Jäser det som det ska?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäser det som det ska?

Inlägg av lesonen »

Tjo!
Körde min första bryggning igår, en IPA på 10L som nu står och jäser.

Men, den har ett tjockt bottenlager som når upp till 2L strecket när jag kollade den idag.

Är detta normalt?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Jäser det som det ska?

Inlägg av Ceder »

Hej, vilken metod bryggde du med? BIAB eller något annat?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Nej, du bör skicka ölen till mig för destruering :)

Det antyds att det kan bli så beroende på vilka metoder du använder. Jag tycker det inte finns någon större anledning till oro. Se bara till att du inte får med dig geggan när du tappar om/upp. Du bör nog inte låta det stå för länge på geggan (ett par veckor är nog OK).
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

@skyking; min fråga om metod var inte för att antyda att det blir så med BIAB :) tänkte bara att om man har 20% "guck" i botten efter en dags jäsning så tänkte jag att man kanske fått med en hel del rester från koket. Därav frågan :)

lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lesonen »

Var BIAB bryggning.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lesonen »

Hade lagt sig lite mer nu.

Ligger strax under 1 liters sträcket .
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Humlegatan »

lesonen skrev:Hade lagt sig lite mer nu.

Ligger strax under 1 liters sträcket .

Jag hade lite samma problem när jag började med brew-in-a-bag, runt 20% rester från malten som följde med. Det har diskuterats på olika forum huruvida detta påverkar smaken eller inte, beroende på vilken öl du gör. En del menar att lite extra druv i botten på jäskärlet bidrar med näring till jästen och är på så sätt bra. Personligen köper jag inte riktigt det argumentet alla gånger och jag vet då ingen som eftersträvar att få med sig druv till jäsningen för att det skulle resultera i en bättre öl.

Min personliga erfarenhet med druv och biab är att jag kunde råka ut för en "faddig" smak när jag ville brygga krispigare öl, om det var stora rester druv i jäskärlet. Jag upplevde det svårt att framhäva humlesmaker och ölen kändes ibland inte så fräsch som jag önskade. Innan jag bytte från den påsen jag använde, som resulterade i mycket druv, provade jag att sila vörten genom saftduk mellan mäskning och kok. Tidskrävande och lite kletigt, men jag blev av med resterna. Nu har jag en betydligt finmaskigare påse, samt att jag ibland silar vörten i desinfekterade saftdukar när vörten är på väg ner i i jäskärlet.

Nu är det säkert så att lite druv inte skadar. Min egensnickrade teori är dock att för mycket kan, med betoning på kan, resultera i en öl som upplevs kvalmig, fadd och lite ofräsch, även om det klarnar till sig i flaska/fat.

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Definitionen av "lite druv" som extra näring till jästen är så lite att du inte ser det när du tappar ner i jäskärlet.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

lesonen skrev:Var BIAB bryggning.
Får man gissa att BIAB-påsen är av den typen som är finmaskig på sidorna, men grovmaskig i botten?

När jag gjorde några BIAB-bryggningar med finkrossad malt, så kom det ut alldeles för mycket av den genom botten.
Det finns alltså BIAB-påsar som även är finmaskiga i botten.
Vid behov, så kan du ju prova med en sådan nästa gång.
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lesonen »

Tack för tipsen!
Funderar på sekundärjäsningen.
Antar att avfällningen i botten inte fyller någon funktion? Så är bara att sätta häverten då jag ej för med böset i botten antar jag?

lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av lesonen »

lesonen skrev:Tack för tipsen!
Funderar på sekundärjäsningen.
Antar att avfällningen i botten inte fyller någon funktion? Så är bara att sätta häverten så jag ej får med böset i botten antar jag?

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

lesonen skrev: Funderar på sekundärjäsningen.
Antar att avfällningen i botten inte fyller någon funktion? Så är bara att sätta häverten då jag ej för med böset i botten antar jag?
Det är som sagt svårt att veta vad fällningen består i. Det jag menar är att om du tänkt använda sekundärjäsning så kör du bara enligt plan (inom rimliga gränser). Det kan hända att en mindre mängd bös kommer med när du hävertar över ölen, men det rör sig i så fall om obetydliga mängder (avsikten är dock att man skall lämna böset kvar). När det kommer till sekundärjäsningen fyller böset dock ingen funktion (återigen om du håller dig inom rimliga gränser), det finns tillräckligt med jäst i vätskan för att säkerställa sekundärjäsningen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det översta lagret av bottensatsen innehåller aktiv jäst i kontakt ned ölet, så att omtappa (inte sekundärjäsa) innebär alltid att mängden aktiv jäst i kontakt med ölet minskar. Om det sedan har någon betydelse kan man argumentera om. Många (exempelvis boken "Yeast") avråder från att tappa om för tidigt på grund av detta. Själv bryr jag mig inte så mycket om det de gånger jag tappar om. Men omtappning är för det mesta ändå helt onödigt i alla fall.
Skriv svar