Boil off ...
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Boil off ...
Tack för förklaringen. Poängen förstådd @skyking, men jag tror att allt annat än sockerhalt är av underordnat värde för gemene hembryggaren.
Ah! Då förstår jag. Ja jag har haft siffran 360 i huvudet och tänkt att det är basmalt, men det stämmer 375 = socker. Jag tror @skyking verkar vara närmast lösningen.niklas_n skrev: Nej 300°Ö/kg är innehållet. Nånting måste vara fel, tittar man i BS ger 79°Plato typ 440°Ö. Om inte annat har jag och många andra sjukt dålig effektivitet.
Jag har läst att rent socker innehåller 375°Ö/kg, det kan inte vara så att det är 79% av det som menas?
Jag har bara linjärapproximerat, ska läsa på närmare om jag hinner under dagen.
@Skyking och @niklas_n
Efter en del extra läsande hittade jag denna artikel som förklarar omvandlingen till extraktpotential i användbara siffror. (Det finns en eller ett par brew strong avsnitt om malt och maltspecifikationer också. Sveriges bryggradio har också avhandlat detta i något avsnitt.)
Det är alltså extrakt som viktprocent med sukros som bas som skall beräknas.
Jag ber om ursäkt för förvirringen, det var ett tag sen jag lärde mig ytligt om extraktpotential för malt, och då man egentligen inte behöver den kunskapen särskilt ofta faller det lätt i glömska. Hoppas att någon mer lärt sig något.
Efter en del extra läsande hittade jag denna artikel som förklarar omvandlingen till extraktpotential i användbara siffror. (Det finns en eller ett par brew strong avsnitt om malt och maltspecifikationer också. Sveriges bryggradio har också avhandlat detta i något avsnitt.)
DBFG = dry basis, fine grind. Mer att läsa om malt specar finns här.Often brewers refer to a malt’s “extract potential.” This is typically expressed as specific gravity that can be achieved with 1.00 pound (455 g) of malt mashed in 1.00 gallon (3.78 L) of water.
The following formula can be used to calculate extract potential:
Extract potential (S.G.) = 1 + (DBFG / 100) * 0.04621
The 0.4621 multiplier in the formula is the extract potential of sucrose (1.04621), against which all extract is measured. For example, a malt with a DBFG value of 80.5% results in a calculated extract potential of 1.0372.
Det är alltså extrakt som viktprocent med sukros som bas som skall beräknas.
Jag ber om ursäkt för förvirringen, det var ett tag sen jag lärde mig ytligt om extraktpotential för malt, och då man egentligen inte behöver den kunskapen särskilt ofta faller det lätt i glömska. Hoppas att någon mer lärt sig något.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

På det stora hela är vi nog överens.skyking skrev: Det jag menade var att SG och extrakthalt inte är samma sak. Det man egentligen skall göra för att få rätt är att mäta extrakthalten före kok, t.ex i g/L och mäta den efter koket. Gör man det så skall siffrorna gå ihop - annars har man ju observerat att extraktmängden i vörten faktiskt har förändrats under koket (vilket vi antagit att den inte gör). Men nu mäter man egentligen SG och inte extrakthalt. Frågan om hur uträkningen görs är alltså mycket en fråga om hur man översätter mellan grader Ö och g/L (eller g/kg), gör man det på något sätt så kan man ju faktiskt få siffrorna till att gå ihop (sen får man ju fråga sig hur korrekt denna översättning mellan Ö och g/L är).
Notera att det i sammanhanget med BS's beräkningar är just beräkningar och skall inte vara behäftade med mätfel (enligt BS ökar det med 124ÖL). De siffror som mätts upp i exemplet däremot kan vara behäftade med mätfel (här skall man som sagt vara nogrann med hur man mäter för att kunna få till nogrannheten), här försvinner 135ÖL. Är det så att BS faktiskt använder en nogrann modell så innebär det att mätfelet är rätt stort i sammanhanget (jag antar att man mätt fel preboil då postboil-mätningarna är enklare att göra rätt).
Enklast och vanligast för hembryggare är att mäta densiteten med hjälp av en hydrometer, ett rätt trubbigt verktyg men relativt konsekvent vid rätt användande. Trubbigt på så sätt att man inte vet vad som finns i vörten, bara att den har si eller så stor volymvikt. Därför har BS i mitt tycke ett beräkningsfel för preboil/postboil, det tillsätts inget till vörten enbart genom kok. Vore det så skulle man få ut mer än vad man tillsatte enbart genom att koka vörten tillräckligt länge.
Nu så är man tillbaka från nyårsvingel och framfart i pisterna.
Om jag förstått det rätt så är min känsla av konstighet i BS beräkning befogad?
Det skiljer om jag räknat rätt 144 enheter. Det har ju inget med mitt mät fel att göra, men det är helt klart intressant om det per definition är omöjligt att uppnå BS estimeringar ?
Om jag förstått det rätt så är min känsla av konstighet i BS beräkning befogad?
Det skiljer om jag räknat rätt 144 enheter. Det har ju inget med mitt mät fel att göra, men det är helt klart intressant om det per definition är omöjligt att uppnå BS estimeringar ?
Haha, ja det där är ett rejält räknefel. Du råkar inte ha kryssat i något som "add post boil" då?
Måste ju vara jag som gjort nån gurka, ska kolla igenom, min utrustningsprofil, detta är ju skumt.Bee skrev:Haha, ja det där är ett rejält räknefel. Du råkar inte ha kryssat i något som "add post boil" då?
Edit: Menar du denna (bilden) så är ingen av dom i bockad
Ok, då är det inte det då.
Jag blir inte klok på detta, har gjort ett nytt recept, kollat mina inställningar för utrustning etc, men får en diff på denna Stout på 90 enheter, dvs mer socker efter kok, som trolleri
Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig och slå in detta recept i sin BS och utrustning och se vad det blir?
Har kollat 6 av mina bryggningar och alla har en diff, i spannet 128-41...
Vad är det vanliga spannet på diff i BS när det gäller totala mängden socker pre och post boil?
Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig och slå in detta recept i sin BS och utrustning och se vad det blir?
Har kollat 6 av mina bryggningar och alla har en diff, i spannet 128-41...
Vad är det vanliga spannet på diff i BS när det gäller totala mängden socker pre och post boil?
Är det någon som mailat Brad Smith och fått en förklaring? Snow?Bee skrev:Man kan alltid maila Brad Smith och fråga hur beräkningen görs.
Nu har jag ställt en fråga om detta.
Skulle vara intressant om ni kan räkna på ett par batcher i era
recept för att lura ut om det bara är jag som får diskrepansen eller om det
är lika för alla.
är lika för alla.
Har kollat mina recept nu.Snow skrev:Nu har jag ställt en fråga om detta.
är lika för alla.
Har samma fel som du. Det är mer extrakt efter koket än innan. Dessutom hittade jag ett recep som har mindre extrakt efter koket än innan...
Det verkar som att det har med Utrustningsprofilen att göra... har inte tid att gräva mer just nu, men någon ändring har gjort att man inte hänger med i beräkningen längre...
Din är ju ännu mer befängd, den ger ett läger OG post boil wtfBee skrev: Har kollat mina recept nu.
Har samma fel som du. Det är mer extrakt efter koket än innan. Dessutom hittade jag ett recep som har mindre extrakt efter koket än innan...
Det verkar som att det har med Utrustningsprofilen att göra... har inte tid att gräva mer just nu, men någon ändring har gjort att man inte hänger med i beräkningen längre...
Något är ju helt åt h-lvete i beräkningarna i BS.....
- assistredo
- Maltrostare

[emoji16] hahaha
Njae, jag klarar mig, kan räkna för hand om det kniper. Men jag vill gärna förstå BS, vilket jag trodde att jag gjorde...
Njae, jag klarar mig, kan räkna för hand om det kniper. Men jag vill gärna förstå BS, vilket jag trodde att jag gjorde...