Över 100% mash efficiency?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Över 100% mash efficiency?

Inlägg av Lindh »

Lite sen på bollen men skillnaden i extraktbidrag bland basmalterna dit faktiskt även Münchner typ2 här är väldigt snarlika. Däremot är mängden kvarvarande enzymer i Münchner 2 mycket lägre än pilsnermalt och knappt så den klarar att konvertera sig självt till skillnad från Münchner typ 1. Här är en trevlig artikel i ämnet mörka basmalter: http://byo.com/hops/item/1556-using-mun ... m-the-pros

Angående Beersmith vill jag minnas att strikewater mäts vid 20c vilket ställer till det för folk med konstant varm HLT där vattnet alltid håller 75c. Preboil är vid 78 eller 100, minns en tråd på Beersmiths forum där Brad erkände att det var en miss. Kan ha blivit ändrat i nya versionen. Batchsize är volym ner i hink vilket är ett ganska ointressant värde att anteckna om man inte kör saftsil och samma mängd humle varje gång. Om man ställer loss to trub and chiller till noll och har samma bortkok varje gång samt mäter volym i kastrullen så visar Beersmith mash eff = brewhouse eff.
Att mäta Preboil volume vid 78c går att ta höjd för men jag har stora problem med att få bra värde på PBG (preboil gravity) innan det kokat några minuter och blandat sig. Vid laget är det ju lite sent att börja laka mer om man vill justera.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Lindh skrev:Angående Beersmith vill jag minnas att strikewater mäts vid 20c vilket ställer till det för folk med konstant varm HLT där vattnet alltid håller 75c. Preboil är vid 78 eller 100, minns en tråd på Beersmiths forum där Brad erkände att det var en miss. Kan ha blivit ändrat i nya versionen.
Det är lite här jag känner "skitsamma" med noggrannheten, så länge jag får till samma volym och SG:n varje gång. Alla har sina metoder och lösningar, och när inte ens programmet som de flesta använder är 100% säkert på noggrannheten så blir hobbyn i min värld bara omständig. Ha kul och brygg helt enkelt. Men smaken är som baken som vi brukar säga[emoji6]
Lindh skrev:Att mäta Preboil volume vid 78c går att ta höjd för men jag har stora problem med att få bra värde på PBG (preboil gravity) innan det kokat några minuter och blandat sig. Vid laget är det ju lite sent att börja laka mer om man vill justera.
Är det bara sockret som ska justeras är ju extra light DME en trevlig sak att ha till hands när preboil-siffran kommer ut för lågt och man redan börjat koka upp.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

ecmik skrev: Anledningen till att jag tidigare räknat med lägre effektivitet är att jag beställde färdigkrossad malt av olika kvalitet förut. Effektiviteten va som en bergochdalbana.. Nu har jag bryggt ett par-tre gånger med egen kross och min effektivitet är fortfarande inte "satt", men den har ökat avsevärt. Så jag är inte förvånad att jag har kan få över 90-95% mäskeffektivitet (rätt pH, vattenbehandling, omrörning, fin kross osv).

Fast jag struntar egentligen i hur hög siffran kan bli, huvudsaken med att krossa själv är att jag får samma varje gång - äntligen!
Hamnade i samma sits som dig när jag fick min kross att fungera som jag ville, enligt bryggprogrammet är effektiviteten mellan 90-95% en normal bryggning men det kan dippa till 85% när jag använder andra sorters malt. Det skiljer rätt mycket bara mellan pale ale och pilsnermalt för min del. Har försökt förstå vad som är "fel", har vägt, mät och räknat men nu har jag slutat bry mig och fått inse att det bara är en siffra i programmet.

Huvudsaken är ju som du säger att man kan förutse vad resultatet ska bli inom rimliga gränser, vilket i sig kräver ett antal bryggningar med samma utrustning.
Erfarenhet tror jag det kallas :wink:

Har dock fortfarande inte blivit klok på vad det man ska räkna på, är det mängden öl i jäshinken som gäller?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Finns väl inget "vad man ska", alla är vi olika. Jag vill ha koll på processen men sista humle/druvsepareringen bryr jag mig inte om eftersom jag gärna slarvar och dumpar lite extra för jag är lat. Jag fyller ju mina tre fat per bryggning oavsett. Så jag är mest intresserad av volym efter kok och mäskeffektivitet. Eller OG är väl det mest intressanta ihop med slutvolym hur man nu väljer att räkna på den.
Det jag tycker är lustigt med Beersmith är att uträkningarna egentligen är simpla och i Excel får jag det alltid att stämma.
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Var tvungen att testa och hade i 2 droppar diskmedel & mätte SG vilket STEG med 0,04... Va fasiken.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Lindh skrev:Finns väl inget "vad man ska", alla är vi olika. Jag vill ha koll på processen men sista humle/druvsepareringen bryr jag mig inte om eftersom jag gärna slarvar och dumpar lite extra för jag är lat. Jag fyller ju mina tre fat per bryggning oavsett. Så jag är mest intresserad av volym efter kok och mäskeffektivitet. Eller OG är väl det mest intressanta ihop med slutvolym hur man nu väljer att räkna på den.
Word på den! Jag har också slutat krångla med sista dropparna och maxar kokvolym för att dumpa det sista. Aldrig mer saftsil.. [emoji28] Efter Brulosophys experiment så är jag aldrig orolig för att få med lite kalldruv i jäshinken.

I BeerSmith räknar jag även in resterande volym i kastrullen i min Batch size och håller "loss to Trub" på den mängd som humlen faktiskt stjäl. Det har blivit mer logiskt sedan dess.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Kan nog officiellt säga att nåt är väldigt konstigt med Beersmith och mash efficiency-uträkningen... Fick i dagens bryggning i princip samma resultat som programmets "estimated"-värde, alltså ca 80%. Ändå säger den 115.5%..
Skärmavbild 2016-11-09 kl. 15.08.05.png
Skärmavbild 2016-11-09 kl. 15.08.05.png (19.21 KiB) Visad 8090 gånger
Refraktometern stämmer, volymerna stämmer nära nog (beräknade volymen är 19.85L, jag fick ut drygt 19.6L).
Min enda teori är att programmet säger att jag fick 115.5% bättre mäskeffektivitet än den beräknade (alltså 92,3% verklig mäskeffektivitet). Men det vore ju väldigt ologiskt av BS...
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

För er som är intresserade har jag nog fått kläm på frågetecknen kring BeerSmith och varför siffrorna har blivit så konstiga!

Jag har varit så fast i att styra receptens OG med Brewhouse Efficiency (BHE), men det blir helt galet när man brygger som jag gör. Jag gör nämligen alltid några liter extra som jag dumpar för att slippa sila bort humlen efter kylning. Eftersom jag "förlorar" flera liter per batch så måste BHE-siffran sänkas till en nivå där Estimated mash efficiency matchar verkligheten. Så i mitt fall blir min "nya" BHE 54% för att pricka min standard-mäskeffektivitet på ca 80%. Ska försöka förklara, hojta till om något inte verkar stämma.

Programmet är ju inte direkt logiskt här tycker jag. Men den kalkylerar om "est mash eff" efter hur mycket förluster du har i systemet (skriv in en stor volym på "Trub loss" så får du se..). Jag hade hellre velat kunna styra min mäskeffektivitets-siffra utifrån verkligheten, men det funkar tyvärr lite tvärtom. Men vet man sin mäskeffektivitet så är det ju lugnt (men fortfarande rätt störande). Du får helt enkelt sänka BHE:n istället tills du hamnar rätt i mäskeffektiviteten.

Så här ska jag alltså göra nästa gång jag brygger, för nu stämmer siffrorna:

Ställer först in mitt vanliga Fermenter loss-värde (2L hos mig) och ett ganska högt värde på Trub loss (säg 3-3.5L till mina batch sizes på 7.5-10L). Då räknar programmet UPP min förväntade mäskeffektivitet för att kompensera för förlusten. Då måste jag justera NER Brewhouse efficiency till jag når min förväntade mäskeffektivitet på ca 80%. Då kommer jag rätt.

På sätt och vis ändå lite logiskt, eftersom det faktiskt är en förlust att hälla ut slabbet i avloppet.. [emoji6]

Dock får man en usel brygghuseffektivitet, men det är ju skitsamma eftersom jag medvetet dumpar ett antal liter. Så länge SG:t är mitt förväntade SG efter kylning (alltså lika med mitt OG) och att jag då har nog med vört för att fylla hinken utan att få med det värsta humleslabbet så är jag nöjd!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag fyller aldrig i trub loss.
Jag räknar bara 3liter mer öl än vad jag sen har i FV. Kör trub loss i huvudet liksom. Som du skriver så ställer trub loss till det, beermith ändrar inte malten om du skriver 10liter trub loss. Bara mer vatten ändras har jag för mig. Jätte dumt

https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Dom måste ändrat det här i senaste uppdateringen. Jag upplever det som att förut var det värdet för "mash efficency" som styrde och "brewhouse efficiency" följde efter.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Bee skrev:Dom måste ändrat det här i senaste uppdateringen. Jag upplever det som att förut var det värdet för "mash efficency" som styrde och "brewhouse efficiency" följde efter.
Tror inte det! Men jag vet inte säkert. Men i beskrivningarna så står det dock att programmet faktiskt räknar baklänges ifrån batch sizen. Och uppenbarligen så ändrar den "est mash eff" om man ändrar sina förluster. Och det gör den i helt ologiskt tycker jag, eftersom den inte ens varnar när "est mash eff" blir över 100% (vilket är typ fysiskt omöjligt..?).

Så för att ställa in programmet "rätt" så måste man kompensera sin BHE tills man når det man vet är sin mäskeffektivitet.

OBS! Vad som verkar vara en bugg (?) är att siffran för "est mash eff" längst upp, till höger om BHE, inte alltid ändrar sig direkt när man ändrar siffran för BHE. Men stänger man ner receptfliken och trycker upp den igen så är den ändrad.. Kanske bara i min dator den beter sig så?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Har förresten en bra forumtråd där de kanske beskriver saken bättre:

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=11739.0
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Tror att jag aldrig haft problem med detta förrän jag nu fyllt i alla förluster. Då blir ju Brewhouse=Mash linjärt. Måste kolla lite bryggloggar och utrustningsprofiler för att verifiera detta såklart.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Bee skrev:Tror att jag aldrig haft problem med detta förrän jag nu fyllt i alla förluster. Då blir ju Brewhouse=Mash linjärt. Måste kolla lite bryggloggar och utrustningsprofiler för att verifiera detta såklart.
Hehe[emoji4] Jag tror detta är nåt de flesta helt enkelt krånglar sig runt. Man hittar en annan lösning som funkar, sen kör man på sitt system vilket säkert funkar precis lika bra.

Problemet för mig var att jag aldrig riktigt kunde förutsäga förluster och OG tillräckligt exakt. Har dock inte testat än, men på pappret känns det i och med detta mycket mer spot on!
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Hur mycket du förlorar när du silar bort humlen är inte konstant utan beror på hur mycket humle du har, iaf när det gäller kottar. Humlen suger helt enkelt åt sig en viss mängd vätska, det är en faktor jag tycker ett program borde ta hänsyn till, det är en faktor som går att räkna ut när man vet hur mycket humle man har tillsatt (och i vilken form).
Skriv svar