Flockulerande jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Flockulerande jäst

Inlägg av Mange81 »

Om jag dricker någon riktigt god öl och den skulle råka vara en ofiltrerad öl tar jag ibland chansen att odla upp den.
Jag drack senast en La Saison - BFM, en mycket god saison i min smak.
Tydligen är det en vildjäst av vad jag förstått, så får väl vara lite försiktig med hur jag använder den.
I alla fall har jag gjort ett försök att odla upp den och det verkar gå väldigt bra.
Jag har stegat upp den 3ggr och ska på en full uppstegring för pitch som nästa steg.
Under processen har jag märkt att den verkar flocka sig och sedimentera snabbt, om jag stänger av magnetomröraren
efter det att jästen jäst ut vörten tar det mycket kort tid innan jästen ligger på botten, redan efter 1 timme ligger det mesta på botten
och efter 1 dygn i rumstemperatur är vörten helt blank. Ifråga om att pitcha denna i en bryggning kommer denna egenskap ställa till det för mig tro?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Flockulerande jäst

Inlägg av Weinkeller »

Det kan vara F2an du propagerat om du har otur. Det är inte alltid ölen är jäst och flaskad med samma jäst.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Flockulerande jäst

Inlägg av Mange81 »

Det är sant. Men det luktar och smakar saison om förkultursvörten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skriv svar