Kolsyrejäsning Imperial Stout

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av Falemo »

Batch nummer 22 blev en Imperial Stout med OG1111. Den här stått i tre veckor i primärhinken och jag är relativt säker på att den är färdigjäst (FG1031). Hade dock tänkt att den skulle vara kvar en vecka till för att sedan kolsyrejäsas på flaska. Kommer jästen att klara av detta eller bör jag tillsätta ny jäst? US-05 har använts. Jag köpte ett paket S-33 men är rädd att den kommer vara värdelös med tanke på alkoholtoleransen? Ny 05 känns ju också tveksamt isf... eller ska jag flaska den som den är och bara ge den tid?

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av Rotsac »

Falemo skrev:Batch nummer 22 blev en Imperial Stout med OG1111. Den här stått i tre veckor i primärhinken och jag är relativt säker på att den är färdigjäst (FG1031). Hade dock tänkt att den skulle vara kvar en vecka till för att sedan kolsyrejäsas på flaska. Kommer jästen att klara av detta eller bör jag tillsätta ny jäst? US-05 har använts. Jag köpte ett paket S-33 men är rädd att den kommer vara värdelös med tanke på alkoholtoleransen? Ny 05 känns ju också tveksamt isf... eller ska jag flaska den som den är och bara ge den tid?

I ett liknade fall -med en Belgisk Tripel- och OG: 1083 och SG: 1009, ABV: 9,71% -10,34% så valde jag att tillsätta jästen "White Labs WLP099 Super High Gravity Ale":

Förjäsbarhet: 80%
Temp: 18-21 grader
Alkoholtolerans 25%
Flockning: Medel
Esterkaraktären ökar med vörtstyrkan. Från Thomas Hardy.

Det var en framgång vad gäller att jäsa tillsatt socker, samt troligen en del av maltsötma.
Däremot ett misstag vad gäller flaskningen, då jag inte orkade vänta på flockning och sedimentering.
Det skulle ha tagit rejäl tid i hinken.

Nu blev det rejält med kolsyra, 42 PSI efter endast 44 timmar.
54 PSI efter sex dygn.

Rejäl bottensats i flaskorna....

Till nästa gång så ska jag byta ut jästen "Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel":

Förjäsbarhet 82-88%
Temp: 18-28 grader
Alkoholtolerans: 10%
Flockning: Medel/hög
Kryddig,mycket fenoler. Mogen frukt, speciellt plommonliknande estrar

mot jästen "Mangrove Jack's M41 Belgian Ale":

Förjäsbarhet: 82-88%
Temp: 18-28 grader
Alkoholtolerans: 12%
Flockning: Medel/hög
Kryddig,mycket fenoler. Mogen frukt, speciellt plommonliknande estrar
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av skyking »

Falemo skrev:Batch nummer 22 blev en Imperial Stout med OG1111. Den här stått i tre veckor i primärhinken och jag är relativt säker på att den är färdigjäst (FG1031). Hade dock tänkt att den skulle vara kvar en vecka till för att sedan kolsyrejäsas på flaska. Kommer jästen att klara av detta eller bör jag tillsätta ny jäst? US-05 har använts. Jag köpte ett paket S-33 men är rädd att den kommer vara värdelös med tanke på alkoholtoleransen? Ny 05 känns ju också tveksamt isf... eller ska jag flaska den som den är och bara ge den tid?

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Batch nummer 22, OG 1111, S-33... var det meningen att du skulle upprepa siffror mycket eller?
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av Falemo »

Falemo skrev:Batch nummer tjugotvå blev en Imperial Stout med OGettusenetthundaelva. Den här stått i tre veckor i primärhinken och jag är relativt säker på att den är färdigjäst (FGettusentrettioett). Hade dock tänkt att den skulle vara kvar en vecka till för att sedan kolsyrejäsas på flaska. Kommer jästen att klara av detta eller bör jag tillsätta ny jäst? US-nollfem har använts. Jag köpte ett paket S-trettiotre men är rädd att den kommer vara värdelös med tanke på alkoholtoleransen? Ny nollfem känns ju också tveksamt isf... eller ska jag flaska den som den är och bara ge den tid?

Skickat från min HTC One M-nio via Tapatalk
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av Falemo »

skyking skrev:Batch nummer 22, OG 1111, S-33... var det meningen att du skulle upprepa siffror mycket eller?
Inga smileys, ironi eller försökte du vara rolig? Ville du att jag skulle skrivit siffrorna i bokstäver istället?
Se ovan isf. Förstod du frågan nu?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av skyking »

Falemo skrev:
Inga smileys, ironi eller försökte du vara rolig? Ville du att jag skulle skrivit siffrorna i bokstäver istället?
Se ovan isf. Förstod du frågan nu?
Nej, jag tyckte det bara var ett häftigt sammanträffande (om det nu inte var meningen att du skulle hamna på just 1111).
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Kolsyrejäsning Imperial Stout

Inlägg av Falemo »

skyking skrev:Nej, jag tyckte det bara var ett häftigt sammanträffande (om det nu inte var meningen att du skulle hamna på just 1111).
Då är jag med! Ursäkta min burdusa ton...
Det är ren slump tyvärr. Siktade på 1108 men vart tre punkter för mycket.
S-33 slank med i senaste beställningen då jag använt den till kolsyrjäsning tidigare, dock inte till nästan 12% abv.
Skriv svar