Kontrollera temperatur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kontrollera temperatur
Hej,
Är nybörjare men känner att det är två saker jag skulle vilja få koll på innan jag kan koncentrera mig på andra parametrar i bryggandet.
Det ena är mäskingstemperatur och det andra är lagringstemperatur.
Känns (för en ingenjör som jag) som en tämligen smal sak att skapa en värmeplatta med temperaturprob och ett kylskåp, även det med en prob.
När jag försökt att hitta lösningar verkar det mest, speciellt när det gäller kylskåp, som att det är idel hemmabyggen där man försöker undvika självsvängningar osv i dessa reglersystem.
Frågan är helt enkelt: finns det produkter för detta? Bryggverk kan ju ta hand om mäsking exvis, men hur är det med kylningen/jäsningen/lagringen?
Är nybörjare men känner att det är två saker jag skulle vilja få koll på innan jag kan koncentrera mig på andra parametrar i bryggandet.
Det ena är mäskingstemperatur och det andra är lagringstemperatur.
Känns (för en ingenjör som jag) som en tämligen smal sak att skapa en värmeplatta med temperaturprob och ett kylskåp, även det med en prob.
När jag försökt att hitta lösningar verkar det mest, speciellt när det gäller kylskåp, som att det är idel hemmabyggen där man försöker undvika självsvängningar osv i dessa reglersystem.
Frågan är helt enkelt: finns det produkter för detta? Bryggverk kan ju ta hand om mäsking exvis, men hur är det med kylningen/jäsningen/lagringen?
Re: Kontrollera temperatur
STC-1000(+) löser alla dina problem. Se bara till att reglera långsamt så slipper du översvängningar, vi är några ingenjörer, och folk med kompetens, här så diskussioner kan hållas på rätt avancerad nivå.
Re: Kontrollera temperatur
Grymt! Billig oxå. Kan man koppla in både kylskåp å induktionsplatta i en sån?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Kontrollera temperatur
I kylen behövs det npgon form av styrning typ src100 (linuxmeck) (finns färdiga också att köpa i ut300 eller inkbird) men i mäsken är det överkurs. Lite isolering runt mäskkärlet bara och 66c så har du allt du behöver för riktigt bra öl. Du tappar inte mer än 1c i timmen om du får till din tunna/kastrull bra och värmereglerering/recirkulering behövs inte. Det finns många vunna medaljer i sm med denna metod...
Re: Kontrollera temperatur
Tack för svaret.
När man läser recept om olika temperatur vid jäsningen... Hur åstadkommer man detta?
Hur gör ni?
Sent from my iPad using Tapatalk
När man läser recept om olika temperatur vid jäsningen... Hur åstadkommer man detta?
Hur gör ni?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Kontrollera temperatur
Jag har två kylskåp som är styrda med extern termostat, en ut200 och en stc1000.
Ut200-kylen kan bara styra nedåt eller uppåt en sak i taget och jag får då dra ut kylskåpsladden och sätta i min kupéfläkt jag har som går att sätta på bara ljummen luft så inte kylen börjar brinna. Med dessa kan tempen på jäsningen styras uppåt och nedåt efter önskemål.
Stc1000-kylen har kylen på ena sladden och värmaren på andra.
Gemensamt för bägge termostaterna är att de har en temperatursladd som jag fäster på utsidan av jäshinken med ett spännband (tejp går bra också) och sedan lite isolering utanpå (liggunderlag). Vi mätning inne i jäshinken med en beerbug jämförde jag temp utanpå hinken och det slog max 0.1c så det duger gott med denna lösning så man slipper ha en sensor i vörten som riskerar infektion.
Ut200-kylen kan bara styra nedåt eller uppåt en sak i taget och jag får då dra ut kylskåpsladden och sätta i min kupéfläkt jag har som går att sätta på bara ljummen luft så inte kylen börjar brinna. Med dessa kan tempen på jäsningen styras uppåt och nedåt efter önskemål.
Stc1000-kylen har kylen på ena sladden och värmaren på andra.
Gemensamt för bägge termostaterna är att de har en temperatursladd som jag fäster på utsidan av jäshinken med ett spännband (tejp går bra också) och sedan lite isolering utanpå (liggunderlag). Vi mätning inne i jäshinken med en beerbug jämförde jag temp utanpå hinken och det slog max 0.1c så det duger gott med denna lösning så man slipper ha en sensor i vörten som riskerar infektion.
Re: Kontrollera temperatur
Hmmm...
Fattar inte riktigt. Den där kylen med stc1000... Varför måste du ha en värmare?
Om kylen står i rumstemperatur borde det väl räcka med kylning, eller behöver du temperaturer över rumstemperatur?
Sent from my iPad using Tapatalk
Fattar inte riktigt. Den där kylen med stc1000... Varför måste du ha en värmare?
Om kylen står i rumstemperatur borde det väl räcka med kylning, eller behöver du temperaturer över rumstemperatur?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Kontrollera temperatur
Ofta vill man hålla uppe temperaturen när jästaktiviteten avtar, och avtar aktiviteten så sjunker temperaturen. Sen vill man gärna göra en diacetylrast i slutet av jäsningen och det brukar vara lite högre än själva jäsningen.
Typ såhär.
Dag 1: Pitch 17°c
Dag 2: Temperaturökning av jäsningen till 20°C
Dag 4: Jäsningen avtar, Håll 20°c
Dag 7: Diacetylrast 22
Typ såhär.
Dag 1: Pitch 17°c
Dag 2: Temperaturökning av jäsningen till 20°C
Dag 4: Jäsningen avtar, Håll 20°c
Dag 7: Diacetylrast 22
Re: Kontrollera temperatur
Tack Bee!Bee skrev:Ofta vill man hålla uppe temperaturen när jästaktiviteten avtar, och avtar aktiviteten så sjunker temperaturen. Sen vill man gärna göra en diacetylrast i slutet av jäsningen och det brukar vara lite högre än själva jäsningen.
Typ såhär.
Dag 1: Pitch 17°c
Dag 2: Temperaturökning av jäsningen till 20°C
Dag 4: Jäsningen avtar, Håll 20°c
Dag 7: Diacetylrast 22
På lager gör jag 9c dag 1-7, sen 15c i 2 dagar och 5 dagar på 20c. Tillsist 7 dagar på noll c.
Re: Kontrollera temperatur
Allright. Tackar för svaren.
Tolkar detta som att ni inte använder nåt färdigt, utan att man får bygga ihop nån lösning av diverse delar, eller?
Sent from my iPad using Tapatalk
Tolkar detta som att ni inte använder nåt färdigt, utan att man får bygga ihop nån lösning av diverse delar, eller?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Kontrollera temperatur
Ut200/ut300 är färdig. Som en timer du sätter i väggkontakten och sen kylens elsladd in i ut300an. Klart.
Stc1000 måste man koppla sladdar, bygga låda, köpa kontakter till etc.
Stc1000 måste man koppla sladdar, bygga låda, köpa kontakter till etc.
Re: Kontrollera temperatur
Inkbird är en färdig STC-1000 skulle man kunna säga
(Jag läger ingen vikt på vad folk har för ekonomi så om man finner denna dyr så är det bara att googla vidare)
(Jag läger ingen vikt på vad folk har för ekonomi så om man finner denna dyr så är det bara att googla vidare)
// Jonas
Re: Kontrollera temperatur
599 spänn ser jag. Helt ok.
Funkar det med en gammal kyl månne? Borde väl funka utan värmare tänker jag... När det är dags att gå från lägre till högre temperatur kan jag väl bara öppna dörren tills det är varmt nog eller?
Borde väl funka med en induktionsplatta också under mäskingen eller?
Sent from my iPad using Tapatalk
Funkar det med en gammal kyl månne? Borde väl funka utan värmare tänker jag... När det är dags att gå från lägre till högre temperatur kan jag väl bara öppna dörren tills det är varmt nog eller?
Borde väl funka med en induktionsplatta också under mäskingen eller?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Kontrollera temperatur
Ja, japp och javisst.
Re: Kontrollera temperatur
Kan tillägga; kör själv en sån där ut200, till en gammal kyl vi fick av en annan hembryggare. Har lagt till ett terrarieelement om ca 20 watt, en platt inplastad liten historia, istället för fläkten. Så kan de två jobba mot varandra. Funkar rätt bra. Men, allt eftersom, lite beroende på personlighet så kan man börja flytta runt jäskärlen mellan de olika rummen, precis nyss flyttade jag ett från källaren (18°C) till hallen (20°C) för att jäsning börjar avta. Ett annat alternativ till det ovannämnda. Men visst är det kul att hålla koll på ett processteg.
Angående induktionsplatta under mäskningen. tänker du cirkulera vörten? Risk att du får temperaturgradienter annars (ändå). Risken är att du förstör enzymerna när det blir för varmt, att du pajar märkningen, helt enkelt. Värm hellre till rätt temperatur och stäng av plattan och isolera.
Angående induktionsplatta under mäskningen. tänker du cirkulera vörten? Risk att du får temperaturgradienter annars (ändå). Risken är att du förstör enzymerna när det blir för varmt, att du pajar märkningen, helt enkelt. Värm hellre till rätt temperatur och stäng av plattan och isolera.
