Lakning - utan att störa maltbädden

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

RollE2k
Delmäskare
Delmäskare

Lakning - utan att störa maltbädden

Inlägg av RollE2k »

Jag har en enkel fundering - nu när jag skaffat mig ett rejälare bryggverk av single vessel/rips typ (typ inverterad braumeister, tidigare kört BIAB i olika format), så får jag ju riktigt klar och fin vört under mäskningen - hela vägen fram till jag häller på sparge-vattnet - då det blir betydligt mer "clody".
Tidigare så har jag ju aldrig brytt mig i detta, utan bara hällt från gryta direkt genom BIAB-påsen till kokkärlet... nu med nya systemet och betydligt mer finmaskig maltkorg, så tar det ju betydligt längre tid för vätskan att passera genom korgen/malten - samt att det då släpper genom mycket grums ner i kokkärlet, som man ju vill slippa.

Så jag funderar helt enkelt - vad använder ni för att hälla vattnet mer "försiktigt" över maltbädden? Vattenkanna slog mig, men det känns inte riktigt "livsmedelsklassat" och dessutom måste man fylla den i omgångar då.. finns det någon bättre lösning? Skall tillägga att det normalt är 10-15, kanske max 20L vatten det kan handla om.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Lakning - utan att störa maltbädden

Inlägg av Drake »

Nu förstår jag inte, du har numera en mer finmaskig korg än en biabpåse och ändå får du mer "grums" i kokkärlet? Vad hade du som biabpåse innan?
Och vad menar du med att du hällt från gryta via biabpåse ner i kokkärl??
Och vad är en inverterad Braumeister, något i stil med en Grainfather eller? Trodde du skulle bygga med cirkulation från botten och upp.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Nej jag förstår inte heller. Och hade du inte ett "single vessel" system nu då brukar man ju köra med "no sparge" teknik

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
RollE2k
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av RollE2k »

För att förklara bättre... jag har ett single vessel system, dvs en gryta med maltkorg... systemet funkar i stort sett precis som en grainfather - dvs jag suger ut mäsken i botten, och pumpar upp den till toppen av maltkorgen, och så cirkulerar det runt hela mäskningen.
Detta system gör inte att jag behöver köra no sparge, men jag kan göra det såklart... Dock med svagare öl är det en nackdel (för utbytet) att ha för tunn mäsk - samt att man får ut mer socker när man lakar ur malten, än att låta massor gott socker sitta kvar i malten när jag lyfter ut den.
Sist mäskade jag med ~35L vatten, och körde ~7.5kg malt till detta... efter mäskningen så lakade jag med 10L 75c vatten (som jag hällde från en gryta jag värmt på spisen).

Med detta får jag inte mer grums än jag fick med BIAB (snarare betydligt mindre), men däremot så under mäskningen så är vörten helt klar, dvs ser i stort sett nästan ut som filtrerad öl (detta då malten bildare ett väldigt bra filter)... Men när jag sedan lyfter maltkorgen och häller lakvattnet (från en gryta jag värmt på spisen) genom så "rör det runt" malten i korgen, och då kommer det igenom en hel del finkorniga partiklar som gör att mäsken i kokkärlet blir betydligt grymligare än det var innan lakvatten tillsattes...

Så min fråga var egentligen om det finns någon teknik/hjälpmedel som gör att man mer försiktigt kan hälla lakvattnet genom maltkorgen? gärna så det "sprids" över hela bädden och inte en punkt som det blir om man häller från en gryta.

Det enda jag kan komma på (mer som ett exempel) är att hälla lakvatten från tex en vattenkanna med "strilmunstycke".. då det är lätt att hälla långsammare och det sprids över hela bädden. Men som sagt så känns ju detta lite epigt, och inte så livesmedelsklassat.. Andra tanken var bara att testa laka med vatten direkt från kranen och en sprinklerpistol (sån man brukar ha att vattna blommor i trädgård med på sommaren), men då får jag ju för kallt vatten för lakningen.

Hänger ni nu med hur jag menar?
Grejen är väl egentligen bara den att innan lakning så har jag så klar och fin vört, att det känns lite trist att den idag inte är det efter lakning. Därför vill jag bara veta om någon annan har några tips hur de brukar göra.
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Ok jag är med,
Vad sägs om att bara stoppa i din BIAB påse i din nya malt korg typ som ett "extra" filter.
Hur krossar du din malt du kanske måste krossa lite grövre.
Jag upplever en liknade sak men jag kör recikulerande BIAB och lakar inte. Väldigt klar vört under cirkulation men efter påsen har lyfts och temperaturen stiger mot kok så blir vörten "grumlig" för att efter hot breaken bli klar och fin igen.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
RollE2k
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av RollE2k »

När du säger det - så är det ju inte 100% klart om det redan ligger bås i botten på grytan, som sedan rörs runt när det börjar koka - eller om det mesta är från maltkorgen. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att kolla det..
Däremot vet jag att den sista vörten som droppat från maltkorgen är ganske grumligt, iom att jag ställt den över en "jäshink" för att droppa av det sista, men det är ju då dessutom efter lakning.
Jag har ju inga större partiklar alls i grytan, utan det är mer att den blir "cloudy", däremot ser jag alltid ett tydligt lager på botten efter kok - men då innefattar det ju en hel del humlerester också.
BIAB-påsen har jag inte kvar - och den var för övrigt väldigt grovmaskig i botten (köpt på bryggbolaget för väldans länge sedan), medans min filterkorg är väldigt finmaskig. Har inte hunnit köra många batchar med denna setup då jag har två småbarn - och tiden finns helt enkelt inte till att brygga ofta nu för tiden. Jag tycker ändå jag inte kör för finmalet, men ska testa köra ytterligare lite grövre nästa sväng och se om även det kan bidra till någon skillnad - utan att sänka effektiviteten mycket dvs.
Annars om någon har något tips på hur ni brukar göra med Sparge-vattnet, så får ni gärna skriva det här.
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av fritte »

Jag brygger med Grainfather.
Har inte skaffat mig någon lakvattensvärmare utan värmer upp lakvattnet + ca 2/3 av mäskvattnet till 90 grader.
Tappar ur lakvattnet i en kylväska som jag har virat liggunderlag runt om.
Fyller sedan på med kallvatten så jag får rätt mängd till mäskningen.
När jag mäskat färdigt så fyller jag på lakvattnet med en plasttillbringare runt 1 liter åt gången.
Häller vattnet på en hålslev, på det sättet så hamnar vattnet överst på lakbädden.
Grainfathern har iof även galler på översidan men det var så jag gjorde när jag laka med hink i hink metoden.
Du ska aldrig hälla i lakvattnet direkt ur kastrullen,du får mycket sämre utbyte då pga vattnet passerar vissa delar av maltbädden utan att dra med sig godsakerna du vill åt.(förjäsningsbara sockerarter).
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

RollE2k skrev:, däremot ser jag alltid ett tydligt lager på botten efter kok - men då innefattar det ju en hel del humlerester också.
Är det inte druv du pratar om nu? Vilket inte har något att göra med fasta partiklar från malten.
RollE2k
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av RollE2k »

Drake: Det är såklart mestadels druv och humlerester som ligger efter kok, men jag har en hel del partiklar i vätskan redan innan kok också (Vilket jag får upp om jag drar en sil genom vätskan). Som sagt så är den väldigt klar under mäskning, men inte efter lakningen - och jag vet att det blir betydligt mer bös efter jag lakat. Teoretiskt tänker jag att till viss del kan ju bös lagt sig på botten under mäskningen och att det far upp (dvs falsk klarhet delvis) när jag rör maltkorgen/lakar.

fritte: Låter som en fungerande lösning, fast kanske lite för omständigt med 15L lakvatten... ska dock kolla om det finns något vettigare än en hålslev att använda som alternativ, för då hade det lätt kunnat funka.
Skriv svar