Dåligt utbyte med GF
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
-
BryggarOlle
- Nybryggare

- Inlägg: 1
- Blev medlem: lördag 2016-07-02 18:44
Dåligt utbyte med GF
Hej!
Har nu bryggt en sommar IPA, men är bekymrad över utbytet före kokning. Använder färdigkrossad malt i en blandning med 40% pilsnermalt, 25 vete, 15% vienna samt litet karamell. Lakningen gick mycket snabbt, nästan 14l rann igenom på ca 15min!
OG landade på 33 istället för 49.
Några tankar? Enbart beroende på krosset?
Har nu bryggt en sommar IPA, men är bekymrad över utbytet före kokning. Använder färdigkrossad malt i en blandning med 40% pilsnermalt, 25 vete, 15% vienna samt litet karamell. Lakningen gick mycket snabbt, nästan 14l rann igenom på ca 15min!
OG landade på 33 istället för 49.
Några tankar? Enbart beroende på krosset?
Re: Dåligt utbyte med GF
Oj, det var alldeles för snabbt!BryggarOlle skrev:Hej!
Har nu bryggt en sommar IPA, men är bekymrad över utbytet före kokning. Använder färdigkrossad malt i en blandning med 40% pilsnermalt, 25 vete, 15% vienna samt litet karamell. Lakningen gick mycket snabbt, nästan 14l rann igenom på ca 15min!
OG landade på 33 istället för 49.
Några tankar? Enbart beroende på krosset?
Lakningen borde ha tagit minst 30 minuter.
Tryckte du ned den övre filterplåten mot malten en del?
Varifrån kommer den krossade malten?
Re: Dåligt utbyte med GF
Inte OP, men samma problem. Lakar klart på 15 minuter + lite rinntid efter att lakvattnet tagit slut.
Bara genomfört två bryggningar ännu, och med ganska lite malt. Körde 4kg välkrossad malt (tror och hoppas jag, vet inte exakt vad krossen står på) med 15L mäskvatten. Testade en steg-mäskning med 5m 55C, 40m 63C och 20m 70C innan jag bumpade till 76C, lyfte upp malten, tryckte ned plåten en del (såpass att jag kompaktade malten lite) och började genast laka med 16L vatten värmt till 76C, från HLT med kulvalv som står lite högre. Försökte ställa in hastigheten så att jag såg vatten ovanför plåten, men inte mer.
Låg på 85% effektivitet på 1st runnings, 81% efter lakning (1.060 resp. 1.045). Brewhouse vet jag tyvärr inte, jäser i ståltunna och har inget sätt att mäta volymen med för stunden.
Så även om effektiviteten inte var *horibel* borde den gå förbättra en hel del. Några direkta fel i min process?
Ett par frågor som poppade upp under bryggdagen igår:
- Ska man kompakta maltbädden ordentligt? Jag tryckte ned plåten såpass att jag hörde att jag tryckte igenom lite extra vört, men tog inte i.
- Ska man låta mäskvattnet rinna igenom helt innan man börjar laka? Jag började laka relativt fort, lyfte upp malten och fixade plåten, sen började jag laka.
- Ska man ha ett konstant flöde av lakvatten som ger en liten topp-buffer av vatten ovan malten, eller ska man laka såpass sakta att det tar 30 minuter, oavsett om det då blir torrt?
- Jag fick ingen overflow alls när jag mäskade. Topp-plåten sänktes ned precis så långt att det trängde igenom lite vört, och overflow-joxen trycktes ned så att den satt fint i mitten. Nivån höjdes lite efter ett par minuters pumpande, precis så högt att handtagen på topp-plåten var täckta, och gick sedan ned igen efter ett tag. Är det ett problem? Har jag kanaler genom mäsken?
Bara genomfört två bryggningar ännu, och med ganska lite malt. Körde 4kg välkrossad malt (tror och hoppas jag, vet inte exakt vad krossen står på) med 15L mäskvatten. Testade en steg-mäskning med 5m 55C, 40m 63C och 20m 70C innan jag bumpade till 76C, lyfte upp malten, tryckte ned plåten en del (såpass att jag kompaktade malten lite) och började genast laka med 16L vatten värmt till 76C, från HLT med kulvalv som står lite högre. Försökte ställa in hastigheten så att jag såg vatten ovanför plåten, men inte mer.
Låg på 85% effektivitet på 1st runnings, 81% efter lakning (1.060 resp. 1.045). Brewhouse vet jag tyvärr inte, jäser i ståltunna och har inget sätt att mäta volymen med för stunden.
Så även om effektiviteten inte var *horibel* borde den gå förbättra en hel del. Några direkta fel i min process?
Ett par frågor som poppade upp under bryggdagen igår:
- Ska man kompakta maltbädden ordentligt? Jag tryckte ned plåten såpass att jag hörde att jag tryckte igenom lite extra vört, men tog inte i.
- Ska man låta mäskvattnet rinna igenom helt innan man börjar laka? Jag började laka relativt fort, lyfte upp malten och fixade plåten, sen började jag laka.
- Ska man ha ett konstant flöde av lakvatten som ger en liten topp-buffer av vatten ovan malten, eller ska man laka såpass sakta att det tar 30 minuter, oavsett om det då blir torrt?
- Jag fick ingen overflow alls när jag mäskade. Topp-plåten sänktes ned precis så långt att det trängde igenom lite vört, och overflow-joxen trycktes ned så att den satt fint i mitten. Nivån höjdes lite efter ett par minuters pumpande, precis så högt att handtagen på topp-plåten var täckta, och gick sedan ned igen efter ett tag. Är det ett problem? Har jag kanaler genom mäsken?
Re: Dåligt utbyte med GF
ickmund skrev:Inte OP, men samma problem. Lakar klart på 15 minuter + lite rinntid efter att lakvattnet tagit slut.
Bara genomfört två bryggningar ännu, och med ganska lite malt. Körde 4kg välkrossad malt (tror och hoppas jag, vet inte exakt vad krossen står på) med 15L mäskvatten. Testade en steg-mäskning med 5m 55C, 40m 63C och 20m 70C innan jag bumpade till 76C, lyfte upp malten, tryckte ned plåten en del (såpass att jag kompaktade malten lite) och började genast laka med 16L vatten värmt till 76C, från HLT med kulvalv som står lite högre.
Ett par frågor som poppade upp under bryggdagen igår:
- Ska man kompakta maltbädden ordentligt? Jag tryckte ned plåten såpass att jag hörde att jag tryckte igenom lite extra vört, men tog inte i.
- Ska man låta mäskvattnet rinna igenom helt innan man börjar laka? Jag började laka relativt fort, lyfte upp malten och fixade plåten, sen började jag laka.
- Ska man ha ett konstant flöde av lakvatten som ger en liten topp-buffer av vatten ovan malten, eller ska man laka såpass sakta att det tar 30 minuter, oavsett om det då blir torrt?
- Jag fick ingen overflow alls när jag mäskade. Topp-plåten sänktes ned precis så långt att det trängde igenom lite vört, och overflow-joxen trycktes ned så att den satt fint i mitten. Nivån höjdes lite efter ett par minuters pumpande, precis så högt att handtagen på topp-plåten var täckta, och gick sedan ned igen efter ett tag. Är det ett problem? Har jag kanaler genom mäsken?
16 Liter lakvatten?
Det låter som VÄLDIGT mycket för 4 Kg malt.....
Var fick du du den mängden ifrån?
Använd INTE de "Calculators" som finns på : http://www.grainfather.co.nz/brewing-calculators
För "vanliga" bryggningar om cirka 6 -8 Kg malt så anger de alltid ALLDELES för mycket lakvatten.
De formler för beräkningar som finns i handboken rekommenderas.
-->OBS! Det finns ju även en särskild anvisning för bryggningar där man använder mindre än 4.5 Kg.
Läs den!
(Sid 14).
-Tryck endast ned filterplåten tills att det kommer upp lite vört vid mäskningen.
-Vid lakning, tryck ned tills att maltbädden kan kännas.
-Ja, jag anser att man ska låta mäskvattnet rinna igenom helt innan man börjar att laka.
- Vid en bra lakning, så bör kommer man att fylla på några centimeter ovanför filterplåten, och sedan se till att hålla den nivån.
En bra lakning bör ta 20-40 minuter.
-Det där med att "Nivån höjdes lite efter ett par minuters pumpande, precis så högt att handtagen på topp-plåten var täckta, och gick sedan ned igen efter ett tag" borde tyda på att maltbädden hade "kanaler", eller var alltför porös.
Var kulventilen för vörtflödet helt öppen?
Har du monterat "säkerhetsfunktionen" i form av en kula och en fjäder före denna ventil?
Där kommer det att fastna grejor. Ta bort dee prylarna!
Du klarar säkert av att stänga ventilen vid de tillfällen då den ska vara vara stängd....
Re: Dåligt utbyte med GF
Jo, använde precis den kalkylatorn. För 4kg, 14.3 + 16.9. Jag körde för enkelhetens skull i 15 + 16. Formeln stämmer precis överens med kalkylatorn, så jag förstår inte varför den inte ska användas? Manualen säger, mäskvatten: ( malt i kg x 2.7 ) + 3.5 = 4 x 2.7 + 3.5 = 14.3, lakvatten: 28 - mäskvatten + ( malt i kg x 0.8 ) = 28 - 14.3 + 4 x 0.8 = 16.9Rotsac skrev: 16 Liter lakvatten?
Det låter som VÄLDIGT mycket för 4 Kg malt.....
Var fick du du den mängden ifrån?
Använd INTE de "Calculators" som finns på : http://www.grainfather.co.nz/brewing-calculators
För "vanliga" bryggningar om cirka 6 -8 Kg malt så anger de alltid ALLDELES för mycket lakvatten.
De formler för beräkningar som finns i handboken rekommenderas.
Den anvisningen säger att om man inte kan trycka ned plåten hela vägen ned till malten, så ska man fylla på med mer mäskvatten så att det precis kommer ovanför plåten. Var inte ett problem, hade vatten ovanför plåten.Rotsac skrev: -->OBS! Det finns ju även en särskild anvisning för bryggningar där man använder mindre än 4.5 Kg.
Läs den!
(Sid 14).
Grymt, tack!Rotsac skrev: -Tryck endast ned filterplåten tills att det kommer upp lite vört vid mäskningen.
-Vid lakning, tryck ned tills att maltbädden kan kännas.
-Ja, jag anser att man ska låta mäskvattnet rinna igenom helt innan man börjar att laka.
- Vid en bra lakning, så bör kommer man att fylla på några centimeter ovanför filterplåten, och sedan se till att hålla den nivån.
En bra lakning bör ta 20-40 minuter.
Hmm. Får försöka röra om bättre tills nästa gång, alternativt trycka ned plåten lite längre, men man ska sluta när man börjar se vätska sippra igenom?Rotsac skrev: -Det där med att "Nivån höjdes lite efter ett par minuters pumpande, precis så högt att handtagen på topp-plåten var täckta, och gick sedan ned igen efter ett tag" borde tyda på att maltbädden hade "kanaler", eller var alltför porös.
Kulventilen för recirkulation var helt öppen för maximalt flöde hela tiden.Rotsac skrev: Var kulventilen för vörtflödet helt öppen?
De satt där vid första bryggningen, togs bort vid rengöringen efteråt. Var inte mycket gegg, men som du säger, onödig funktion.Rotsac skrev: Har du monterat "säkerhetsfunktionen" i form av en kula och en fjäder före denna ventil?
Där kommer det att fastna grejor. Ta bort dee prylarna!
Du klarar säkert av att stänga ventilen vid de tillfällen då den ska vara vara stängd....
Tack för tipsen, har helt klart en del att fixa i min process!
Re: Dåligt utbyte med GF
Ja, men vilken mängd lakvatten anger kalkylatorn "Mash & Sparge Water for Small Grain Bills (<4.5kg)" för 28 Liter vört?Jo, använde precis den kalkylatorn. För 4kg, 14.3 + 16.9. Jag körde för enkelhetens skull i 15 + 16. Formeln stämmer precis överens med kalkylatorn, så jag förstår inte varför den inte ska användas? Manualen säger, mäskvatten: ( malt i kg x 2.7 ) + 3.5 = 4 x 2.7 + 3.5 = 14.3, lakvatten: 28 - mäskvatten + ( malt i kg x 0.8 ) = 28 - 14.3 + 4 x 0.8 = 16.9
Är det inte 21.9 Liter?
Re: Dåligt utbyte med GF
Näe, den säger exakt samma. Det enda den kalkylatorn har är ett fält där du kan knappa in hur mycket extra vatten du mäskade med, och då drar den av det från lakvattnet.Rotsac skrev:Ja, men vilken mängd lakvatten anger kalkylatorn "Mash & Sparge Water for Small Grain Bills (<4.5kg)" för 28 Liter vört?
Är det inte 21.9 Liter?
Re: Dåligt utbyte med GF
?Näe, den säger exakt samma. Det enda den kalkylatorn har är ett fält där du kan knappa in hur mycket extra vatten du mäskade med, och då drar den av det från lakvattnet.
Re: Dåligt utbyte med GF
Mäskning med Grainfather skiljer sig inte mycket från vilken mäskning som helst.
Dock hade även jag problem med utbytet vid de första bryggningarna men det löste sig när jag ökade mängden mäskvatten så att mäsken blev lite lösare och cirkulationen effektivare. Har man för tjock mäsk så kommer cirkulationen bara ske genom centrumröret. Detta kan även vara problemet med 25% vetemalt. Vete brukar ge en klisterliknande mäsk som tar flera timmar att laka ut och 25% är väldigt mycket om det inte är en veteöl och då måste man ändå dekoktionsmäska.
Min erfarenhet av Grainfathers vattenkalkyler är att det alltid blir ca 2 liter mindre vört (vid 90 minuters mäskning och 90 minuters kok) så att öka på mäskvattnet är inga problem.
Vid senaste bryggningen fick jag ett utbyte på nästan 95% (Pale ale malt med lite karamell) så det går att få ut bra nivåer. Även vattnet har en stor inverkan med mineraler, pH-värde mm.
Vad gäller laktid så är det inte så mycket man kan göra eftersom det är mängden malt och maltpipans area som styr det mesta, möjligen kan man krossa malten lite finare. Jag lakar 15 liter vatten på 10-15min med 5kg malt och det fungerar bra även om det enligt litteraturen "borde" ta längre tid, det viktiga är ju ändå att skölja ut så mycket socker som möjligt.
Som någon skrev ovan så gäller det att prova sig fram tills man får resultat man är nöjd med.
Brew on!
Dock hade även jag problem med utbytet vid de första bryggningarna men det löste sig när jag ökade mängden mäskvatten så att mäsken blev lite lösare och cirkulationen effektivare. Har man för tjock mäsk så kommer cirkulationen bara ske genom centrumröret. Detta kan även vara problemet med 25% vetemalt. Vete brukar ge en klisterliknande mäsk som tar flera timmar att laka ut och 25% är väldigt mycket om det inte är en veteöl och då måste man ändå dekoktionsmäska.
Min erfarenhet av Grainfathers vattenkalkyler är att det alltid blir ca 2 liter mindre vört (vid 90 minuters mäskning och 90 minuters kok) så att öka på mäskvattnet är inga problem.
Vid senaste bryggningen fick jag ett utbyte på nästan 95% (Pale ale malt med lite karamell) så det går att få ut bra nivåer. Även vattnet har en stor inverkan med mineraler, pH-värde mm.
Vad gäller laktid så är det inte så mycket man kan göra eftersom det är mängden malt och maltpipans area som styr det mesta, möjligen kan man krossa malten lite finare. Jag lakar 15 liter vatten på 10-15min med 5kg malt och det fungerar bra även om det enligt litteraturen "borde" ta längre tid, det viktiga är ju ändå att skölja ut så mycket socker som möjligt.
Som någon skrev ovan så gäller det att prova sig fram tills man får resultat man är nöjd med.
Brew on!
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Re: Dåligt utbyte med GF
Njae, nu tror jag vi pratar förbi varandra lite. Såg inte att du skrev 28L vört, antog att du menade 28L pre-boil. När det anges 28L i formeln så är det ju pre-boil, för att komma ned till 23L batch. Så i kalkylatorn måste du skriva in 23L, inte 28. Annars får du ju absolut en horibel massa extra lakvatten.Rotsac skrev:
Eller är jag ute och cyklar? Det är för mig det naturliga sättet att se på det, och även det som gör att formeln och kalkylatorn stämmer överens.
Re: Dåligt utbyte med GF
Nej, det är jag...Njae, nu tror jag vi pratar förbi varandra lite. Såg inte att du skrev 28L vört, antog att du menade 28L pre-boil. När det anges 28L i formeln så är det ju pre-boil, för att komma ned till 23L batch. Så i kalkylatorn måste du skriva in 23L, inte 28. Annars får du ju absolut en horibel massa extra lakvatten.
Eller är jag ute och cyklar?
-
Askatasuna
- Torrhumlare

- Inlägg: 80
- Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08
Re: Dåligt utbyte med GF
Jag tycker generellt att mäskvattnet deras calculator är lite lågt, jag brukar öka på mäskvattnet och köra ungefär vad de påstår man behöver som lakvatten. Kör jag exakt som deras calculator säger så får jag alltid ut mindre vört än vad jag hade tänkt.
Re: Dåligt utbyte med GF
Mina problem verkar ha legat i för dåligt krossad malt.
Jag får i regel ut en liter mindre än vad som är tänkt.Askatasuna skrev:Jag tycker generellt att mäskvattnet deras calculator är lite lågt, jag brukar öka på mäskvattnet och köra ungefär vad de påstår man behöver som lakvatten. Kör jag exakt som deras calculator säger så får jag alltid ut mindre vört än vad jag hade tänkt.