Ang smak Samma Klaus från Åbro

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav aleandrowest » lördag 2016-10-22 17:11

God kväll bryggarkollegor!

Är det någon som smakat Samma Klaus från Åbro? Grundölet vann SM i hembryggning och har nu alltså bryggts i stor skala på bryggeriet i Vimmerby. Den storskaliga versionen har en extremt parfymig, medicinsk och artificiell smak. Nästan så man kan tro att det hela beror på att nån glömt skölja av jäskärlet från typ jod eller liknande innan påfyllning. Har någon smakat ölet på SM? Vad tycker ni om den storskaliga varianten som nu finns att köps på SB? Vore kul med olika infallsvinklar till varför den smakar som den gör.

Ölet har för övrigt ett FG på 1015 vilket känns lite lågt för en bock på 12%. Slog ur kolsyran och testade istället för att dricka upp ölen. Kändes mer värt så.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: fredag 2014-02-21 11:16

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Judgecc » lördag 2016-10-22 17:25

Den ska lagras med.
Den som vann sm var väl typ 1,5år.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav aleandrowest » lördag 2016-10-22 17:43

Judgecc skrev:Den ska lagras med.
Den som vann sm var väl typ 1,5år.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Anser inte att en öl skall ha dessa smaker ens som ung. Den kan givetvis bli bättre med några år på nacken. Fast sen är den rätt blaskig för 12%. långt ifrån samma uppenbara lagringspotential som Samichlaus ex, enl mig. Originalet måste varit så galet mycket bättre än detta även utan lagring.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: fredag 2014-02-21 11:16

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Judgecc » lördag 2016-10-22 18:36

Ok. Ska försöka lösa mig några stycken. Tråkigt att höra i vilket fall

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav daniel_mankler » onsdag 2016-11-02 12:53

Den är väldigt god. Smakade den på mäsan och har köp några stycken.
daniel_mankler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: fredag 2014-11-14 14:48

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Kenneth » onsdag 2016-11-02 16:24

Provade den förra veckan och tycker att den inte var så illa som trådskaparen.
Ganska lik Samichlaus men visst märks det att den är ung.
Blir säkerligen bättre med lagring.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav martinb » torsdag 2016-11-03 12:52

Hade en provning med lite andra bryggare och turligt nog lite därefter ett samtal om den här ölen med några av landets bästa bryggare (och domare) och ingen har upplevt det som TS beskriver. Ej heller vid den egna provningen med 6 bryggare märktes dessa fenoliska smaker som TS påvisar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-11-03 16:04

martinb skrev:Hade en provning med lite andra bryggare och turligt nog lite därefter ett samtal om den här ölen med några av landets bästa bryggare (och domare) och ingen har upplevt det som TS beskriver. Ej heller vid den egna provningen med 6 bryggare märktes dessa fenoliska smaker som TS påvisar.


Intressant. Jag gissar att det kan handla om en stark negativ förväntanseffekt ("Åbro-effekten" eller "Makro-effekten"), lite som nocebo. Får ta och prova min flaska i kväll då jag blir riktigt nyfiken.

I fredags hade jag en vertikalprovning med medlemmarna i hembryggarkollektivet "Tolv bryggare är fler än tre vinfat". En av medlemmarna hade med sig två årgångar av ett öl* som provades blint. Det gissades vilt på innehållet. Själv tyckte jag först det smakade som en ljus bock, men en del tyckte den var fruktig och gissade på en stark belgare, fast med avsaknad av fenoler. Just fruktigheten gjorde att jag själv styrde över mot Biere de Garde eller allmänt varmjäst stark lager. Det sista var inte en så dum gissning ty ölet var - trumvirvel - Arboga 10,2. Alla höll med om att det var en helt felfri öl rent tekniskt, och den fick Untappd-betyg på allt från 2,5 till 4. Själv fick jag lätt skamset gå in och höja mitt RateBeer-betyg från 1,7 till 3,0. Detta visar hur stark förväntanseffekten kan vara.

* Helt emot mina instruktioner då vi redan hade ett fullproppat schema, men det var ett bra regelbrott visade det sig.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-11-03 22:09

Så nu har jag druckit den, lite observationer och tankar.

* Det är en välbryggd öl utan några uppenbara tekniska fel. Alkoholisk givetvis men inte mer så än många andra mer aktade öl med samma ABV.
* Den är relativt välhumlad, men örtiga, blommiga och aningens parfymiga humletoner.
* Den är något för högt kolsyrad i min smak.
* Den är relativt torr
* Den är inte särskilt lik något Samichlaus-öl, vilket inte behöver vara en nackdel.
* Den kommer sannolikt förbättras med lagring.
* Det är inte ett öl jag kommer köpa igen men jag ställer mig helt oförstående inför de starkt negativa omdömen och låga betyg den har fått lite varstans.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Falkens » fredag 2016-11-04 10:10

Ekstedt,
Jag är inte ett dugg förvånad när jag tänker efter. Nu när bryggeri-hypen är som den är och lika så hembryggar-hypen så är det inte konstigt att det kommer upp lika många tycker av vad en öl ska smaka. Det är många som tycker öl smakar konstigt och alla är proffs på felsmaker mm. Personligen är jag urusel på att säga om en öl är bra eller dålig, hitta smaker eller felsmaker... lite därför jag tjatade om en den där kursen som SHBF nyligen hade, i just felsmaker men kunde tyvärr inte närvara. Jag hoppas det kommer fler tillfällen men nog om det. Att bedöma en öl på Untappd är som att like en bild på Facebook, det ger mig inte så mycket utan det är mer för att hålla reda på vad man smakat... om man är seriös öl-tyckare så är det Ratebeer man håller sig till.

Jag hoppas SHBF fattar grejen och där med kanske ser om det finns möjligheter att koppla på fler kurser, utbildningar för sina medlemmar för jag tror det finns många som vill bredda sitt kunnande men behöver lite hjälp... även undertecknad
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Timo Berg » tisdag 2016-11-15 08:54

Jonas ( med flera), jag är helt övertygad att SHBF förstår att medlemmarna behöver flera kurser typ felsmaker, det är säker på gånga. Men en förening består av medlemmar och för att det ska hända något så måste flera medlemmar bli aktiva i föreningen. Ut ur era bryggstugor kom på tävlingar, utbilda er till domare m.m.

Vänligen
Timo
Användarvisningsbild
Timo Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 2011-08-14 11:01
Ort: Bor i Täby, född i Munkfors Värmland

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav Falkens » tisdag 2016-11-15 10:26

Hej Timo

Tro mig kanske är fel ordval men är ganska passande.

Jag har skickat förslag och funerinagr till styrelsen för SHBF och ibland har jag fått svar ibland inte. Jag håller med dig i det stora men som förening kan jag tycka att man ska lyssna och ta till sig. Jag säger inte att man inte gör det men man visar inte om man gör det, jag hoppas du förstår vad jag menar här. Jag tycker det är en bra idé att utbilda sig till dommare etc. men det är så mycket mer än så. Man borde kunna hitta utbildningar etc. inom detta område som gör att man kan utveckla sig mer innan man blir dommare. Just nu är det ju det enda som man finner efter hembryggarkursen. Det borde gå att bredda det mesta, att ha olika steg för så man kan lära sig med tiden.

Man skulle kunna ha liknade:

    Steg 1 = nybörjare
    Steg 2 = Vidareutb.
    Steg 3 = avancerad
    Steg 4 = dommare

Dessa frågor och funderingar har jag skickat till SHBF styrlese redan för 1 år sedan och det skulle vara kul och se hur det går men tyvärr tycker jag att man lyser med sin frånvaro här på forumet. Det borde vara mer aktivitet i styrelsedelen kan jag säga, det är inte så svårt och slänga ut hur det går.

Detta skrev jag i ett mail till styrelsen 2015-08-14 (del av mailet)
Det är några förslag från min sida sen även utbildning/kurser i smaker, felsmaker (eller vad det kallas). Jag är säker på att det finns en sådan stor kunskap "där ute" och man ska bara fånga den så att säga. jag tror inte alla är intresserade av att just gå till några av staden krogar på ölprovningar utan man vill lära sig mer av smaker mm kring hantverket och jag tror ni förstår vad jag menar. genom detta tror jag även att SHBF kan växa ytterligare (om man vill det)

Jag har även påtalat det här med bryggkurser, att det är svårt att veta om man är med eller inte för det är någon form av intern kö och man aldrig vet. Upphör med det, man anmäler sig till SHBF via hemsidan och betalar där och man bokar när kurserna kommer upp. Man bör ha utbildare som är "certifierade" och utbildar på samma sätt inom hela SHBF. Jag kan blicka tillbaka på min bryggkurs nu och säga, det var ganska mycket som glömdes bort kan jag säga. Jag betalade 400:- för att vara med och brygga öl, det var ingen kurs utan en bryggning. Så här i efterhand så känner jag att det var nog mest för att man ville få in pengar för 10 pers är ju alltid 4000:-

Nu annonserar ju Microbryggerier, återförsäljare mm. ut att de har bryggkurser som för övrigt är 3 gånger så dyra men man fyller dessa stolar i alla fall. Så då blir frågan, vad missar SHBF här? Varför plockar man inte dessa när det kostar "bara"400:-? Jag vet att det är ideellt men man får en ersättning också.

Var inte meningen att kapa tråden och att det skulle bli ett långt svar men dettta är ett kärt ämne för mig då jag tycker man ibland går lite åt fel håll. Jag kommer stödja SHBF men som det är nu så anser jag att man abra betalar för en prenumation på Hembryggaren. Inget fel med det men jag tror inte att det är så som det var tänkt.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ang smak Samma Klaus från Åbro

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-11-15 10:30

Just vad gäller "felsmaker" så är det så oerhört enkelt att själv arrangera en provning med ett Aroxa-kit. Det som krävs är att man samlar ett tiotal personer, och vidare är det väl bra om någon av dessa är kunnig och kan förklara varför smakerna uppstår o.s.v. Sedan är det givetvis viktigt att man gör någon slags blindning så att deltagarna inte vet vad som finns i glasen.

Här är ett blogginlägg från en sådan provning jag administrerade:

http://bistron.tumblr.com/post/56513990 ... g-jag-i-en
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster