The Electric Brewery, 3 x 98 liter.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: The Electric Brewery, 3 x 98 liter.

Inlägg av Charlemagne »

Och nu var premiären gjord. Hann inte få de nya slangarna, så de gamla fick duga under bryggningen. En Ultimate Sparge Arm har moddads in för cirkuleringen av vörten+lakning, och den fungerade mycket bra!

Även hop-stoppern fungerade över förväntan, och plattvärmeväxlaren var ett monster på att kyla. Så otroligt smidig och bra!

Landande på ungefär 90% effektivitet, så nu följer två veckors dagligt tilltittande av jäsningen!
BildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Kul!! Har du bild eller beskrivning av nämnda hopstopper?
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Snyggt! Riktigt roligt följa ditt bygge! Bra jobbet och hoppas blir en bra premiär-bryggning

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

The Electric Brewery, 3 x 98 liter.

Inlägg av Charlemagne »

magnda skrev:Kul!! Har du bild eller beskrivning av nämnda hopstopper?

Här är den bästa jag hade. Väldigt enkel konstruktion, 0,55mm rostfritt nät från MaltMagnus och rostfri ståltråd som jag helt enkelt "sytt" ihop två halvor med, och en stav med rostfritt tillsats från svetsen som stadgar upp den. Var till och med lätt att diska.

Dock skulle jag aldrig göra om den då den helt seriöst var röd av blod efter att jag "sytt" ihop den. Visste inte att man kunde skära sig så mycket enbart på händerna...
Bild

Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Engan skrev:Snyggt! Riktigt roligt följa ditt bygge! Bra jobbet och hoppas blir en bra premiär-bryggning

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tack! Misstänker att det kommer bli lite modifikationer innan jag är nöjd. Överväger bland annat att svetsa rörmuffar på alla genomföringar för att eliminera de små små läckagen som vägrar att försvinna...

mogrehn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mogrehn »

Helt klart värt att få muff ar ditsvetsade men kan va svårt att hitta en bra svetsare om man inte gör det själv ja har letat runt men inte hitta vettig svetsare med vettigt pris. Kanske nån här som kan rekommendera nån? Maxade du mlt'n? Hur bra höll sej tempen?
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Håller med om svetsade genomföringar men har inga belägg för det mer än känsla. Jag har en del weldless och de håller "oftast" tätt men ibland så. Och ju större man bygger och ju fler genomföringar desto mindre vill man ju ha läckage. Nej jag vill ha svetsat. Och jag vill görat själv annars blir det nog aldrig gjort. Lära sig saker själv har man ju alltid gjort men det går bu snabbare och bättre med lite hjälp. Någon som hört talas om svetskurser? Lite amatör då alltså inte för licens. Tror verktygsboden kör sådana men nere i södra sverige någonstans. Kanske finns någon bok? TIG for dummies kanske?
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Charlemagne skrev:Här är den bästa jag hade. Väldigt enkel konstruktion, 0,55mm rostfritt nät från MaltMagnus och rostfri ståltråd som jag helt enkelt "sytt" ihop två halvor med, och en stav med rostfritt tillsats från svetsen som stadgar upp den. Var till och med lätt att diska.

Vill inte komma och vara negativ här, men är det inte risk att du i en humlerik bryggd täcker hela botten/filtret och därmed helt stoppar flödet?

Jag prövade nyligen med en Lauterhelix i kokkärlet, och det var ren katastrof, satte igen så hårt. Tänkte prova med en bazooka screen nästa bryggning, men vinkla den uppåt, med förhoppning att det då alltid finns en kanal så länge humlelagret inte mäter 15cm...
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Tack för den imformationen ickmund. Jag hade tänkt prova med lauterhelix i BK som du. Det gick inte alltså?! Pellets eller kottar? Nu funderar jag på att göra lite som i koniska jästankar. De rostfria kärlen jag bygger bryggverk av har konisk botten. I botten på alla 3 kärlen tänker jag mig ha en triclamp med ventil. Det innebär att mäskkärlet får 0 deadspace och kanske att jag kan "dumpa" humlen och annat gojs genom bottenventilen som man gör med jäst?!
Hmm kanske kyla och jäsa på en gång i samma kärl? Dump bottengojs vartefter! Kul att filosofera bryggverk tycker i alla fall jag :-)
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

ickmund skrev:Vill inte komma och vara negativ här, men är det inte risk att du i en humlerik bryggd täcker hela botten/filtret och därmed helt stoppar flödet?

Jag prövade nyligen med en Lauterhelix i kokkärlet, och det var ren katastrof, satte igen så hårt. Tänkte prova med en bazooka screen nästa bryggning, men vinkla den uppåt, med förhoppning att det då alltid finns en kanal så länge humlelagret inte mäter 15cm...

Det var faktiskt inga problem alls. Körde lite mer än 300 gram humle i koket på den jag provade nu, och det var inte ens nära att den satte igen. Jag tror att man klarar sig ganska bra så länge man har en stor yta som flödet sprids ur på.

ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

magnda skrev:Nu funderar jag på att göra lite som i koniska jästankar. De rostfria kärlen jag bygger bryggverk av har konisk botten. I botten på alla 3 kärlen tänker jag mig ha en triclamp med ventil. Det innebär att mäskkärlet får 0 deadspace och kanske att jag kan "dumpa" humlen och annat gojs genom bottenventilen som man gör med jäst?!
Hmm kanske kyla och jäsa på en gång i samma kärl? Dump bottengojs vartefter! Kul att filosofera bryggverk tycker i alla fall jag :-)

Det finns ju bryggverk som dubblar som jäskärl. Har inte kollat så noga på dem, men jag gissar att de förseglar kärlet, kyler med manteln som isf tar en stund, men kanske inte är så farligt iom att du steriliserat med koket. Sen dumpar du och öppnar upp en TC-port på toppen för jästen?

magnda skrev:Tack för den imformationen ickmund. Jag hade tänkt prova med lauterhelix i BK som du. Det gick inte alltså?! Pellets eller kottar?

Charlemagne skrev:Det var faktiskt inga problem alls. Körde lite mer än 300 gram humle i koket på den jag provade nu, och det var inte ens nära att den satte igen. Jag tror att man klarar sig ganska bra så länge man har en stor yta som flödet sprids ur på.

Hmm, jag undrar varför helixen fungerar så dåligt då. Senast bryggde jag en IPA och en session pale ale. Vill minnas att för IPAn har jag i ca 1500gr pellets totalt i BK, som är på 200L, 64cm diameter, med en 180cm helix i botten. Men för pale alen körde jag en del kottar, och pga tidigare problem med kottar kör jag dem i påsar, så det var nog bara 100-150gr pellets löst i BK från bitter-given. Lik förbannat var det problem.

Ett par veckor till nästa bryggning, ska testa med en vertikal mini-bazooka, återkommer...
Skriv svar