Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Inlägg av Dagge »

Hej, jag har just byggt ihop ett enkelt litet bryggverk och genomfört en första bryggning. Naturligtvis uppstod en del problem och funderingar. Främst är det temperaturregleringen vid mäskningen som var knepigare och långsammare än vad jag räknat med.

Kort kan man beskriva konstruktionen som en koktunna med värmespiraler i botten och en insats för mäsken. Jag gissar att det finns flera här på forumet som testat att bygga liknande. Värmespiralerna ger totalt 3kw eller som minst 1kw.

Vid vårt (min bryggpolare och jag) första test försökte vi meska i ett par steg. Först värmde vi upp vattnet inför det första steget och rörde ner malten. Vi började med en något högre temp på vattnet för att kompensera för den svalare malten. Det funkade helt enligt plan. Sedan var det dags att gå upp i nästa steg...

I värmekammaren (eller vad vi ska kalla utrymmet under maltbädden där värmespiralerna sitter) steg temperaturen snabbt upp till måltemperatur men recirkulationen förmådde inte att höja temperaturen i själva maltbädden lika snabbt.

Dels hann vätskan kylas en del på vägen upp så vattnet ovanför maltbädden var svalare. Vi försökte kompensera genom att helt enkelt höja temperaturen i värmekammaren ett par grader. När vi kommit upp i rätt temp på vattnet ovanför maltbädden testade vi att sticka ner tempproben så långt vi kunde (ca 10 cm) i maltbädden. Där var temperaturen (inte helt oväntat) betydligt lägre... och det tog alltså lååång tid att komma upp i rätt temp inne i själva malten.

Tyvärr kunde vi inte öka cirkulationen då returflödet genom maltbädden inte var snabbt nog. Vi försökte... men det resulterade bara i att vi fick ett högt vattenstånd över malten och gick torra under den... alltså... värmekammaren dränerades på grund av det låga genomflödet i maltbädden.

Finns det något bra trick för att öka genomflödet och därmed temperaturspridningen?

Har även komerciella bryggverk typ Grainfather liknande problem? Var sitter tempproben i t.ex. Grainfather och Brewmeister? Jag gissar att de inte mäter tempen i kärnan på malbädden utan antingen i utloppet från värmekammaren (alltså nära värmekällan) eller inloppet ovanför maltbädden... Hur har dom löst problemet?

Kanske kan jag vinna en del på att isolera bryggtunnan och recirkulationskretsen men jag tror ändå värmespridningen i maltbädden kommer ta lång tid om jag inte kan få till ett snabbare genomflöde...

Det stora problemet är ju (som jag ser det) att om man har en försockringsrast vid säg 62°C på en halvtimme och sedan en vid 72°C på en halvtimme så blir det i praktiken 30 minuter på 62°C och sedan 30 minuter transaktionsrast mellan 62°C och 72° för att avslutas med 30 minuter på 72°C... Det känns ju inte optimalt precis. Det blir ju i princip en extra rast på en haltvtimme i övergången. Eller är det normalt med relativt långa transaktioner mellan temperaturstegen?

För övrigt tror jag ölen kommer att bli god. Den jäser så fint nu.
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Inlägg av Stenstugan »

Jag har ett liknande hembyggt bryggverk, jag rör om med mäskpaddeln i mellanåt under mäskningen för att få jämn temperatur, samt har isolerat kärlet med liggunderlag.

Med vänlig hälsning, Kent
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Jo det är ju en möjlig och enkel lösning. Skulle dock vilja slippa det då jag har en silskiva luggande ovanpå vörten ich en spridare monterad i locket... Men hittar jag ingen annan lösning så får jag väll bygga om så det är lättare att komma åt och röra om i maltbädden. Skulle vilja veta hur proffkonstruktörerna löst det i Brewmeister och Grainfather.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Brewmeistern pumpar ju in vörten underifrån och forcerar således flödet genom malten.
I tyska hembyggda bryggverk är det väldigt populärt med en motor som rör i mäsken.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Ah, just det, det har jag sett på YouTube - att Brewmeister pressar vörten genom malten underifrån. Men Grainfather kör ju åt andra hållet. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av den senare apparaten och hur det funkar i den. Är det långa övergångstider även den? ...eller höjs värmen snabbt och jämnt genom hela maltbädden. Hur lång tid det tar att höja från 62 grader till en jämmnt fördelad kärntemperatur på 72 i den? Och var mäter den temperaturen? Har man 72 grader djupt inne i maltbädden när termostaten visar 72 grader?

En automatisk mekanisk omrörare känns som en lite omständlig lösning. Då är det lättare att bygga om och anpassa så att jag lätt kan lyfta på locket och röra om manuellt.
järv
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av järv »

Grainfather har en överrinning i mitten så att det inte blir torrt med en silplåt ovan. Detta rör är också anpassningsbart så att man kan mäska olika mängder malt.
Jag har haft en silplåt ovanpå och sedan hål på sidorna ovanför malten så att det rinner ner vört på sidan istället för att det bildas ett lager ovanför maltbädden. Helt enkelt en mindre elegant lösning än grainfather versionen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Var det inte så enkelt att maltbädden helt enkelt satt igen sig? Jag bryggde med en Grainfather i fredags och blev lite förvånad hur fort den reagerade på temperaturhöjningar. Inte för att vi mätte temperaturen i maltbädden men det var ett jämt och bra flöde så jag gissar att den var rätt jämn. Vi malde rätt fint med en Corona och ändå gick det bra vilket också förvånade mig lite men vi kanske bara hade tur.
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Järv: Ok, ett överrinningsrör eller dränagehål i sidorna skulle ju gå att fixa. Dock ökar ju inte genomflödet i själva maltbädden då. Däremot får man ju upp mer varm vört på ovansidan som kanske då inte hinner kylas av så mycket. Det kan vara något att fundera på.

Vist kan det vara så att maltbädden satt igen mer än vanligt. Vi malde med Corona och det är ju lite svårt att få en jämn och grov krossning av kornen. Det är lätt hänt att det blir lite väl mjöligt. Dessutom hade vi i ett halvkilo havre också... Har hört att det kan stoppa upp i maltbädden.
Initialt så verkade flödet bra. Pumpen gick för fullt men efter ett tag märkte vi att vi gick torra under maltbädden och fick strypa cirkulationen kraftigt. Hade vi haft ett överflödesrör så hade vi kanske inte märkt att genomrinningen och därmed var dålig och att temperaturen inne i maltbädden inte var samma som det cirkulerande vattnet. Gissar att vi bara utgått från att vi var uppe i rätt temperatur.
Drake - du har ju erfarenhet av Grainfather. Har du koll på var temperaturmätningen sker? Min gissning är att proben sitter någonstans nere under malten eller vid pumpen.
Brukar grainfatherbryggare hålla koll på temperaturen ovanför och i bädden. Jag har bara sett lite på YouTube och då har man bara litat på termostaten. Men det kan ju vara så att det även i en Grainfather då är en bra stund kvar innan man verkligen kommit upp i den önskade temperaturen och att mäskningen större delen av tiden sker vid en lägre temp än vad man tror... Jag har inte sett någon test av det.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Erfarenhet vet jag inte, jag har ju bara bryggt en gång med den. Men jag tror proben sitter i botten på grytan nära utloppet till pumpen.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Drake skrev:Erfarenhet vet jag inte, jag har ju bara bryggt en gång med den. Men jag tror proben sitter i botten på grytan nära utloppet till pumpen.

Helt riktigt.
Jag har mätt temperaturen i maltbädden och den stabiliserar sig fort. Det finns en viss tröghet vilket torde vara ganska naturligt. Men efter ett par minuter så går det till sig.
Det märks även på kontrollpanelen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Hur ser man att temperaturen utjämnats på kontrollpanelen?
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Temperaturen fladdrar.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

"fladdrar"?
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Jag tänker så här: så länge tempen nere vid proben inte nått upp till måltemp så stiger den ju stadigt. När tempen nere vid proben nått upp till måltemp kommer den ju att börja ífluktuera runt måltemp... Men det är ju fortfarande temperaturen kring proben som varierar... Vad är det som visar att tempen i maltbädden verkligen nått upp till rätt nivå?
I mitt hembygge så stiger ju tempen stadigt till måltemp. Men det är ju i värmekammaren under maltbädden där proben och mina värmeelement sitter. När temoen väl nått dit börjar ju termostaten jobba och slå av och på värmen för att föesöka hålla inställd temp där. Den uppvärmda vörten pumpas upp ovanför maltbädden. Men det tar en (i mitt fall ganska bra) stund innan även kärtemperaturen i maltbädden nått upp till önskad temp. Under tiden som maltbädden värm upp kommer termostaen att slå på och av värmen för att hålla vörten i värmekammaren vid önskad temp. Den kommer alltså att "fladdra" runt sitt instälda värde men hur vet man att värmen även nått och stabiliserats runt det inställda önskafe värdet även inne i maltbädden? Har ni testat att mäta tempen inne i maltbädden? Eller är det bara ett antagande och en förhoppning om att mäskningen veröigen sker vid inställd temp?
Mitt problem var att när vi gick från 62-gradersrasten så var vi snabbt uppe i 72 grader i värmekammaren under maltbädden men inne i maltbädden hade temphöjningen bara kommit en liten bit på vägen... Tempen i värmekammaren flukturade (fladdrade) ett bra tag innan andra stegets mäsktemperatur (72 grader) verligen var uppnådd. Hade vi gått efter termostaten så hade vi nog gått över till utmäskning precis lagom när andra stegets måltemp de facto var uppnåd i hela maltbädden.
Nu kan det i och för sig vara så att våra 9 kg coronakrossad malt (inklusive) ett halvkilo havregryn pluggande igen och blockerade genomflödet mer än vad som är vanligt. Vi borde kanske rört runt och luckrat upp maltbädden ett par ggr för att öka på värmespridning och henomflöde men risken är att även andra liknande bryggsystem lider av samma fördröjning utan att man egentligen tänker på det om man bara förlitar sig på en prob som sitter i ditekt anslutning till värmekällan i stället för i maltbädden.
Jag funderar nu på att skaffa en termostat till som känner av tempen i maltbädden. Jag tänker som så att den ena termostaten (den som mäter i värmekammaren) ställs på en något högre temp (ett gränsvärde för vad jag accepterar i utrymmet under malten (värmekammsren) och en huvud termostat som mäter i maltbädden. Den första termostaten förhindrar att tempen under malten sticker iväg för mycket och den andra är huvudtermostat och den som håller koll på den faktiska mäsktemperaturen... Eller är det "overkill"...?
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Dagge »

Sorry om ovanstående låter svamligt. Jag har just kommit hem från kalas och är inte helt klar i knoppen :-)
Skriv svar