Packning till elpatron

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Packning till elpatron

Inlägg av skyking »

Jo, jag håller på att iordningställa mina bryggprylar och i samband med det gick packningen till elpatronen itu (så nu har jag två halvcirkelformade packningar istf en). Lika bra det kanske, för packningen läckte ändå endel.

Frågan är ifall man behöver någon speciell packning med tanke på materialval. Packningen liknar den här. En annan fråga är ifall det finns att köpa "över disk" någonstans (bor i Helsingborg), det känns lite dumt att betala 50kr I frakt för något som kostar 26kr...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Packning till elpatron

Inlägg av skyking »

Är det ingen som har ett bra tips om vad man skall använda för packning till elpatronen?

Det jag har hittat hittills som är livsmedelsklassat är silikonduksom man bör kunna klippa ut en packning ur. Haken är att det verkar säljas i kvadratmeter och en kostar över 600kr. Jag tycker det borde gå att hitta billigare packningar (förvisso kan jag nog klippa ut ett par hundra packningar, men jag behöver bara en).
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vad är det för elpatron?
Kolla aliexpress och köp därifrån och medans du väntar köper du muffinsformar eller bakplåtsduk i silikon som du kan klippa till. Kan vara svårt att få tätt men bättre än inget.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Bee skrev:Vad är det för elpatron?
Kolla aliexpress och köp därifrån och medans du väntar köper du muffinsformar eller bakplåtsduk i silikon som du kan klippa till. Kan vara svårt att få tätt men bättre än inget.

+1 på detta. Har tätat skruvgenomföringar på detta sätt och det håller tätt. Köpte en sån grytlapp i silikon och klippte själv.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Bee skrev:Vad är det för elpatron?

Det är en 3kW R50 (antar jag), jag postade något som liknade den gamla packningen.

Jag har funderat på bakplåtsduk, men jag tvekade ifall den var tillräckligt tjock (får kolla när jag kommer hem hur tjock packning som behövs). Muffinsformar har också varit i tankarna, men där är ju problemet att de inte är speciellt platta då det är just formar (men det kanske inte gör något). Bägge bör dock vara OK att ha I kontakt med livsmedel i höga temperaturer;)

Grytlappar har jag inte tänkt på, men de som jag sett verkar vara inte ha plan yta (iaf de bilder jag sett). Annars skulle jag gissa att även de måste vara OK att ha I kontakt med livsmedel. (Hur det är med eventuella grytunderlägg och livsmedel vet jag inte).

Får jag det tätt så kommer jag nog köra på det - finns ingen anledning att köpa fler grejer ifall de man har funkar...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Biltema har gummiduk med tjocklek från 1 till 6 mm som borde funka.
Den behöver väl inte vara livsmedelgodkänd om du har den på utsidan?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Pilsnerkokaren skrev:Biltema har gummiduk med tjocklek från 1 till 6 mm som borde funka.
Den behöver väl inte vara livsmedelgodkänd om du har den på utsidan?

Den kommer väl i kontakt med vörten? Hade den inte gjort det så hade väl packningen inte behövts?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

En sånt här företag borde väl ha något som passar. Kanske bara att vandra dit med patronen och prova.

http://www.stromberg-andersson.se/
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

skyking skrev:Den kommer väl i kontakt med vörten? Hade den inte gjort det så hade väl packningen inte behövts?

Finns det några krav på att packningar som sitter på utsidan av kärl ska vara livsmedelsgodkända? Packningen som gick sönder kan knappast ha varit det, den är bättre på att hålla för värme än att vara livsmedelsgodkänd.
Gummi i sig brukar vara livsmedelsgodkänt, det är släppmedlet som sitter på gummit som möjligen kan ställa till det.
Skriv svar