Liten CO2-regulator med manometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare

Liten CO2-regulator med manometer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hej,

Mitt 9l corneliusfat får precis plats i mitt kylskåp, men tyvärr har jag inte plats för en vanlig CO2-regulator med Sodastreamflaska. Mitt mål är att kunna ta mig ett glas öl då och då samt att smidigt kunna ta med mig fatet på fester o.s.v. En miniregulator med 16g-patroner borde vara tillräcklig för att driva ut ölen, tvångskarbonering kommer jag givetvis att göra från Sodastreamflaska.

Jag handlade därför en miniregulator från Aliexpress med inbyggd manometer:
Bild

Tyvärr använder den gängade 16g-patroner och det verkar omöjligt att hitta livsmedelsklassade sådana i Sverige, doh! Tips mottages gärna...

Ett alternativ är att köpa en miniregulator för ogängade 16g-patroner som är lätta att få tag på:
Bild

Nackdelen med denna är att jag gärna vill ha en manometer inkopplad för att ha koll på trycket i fatet.

Jag har hittat billiga manometrar på Ebay med 1/8" NPT-gänga, det gäller bara att hitta någon adapter för att sätta på slangen... har ni några tips för hur man kan plocka ihop en bra lösning?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Liten CO2-regulator med manometer

Inlägg av tomasharrysson »

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... rtId=82574

Spelar inte så stor roll om de inte är livsmedelsklassat, lever inget i dom ändå, de flesta inom hembryggning använder inte livsmedelklassad kolsyra.
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare

tomasharrysson skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Kolsyrepatron-16-g-2000022992/?artId=82574

Spelar inte så stor roll om de inte är livsmedelsklassat, lever inget i dom ändå, de flesta inom hembryggning använder inte livsmedelklassad kolsyra.
Tänkte mer på olja och liknande... har läst på andra forum om folk som känt oljedoft från ej livsmedelsklassade patroner. Men det kanske inte är någon fara?
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Joakim44 »

Hallå!
Jag har liknande set-up som du & har köpt en (dyr) keg charger på MM, de sa även att de då hade gängade 16g tuber inne. Är du, som jag, inte jättestingslig med C02 trycket så räcker det ofta att toppa upp med kolsyra 1-2 ggr på ett niolitersfat från Sodastreamen så en extraregulator behövs mest när man ska iväg. Tror inte man kan räkna med att dessa småregulatorer håller helt tätt så lika bra att trycka ur 16g patronen tämligen omgående. En annan utmaning var att 16g patronerna jag köpte på PGW var för breda i toppen för min keg charger. Har också hört om olja i vissa 16g patronerna, för att smörja paintballvapnen, men inget jag vet något konkret om.
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare

Ah, intressant! Jag mailar MM och hör om han har några patroner inne. Annars verkar det som många använder 16g-patroner till cykelpumpar även för öl. Jag har läst om några som "känner någon" som känt oljesmak. Kan ju vara en internetsanning också :-)
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare

Jag köpte patroner från MM till slut. Nu har jag druckit ur två partyfat m.h.a miniregulatorn från Aliexpress och det har funkat sådär. Regulatorn har fungerat sporadiskt, ibland kommer det ingen gas trots att patronen är full. Den inbyggda manometern är också av tveksam kvalitet.

Är det någon som har testat miniregulatorn från MM/Humlegården? Den kanske fungerar bättre?

Bild
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Var jag du skulle jag borra ett litet hål genom kylskåpet för slangen. Då kan du ha vilken sorts flaska och regulator du vill på utsidan.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Att avskriva livsmedelsklassningen menar jag är alldeles för lättvindigt.
Det är inte alls bara frågan om att det inte lever något i CO2n.

Dels det som ni själva tar upp om smörjoljor men även andra restgaser som man kanske inte vill ha med.

spontant känns det som rätt stor skillnad om framställningen kommer från förbränning av kolväten/från jäsprocesser/ från framställning av gödningsmedel.
Sen beror det ju på reningsprocessen också.

hittade denna länk
http://www.strandmollen.se/gas/koldioxid
Skriv svar