Kontrollera temperatur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

Hej,
Är nybörjare men känner att det är två saker jag skulle vilja få koll på innan jag kan koncentrera mig på andra parametrar i bryggandet.

Det ena är mäskingstemperatur och det andra är lagringstemperatur.
Känns (för en ingenjör som jag) som en tämligen smal sak att skapa en värmeplatta med temperaturprob och ett kylskåp, även det med en prob.
När jag försökt att hitta lösningar verkar det mest, speciellt när det gäller kylskåp, som att det är idel hemmabyggen där man försöker undvika självsvängningar osv i dessa reglersystem.
Frågan är helt enkelt: finns det produkter för detta? Bryggverk kan ju ta hand om mäsking exvis, men hur är det med kylningen/jäsningen/lagringen?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Bee »

STC-1000(+) löser alla dina problem. Se bara till att reglera långsamt så slipper du översvängningar, vi är några ingenjörer, och folk med kompetens, här så diskussioner kan hållas på rätt avancerad nivå.
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

Grymt! Billig oxå. Kan man koppla in både kylskåp å induktionsplatta i en sån?


Sent from my iPad using Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Lindh »

I kylen behövs det npgon form av styrning typ src100 (linuxmeck) (finns färdiga också att köpa i ut300 eller inkbird) men i mäsken är det överkurs. Lite isolering runt mäskkärlet bara och 66c så har du allt du behöver för riktigt bra öl. Du tappar inte mer än 1c i timmen om du får till din tunna/kastrull bra och värmereglerering/recirkulering behövs inte. Det finns många vunna medaljer i sm med denna metod...
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

Tack för svaret.
När man läser recept om olika temperatur vid jäsningen... Hur åstadkommer man detta?
Hur gör ni?


Sent from my iPad using Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Lindh »

Jag har två kylskåp som är styrda med extern termostat, en ut200 och en stc1000.
Ut200-kylen kan bara styra nedåt eller uppåt en sak i taget och jag får då dra ut kylskåpsladden och sätta i min kupéfläkt jag har som går att sätta på bara ljummen luft så inte kylen börjar brinna. Med dessa kan tempen på jäsningen styras uppåt och nedåt efter önskemål.

Stc1000-kylen har kylen på ena sladden och värmaren på andra.

Gemensamt för bägge termostaterna är att de har en temperatursladd som jag fäster på utsidan av jäshinken med ett spännband (tejp går bra också) och sedan lite isolering utanpå (liggunderlag). Vi mätning inne i jäshinken med en beerbug jämförde jag temp utanpå hinken och det slog max 0.1c så det duger gott med denna lösning så man slipper ha en sensor i vörten som riskerar infektion.
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

Hmmm...
Fattar inte riktigt. Den där kylen med stc1000... Varför måste du ha en värmare?
Om kylen står i rumstemperatur borde det väl räcka med kylning, eller behöver du temperaturer över rumstemperatur?


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Bee »

Ofta vill man hålla uppe temperaturen när jästaktiviteten avtar, och avtar aktiviteten så sjunker temperaturen. Sen vill man gärna göra en diacetylrast i slutet av jäsningen och det brukar vara lite högre än själva jäsningen.

Typ såhär.
Dag 1: Pitch 17°c
Dag 2: Temperaturökning av jäsningen till 20°C
Dag 4: Jäsningen avtar, Håll 20°c
Dag 7: Diacetylrast 22
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Lindh »

Bee skrev:Ofta vill man hålla uppe temperaturen när jästaktiviteten avtar, och avtar aktiviteten så sjunker temperaturen. Sen vill man gärna göra en diacetylrast i slutet av jäsningen och det brukar vara lite högre än själva jäsningen.

Typ såhär.
Dag 1: Pitch 17°c
Dag 2: Temperaturökning av jäsningen till 20°C
Dag 4: Jäsningen avtar, Håll 20°c
Dag 7: Diacetylrast 22
Tack Bee!

På lager gör jag 9c dag 1-7, sen 15c i 2 dagar och 5 dagar på 20c. Tillsist 7 dagar på noll c.
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

Allright. Tackar för svaren.
Tolkar detta som att ni inte använder nåt färdigt, utan att man får bygga ihop nån lösning av diverse delar, eller?


Sent from my iPad using Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Lindh »

Ut200/ut300 är färdig. Som en timer du sätter i väggkontakten och sen kylens elsladd in i ut300an. Klart.

Stc1000 måste man koppla sladdar, bygga låda, köpa kontakter till etc.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Falkens »

Inkbird är en färdig STC-1000 skulle man kunna säga
(Jag läger ingen vikt på vad folk har för ekonomi så om man finner denna dyr så är det bara att googla vidare)
// Jonas
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Tomeds »

599 spänn ser jag. Helt ok.
Funkar det med en gammal kyl månne? Borde väl funka utan värmare tänker jag... När det är dags att gå från lägre till högre temperatur kan jag väl bara öppna dörren tills det är varmt nog eller?
Borde väl funka med en induktionsplatta också under mäskingen eller?


Sent from my iPad using Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Lindh »

Ja, japp och javisst.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Kontrollera temperatur

Inlägg av Karl R »

Kan tillägga; kör själv en sån där ut200, till en gammal kyl vi fick av en annan hembryggare. Har lagt till ett terrarieelement om ca 20 watt, en platt inplastad liten historia, istället för fläkten. Så kan de två jobba mot varandra. Funkar rätt bra. Men, allt eftersom, lite beroende på personlighet så kan man börja flytta runt jäskärlen mellan de olika rummen, precis nyss flyttade jag ett från källaren (18°C) till hallen (20°C) för att jäsning börjar avta. Ett annat alternativ till det ovannämnda. Men visst är det kul att hålla koll på ett processteg.

Angående induktionsplatta under mäskningen. tänker du cirkulera vörten? Risk att du får temperaturgradienter annars (ändå). Risken är att du förstör enzymerna när det blir för varmt, att du pajar märkningen, helt enkelt. Värm hellre till rätt temperatur och stäng av plattan och isolera.
Skriv svar