehåll, men totalt sett runt 1000kr/mån...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Bryggbudget

Inlägg av ekstedt »

Jag tycker egentligen pengafrågan är tämligen ointressant, men skrev ändå detta nyligen:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... gd-ol.html

Kontentan är att om man bortser från timkostnaden för arbetet så är det billigare än att köpa motsvarande mängd. Om då pengarna är ett problem så känns det som att ens alkoholkonsumtion är ett betydligt större problem. Eller så är man kanske lite för generös med öl till sina kompisar.

Det blir ju lite speciellt dock när man brygger så stora satser som 200 l. Det är väldigt stota satser om man är helt själv och brygger för personligt bruk.

Edit: läste fel, 10 st 20-literssatser ska det förstås vara, låter mer rimligt.
Senast redigerad av ekstedt den tisdag 2017-01-17 13:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

För min del så är detta en ren hobby och en hobby kostar pengar, jag ser alltid till att ska något köpas till hobbyn så finns pengarna innan och dom behövs inte till familjen (familjen går alltid först).

Är det alk per kr som är intresset så tror jag man ska titta någon annanstans.

Du menar väl att du gör 10x20L = 200L och inte 10x200L = 2000L.
Om du gör 2000L per år då kan en väl genom räknad budget vara en bra idé.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

Att lägga 500 kr per bryggning i ny utrustning låter rätt extremt. När man väl har allt på plats blir det ju på sin höjd någon jäshink, slang el dyl om året som behöver bytas ut.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

skogass skrev:För min del så är detta en ren hobby och en hobby kostar pengar, jag ser alltid till att ska något köpas till hobbyn så finns pengarna innan och dom behövs inte till familjen (familjen går alltid först).

Är det alk per kr som är intresset så tror jag man ska titta någon annanstans.

Du menar väl att du gör 10x20L = 200L och inte 10x200L = 2000L.
Om du gör 2000L per år då kan en väl genom räknad budget vara en bra idé.
Hehe, givetvis. Annars hade det ju varit rätt kul ifall jag bryggt 200L-satser och bara lagt 500kr på råvaror...

Sen är det hela kanske också en fråga om man har en budget över huvud taget. Har man inte budget för övriga utgifter så är det ganska givet att man har det för bryggningen heller. Det omvända behöver dock inte gälla, men som jag ser det så är utgifterna för bryggning så pass stora att de kan förtjäna en plats i ens budget (och inte bara hamna som "diverse övriga utgifter").
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

J Andersson skrev:Att lägga 500 kr per bryggning i ny utrustning låter rätt extremt. När man väl har allt på plats blir det ju på sin höjd någon jäshink, slang el dyl om året som behöver bytas ut.
Som sagt(?) har jag ett visst behov av att komplettera min utrustning. Dessutom är det ju alltid kul med nya leksaker;)
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

skyking skrev:
J Andersson skrev:Att lägga 500 kr per bryggning i ny utrustning låter rätt extremt. När man väl har allt på plats blir det ju på sin höjd någon jäshink, slang el dyl om året som behöver bytas ut.
Som sagt(?) har jag ett visst behov av att komplettera min utrustning. Dessutom är det ju alltid kul med nya leksaker;)
Nya leksaker är alltid kul :)

Beroende på hur humligt det ska vara kan ju priset åka berg-o-dalbana. Men en normal batch kostnad ligger nog runt 400-500 inklusive en liten avbetalning på investeringarna, för min del.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Sure! :lol:
Sen ska man ha en fatanläggning och riktiga tappkranar, digital refraktometer och en dyr termometer, en jäskyl och kanske några fat till? En bättre kylare kanske och varför inte bygga ut bryggrummet när man ändå håller på? Sedan kommer nya nummret av Hembryggaren med nya produkter som man bara "måste" ha! Hörde jag någon säga Beerbug och Tilt hydrometer??

500 i månaden är som en piss i Mississippi om man inte kan hålla köpbegäret under kontroll. :oops:
Skriv svar