Förkultur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lehools
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-01-13 21:24

Förkultur

Inlägg av lehools »

Hej. Är min första förkultur med magnet omrörare å e kolv. Tycker att den ser lite klumpig ut under omrörning är detta ok eller är den förstörd?
https://vimeo.com/199368487
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Förkultur

Inlägg av Drake »

Jäst?
Är extremt stor skillnad på dom och vissa sorter ser ut som gröt nästan.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Förkultur

Inlägg av STMF »

WLP002 eller Wyeast1968? Vissa, högflockurerande jäster ser ut precis så.
lehools
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-01-13 21:24

Re: Förkultur

Inlägg av lehools »

Wyeast Labs 1968

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Förkultur

Inlägg av STMF »

Så, helt normalt :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Förkultur

Inlägg av Bee »

Vi har en hel tråd med bilder på förkulturer, så man kan se hur det kan se ut. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=11281
lehools
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-01-13 21:24

Re: Förkultur

Inlägg av lehools »

Tack för alla svar, efter en vecka så ser min förkultur att funka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skriv svar