Mala själv.

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mala själv.

Inläggav Mögren » måndag 2016-12-12 20:40

Hej.
Jag har kört min första biab bryggning och blev rätt nöjd.
Jag har en liten kvarn och malde malten till mäsken själv, har bara malt små mängder innan.
Har inte kollat så mycket på inställningar på malen innan. Men när jag malde så blev det nästan mjöl av all malten, bryggde förstås på det. Men tyckte det kom ut endel mjöl/pullver i bryggden. Jag använde det där ikea tyget alla skriver om.
Det jag grunnar på är om det är nån nakdel att mala så fint?
Har läst nån stans att man får högre effektivitet om man maler fint, men är det en nakdel att få i det i bryggden? Blev lite mer slagg i botten på jästunnan.
Testade använda protafloc och det kändes som det band mjölet , och tycker förvisso ölen blir hyffsat ren om man inte skakar ner det allra sista ur flaskan.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: måndag 2015-08-31 12:56

Re: Mala själv.

Inläggav Perwaste » fredag 2016-12-16 10:05

Vad har du för kvarn? Valsar den eller krossar den?

Jag kör som så många andra med en Corona majskvarn, och förutom att det tar lite tid funkar det bra.

Men, man lär sig efter hand vad som är bra inställning.det ska bli viss del som är mjöligt, svårt att komma ifrån om man ska ha det i en storlek som ger bra utbyte.. I ärlighetens namn jämförde jag med den malt jag hade tidigare som var färdigmald, hade det som riktmärke. Med min Corona är det ju inte några färdiga inställningar, vad har du för någonting?

Har man för grovt blir det dåligt utbyte, har man det för fint sätter det igen....
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Mala själv.

Inläggav Mögren » söndag 2016-12-18 12:30

Jag har en bulldog maltkross med valsar.
Egentligen. Har jag inte upplevt så stort problem med att det sätter igen nånstans eller så.
Det största problemet jag upplevt är att (jag brygger små satser) när jag gjort en sats på 8liter färdigt i jäs hinken så är det väldigt grumligt. Efter jästiden är klar så står det ju kvar på 8liter bara att den grövsta grumligheten har separerats och lagt sig i botten, då har jag inte längre 8 liter öl, för jag tappar ju inte upp slagget. Delvis känns det som det blir mindre öl, och funderar på om det kan påverka smakerna då jag beräknat allt på 8liter men har inte 8liter färdig vätska. Sen funderar jag på om det blir fel när jag tillsätter socker till jäsning, tillsätter ju då beräknat på 8liter vätska.
Kan tänkas att jag skulle få problem med att det sätter igen om jag skulle brygga större satser för då skulle det förmodligen bli mer slagg o det skulle nog kunna komma upp i höjd med tapp kranen.
Har med försökt se en jämförelse med färdig krossad malt. O tycker min ser mycket mjöligare ut. Dock är jag osäker på hur man justerar valsarna o hur mycket man ska justera, vill ju inte mala för dåligt heller.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: måndag 2015-08-31 12:56

Re: Mala själv.

Inläggav Humlegatan » söndag 2016-12-18 18:21

Min erfarenhet av för mjölig malt som följer med från mäskningen, till koket och sedan ner i jäskärlet är att ölen absolut påverkas negativt. Jag hade själv problem med detta innan jag hittade en duglig påse för min BIAB-bryggning. Innan jag hittade en bra påse så silade jag av vörten mellan mäskningen och koket i så kallade saftdukar, vilket tog en extra halvtimme och krävde några extra grytor och bunkar. När jag gjorde detta blev jag dock av med en, hur ska man beskriva det, jolmig/kvalmig och ofräsch smak som jag tyckte var trist att uppleva i ljusare öl. Jag tänker mig att det trots allt finns en anledning till att flera duktiga bryggare lägger ner så pass mycket tid och energi på att få fram en klar vört vid mäskningen. Detta är ju dock något som vi BIAB-bryggare försöker att ignorera. Men det blir ju så klart svårare att få fram en klar slutprodukt om det följer med mycket mjöl hela processen.

Risken med att sila som jag tidigare gjorde var då "hot side aeration", men det är aldrig något jag har märkt av. Både Jamil Zainasheff och Brulosophy har ju betonat att HSA är något av en "myt". Det där sista får jag kanske käka upp av andra här på forumet. Om jag var du skulle jag alltså prova att sila av vörten, se om du märker någon skillnad och om du tycker det är värt det, om du inte får ordning på maltkvarnen vill säga.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Mala själv.

Inläggav Hugo » söndag 2016-12-18 20:32

Jag har aldrig provat BIAB.
Tipsar ändå om separat kärl för mäskning och lakning. En jäshink, lite isolering och en LauterHelix - OH MY GOD - Vi snackar riktigt klar vört


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Mala själv.

Inläggav Mögren » måndag 2016-12-19 13:24

Får väll forska lite i hur man ställer in bulldogen.
Men ett separat kärl med isolering. Kan man hålla mäsk tempen i 60min?
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: måndag 2015-08-31 12:56

Mala själv.

Inläggav ecmik » måndag 2016-12-19 16:46

Mögren skrev:Får väll forska lite i hur man ställer in bulldogen.


Hur menar du? Om du menar justera gapet så är det superenkelt. Jag har nämligen också en Bulldog, och den har två justeringsskruvar som trycker på valsarna. Dock så går skruvarna ut någon mm under krossning, så jag har satt gängtejp på dem för att de ska sitta med bra friktion mot godset. Funkar prima nu!

Maler på 9mm och upplever att jag får rätt så hela och fina skalrester och mycket bra kross generellt. Sätter aldrig igen under lakningen trots att jag kör på rätt hårt och lakar mina ca 20L i två satser på 20-25 min.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mala själv.

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2016-12-20 14:43

ecmik skrev:Maler på 9mm

0,9mm antar jag?
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Mala själv.

Inläggav ecmik » tisdag 2016-12-20 14:48

Haha, ja tack.. Annars hade det blivit dålig kross..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mala själv.

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2016-12-20 14:51

Jo, det borde mer bara resulterat i att malten rann rakt igenom :)
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » tisdag 2016-12-20 15:06

Vilka rationella skäl finns det för att mala själv?

Jag tycker det verkar tämligen praktiskt att köpa malten färdigkrossad från maltmagnus. Det kostar vad jag kan se 2kr/kg (4kr för dubbelkross). Det ser inte så lätt ut att räkna hem investeringen, kör man t.ex. enkelkrossat så skall man brygga upp 325kg malt - en mängd som kan räcka ett tag. Skall man nyttja att man kan köpa hela säckar så blir ju fördelen att man kan köpa hel malt vilket väl bara är fördelaktigt om man inte omsätter malten så snabbt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mala själv.

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-12-20 16:09

Du svara delvis själv på din fråga.
Hel malt har betydligt längre hållbarhet än krossad och du kan själv välja hur fint eller grovt den ska krossas.
En annan fördel är att det inte blir några slattar krossad malt över efter bryggningen, man krossar precis så mycket man vill ha.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » tisdag 2016-12-20 16:36

Pilsnerkokaren skrev:Du svara delvis själv på din fråga.
Hel malt har betydligt längre hållbarhet än krossad och du kan själv välja hur fint eller grovt den ska krossas.
En annan fördel är att det inte blir några slattar krossad malt över efter bryggningen, man krossar precis så mycket man vill ha.


Poängen med maltmagnus är att de krossar precis så mycket malt man vill ha (det bör alltså inte bli mer slattar än om man maler själv).

För att hållbarheten skall vara ett bra argument måste man isf göra gällande att det blir tillräcklig stor skillnad under den tid det rör sig om. Vi talar alltså om veckor här, jag hade för mig att krossad malt höll sig bättre än så.

Att man kan välja hur grovt det skall krossas kan ju vara en poäng dock.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Mala själv.

Inläggav ecmik » tisdag 2016-12-20 16:47

Den stora fördelen för mig var att jag äntligen fick en mer precis och alltid perfekt krossning (för mitt system). Beroende på vilken återförsäljare som krossar (och hur bråttom de har just den gången) så kan resultatet variera nåt otroligt. Jag fick en gång sjukt uselt krossad malt som resulterade i en mellanöl istället för vad jag planerat.. Helt värdelöst när man satsat pengar och tid på en bryggdag! Tror till och med att det var malttillverkaren som hade levererat dålig färdigkrossad malt till butiken. Så det kan bli hur som helst ibland. Alltså, repeterbarhet och precision har varit viktigt när jag köpte maltkross.

Sen är det lite hantverks-feeling på att krossa själv också..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mala själv.

Inläggav Drake » tisdag 2016-12-20 17:03

Köper man en billig Corona (som funkar utmärkt till biab) så är den snart intjänad om man köper hela säckar. Ser bara fördelar utom att malten kanske tar en del plats. Har alltid ett par säckar basmalt hemma och 10-12 täta glasburkar okrossad specialmalt. Känns rätt bra att kunna brygga nästan vad som helst när lusten faller på utan att behöva vänta in en leverans. Sånt är värt mycket för mig.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster