STC 1000 Brew och 3-fas
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
STC 1000 Brew och 3-fas
Jag har planer på köpa en 50l isolerad rostfri gryta för Biab med cirkulation.
I den tänker jag montera en värmepatron på 12kw trefas deltakopplad.
Jag har ett 16A trefasuttag tillgängligt.
STC 1000 brew ska då styra 2 faser via SSR:er och den tredje fasen manuellt med en switch.
Tempgivare placeras nära värmepatronen.
Kan STC'n klara detta eller får man problem med den höga effekten? Det är ju ett motkopplat system.
Ali express har tyvärr inga uppgifter på yttemperatur på patronerna. Påverkas smaken av hög temp?
Kan två SSR:er parallellkopplas till en utgång på STC'n för att sprida lasten på två faser?
Det finns ju trefas SSR. Styrs alla faser från en gemensam ingång eller kan de styras individuellt ?
Många frågor och, ja jag har googlat men behöver nog hjälp med detta.
Enannanjanne
I den tänker jag montera en värmepatron på 12kw trefas deltakopplad.
Jag har ett 16A trefasuttag tillgängligt.
STC 1000 brew ska då styra 2 faser via SSR:er och den tredje fasen manuellt med en switch.
Tempgivare placeras nära värmepatronen.
Kan STC'n klara detta eller får man problem med den höga effekten? Det är ju ett motkopplat system.
Ali express har tyvärr inga uppgifter på yttemperatur på patronerna. Påverkas smaken av hög temp?
Kan två SSR:er parallellkopplas till en utgång på STC'n för att sprida lasten på två faser?
Det finns ju trefas SSR. Styrs alla faser från en gemensam ingång eller kan de styras individuellt ?
Många frågor och, ja jag har googlat men behöver nog hjälp med detta.
Enannanjanne
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
Re: STC 1000 Brew och 3-fas
Allt går, men jag tror nog också att du behöver hjälp med detta. 12 kW ur ett trefasuttag på 16 amp kanske kan funka med tröga säkringar, men det är verkligen på gränsen. Sen undrar jag hur du har tänkt dig koket? Kanske bättre att byta till ett par element på 1,5 kW? Koka med 4 kW-element i en 50-liters gryta tror jag blir problematiskt.
Om säkringarna pallar så är det nog smartare att koppa in och ur 2 faser med en switch och bara låta STC:n reglera 1 fas vid mäskning och kok effekten på värmepatronen spelar ingen roll för STC:n, den slår ju bara till och ifrån utgångsreläerna.
Dom inbyggda reläna klarar max 10 amp så man kommer att behöva externt relä i vilket fall som helst med det elementet. Min 50-liters isolerade Patina behöver ungefär 1,5 kW för ett bra kok. Beror en hel del på hur varmt jag har i rummet men mellan 1,2-1,8 kW är lagom när jag kör med induktion. 2 kW borde vara tillräckligt för alla omständigheter och betydligt lättare att kontrollera än ett för kraftigt element. Men 12 kW till uppvärmning i en 50-liters gryta, jösses det vill jag också ha! Risken är väl att yttempen blir för hög och då kan det ju bränna fast. Försök hitta ett med låg yttemp om du kan.
STC-Brew kan styra 2 separata element så 2x2 Kw + ett som går via switch borde täcka alla behov.
STC-Brew kan styra 2 separata element så 2x2 Kw + ett som går via switch borde täcka alla behov.
- assistredo
- Maltrostare

Observera att trådskaparen skulle köra 12kW deltakopplat d.v.s. på 400V. Det ger totalt 30A , alltså 10A per fas. troligen inget problem med säkringarna således men den eventuellt höga yteffekten skulle kunna bli ett problem. Min köksspis kan dra nästan 10kW (400V) på fullt sprutt på 16A säkringar. Själv har jag 3,3kW (enfas och 16A säkring) i en 50-liters gryta för kokning men det brukar inte vara mer än drygt 30 liter vört i den.
Nu vet jag inte helt vad STC-1000 Brew har för möjligheter men är det inte bättre att bara ha ett 3-fas SSR när man nu ska köra med 400V och sedan styra effekten från STC:n? Jag är också lite undrande till vad om händer när man kopplar bort en fas från ett deltakopplat element. Kopplar du bort två faser fungerar det inte alls. Du har ju ingen nolla inkopplad.
Men y-kopplar du elementet kommer nog alla ovan föreslagna alternativ att fungera. Elementet ger då max. 4kW med alla faser inkopplade och yteffekten är också en tredjedel.
Jag utgår ifrån att 12kW är specifikationen av elementet vid deltakoppling.
Nu vet jag inte helt vad STC-1000 Brew har för möjligheter men är det inte bättre att bara ha ett 3-fas SSR när man nu ska köra med 400V och sedan styra effekten från STC:n? Jag är också lite undrande till vad om händer när man kopplar bort en fas från ett deltakopplat element. Kopplar du bort två faser fungerar det inte alls. Du har ju ingen nolla inkopplad.
Men y-kopplar du elementet kommer nog alla ovan föreslagna alternativ att fungera. Elementet ger då max. 4kW med alla faser inkopplade och yteffekten är också en tredjedel.
Jag utgår ifrån att 12kW är specifikationen av elementet vid deltakoppling.
Björn Petersson
Tack för svaren.
Ja det ska vara 12 kW deltakopplat. Alltså 4 kW per fas 400V 10A per fas.
En anledning till att jag vill ha så hög effekt är att jag även ska kunna producera vattenånga med den.
Jag ska nämligen bygga en träbåt och behöver basa borden (brädorna till skrovet).
Det bästa vore nog att kunna switcha mellan delta och y-koppling.
Som ni såg är jag ju lite orolig över yttemperaturen så jag får nog gå ner i effekt.
Tack Drake för dina siffror. Jag kan nog halvera effekten.
Då kan jag skippa SSR och köra Y-kopplat med STC'ns båda utgångar på varsin fas 220V 10A.
Sedan har jag en fas kvar som jag kan styra med en switch.
3 x 2000W alltså. 6kW.
Sedan behövs det väl några bypass switchar eftersom STC'n inte behövs vid ångproduktionen.
Dags att rita kopplingsschema då.
Ja det ska vara 12 kW deltakopplat. Alltså 4 kW per fas 400V 10A per fas.
En anledning till att jag vill ha så hög effekt är att jag även ska kunna producera vattenånga med den.
Jag ska nämligen bygga en träbåt och behöver basa borden (brädorna till skrovet).
Det bästa vore nog att kunna switcha mellan delta och y-koppling.
Som ni såg är jag ju lite orolig över yttemperaturen så jag får nog gå ner i effekt.
Tack Drake för dina siffror. Jag kan nog halvera effekten.
Då kan jag skippa SSR och köra Y-kopplat med STC'ns båda utgångar på varsin fas 220V 10A.
Sedan har jag en fas kvar som jag kan styra med en switch.
3 x 2000W alltså. 6kW.
Sedan behövs det väl några bypass switchar eftersom STC'n inte behövs vid ångproduktionen.
Dags att rita kopplingsschema då.
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
Jag vet inte vad du ska basa men de få gånger jag gjort det i ett pvc-rör så har jag bara haft en vanlig platta och en liten kastrull. Med tanke på hur mitt bryggrum såg ut under kok (1,5 kW) innan jag installerade fläkten så hade jag kunnat basa en massiv kub! 
- assistredo
- Maltrostare

Du kan inte få ut 6kW utan bara 4kW vid y-koppling med det nämnda elementet som ger 12kW vid deltakoppling. Men det blir kanske ett annat element.
Björn Petersson
Ja du har rätt assistredo.
Jag funderar på tre stycken U-formade enfaselement a' 2kW monterade i stjärnform.
De är enklare att montera eftersom man bara behöver en vanlig borr.
Man får då 6 små hål istället gör ett stort och de går att dra med en hylsa.
De har 5 cm mellan anslutingarna så de hamnar ju inte vinkelrät mot innerplåten.
Kan man böja värmerören något utan att äventyra elsäkerheten?
Angående ångkok så tänkte jag koka upp med tre element och ha bara ett igång under själva basningen.
Vi har en kallare årstid framför oss och jag ska jobba utomhus.
Visserligen har jag en del isolering att linda runt spirorören jag ska basa i men jag vill ha lite reservkraft.
På båtbyggarskolan går det några säckar ved när man basar så det krävs en del effekt för att få upp temperaturen.
Spiroröret blir 6m och längsta borden 4,5 m.
Jag vill ju även ha snabba uppkok vid bryggning för att förkorta bryggtiden. Bryggningen sker oftast utomhus också.
Frågan är ju då om det påverkar smaken.
Jag funderar på tre stycken U-formade enfaselement a' 2kW monterade i stjärnform.
De är enklare att montera eftersom man bara behöver en vanlig borr.
Man får då 6 små hål istället gör ett stort och de går att dra med en hylsa.
De har 5 cm mellan anslutingarna så de hamnar ju inte vinkelrät mot innerplåten.
Kan man böja värmerören något utan att äventyra elsäkerheten?
Angående ångkok så tänkte jag koka upp med tre element och ha bara ett igång under själva basningen.
Vi har en kallare årstid framför oss och jag ska jobba utomhus.
Visserligen har jag en del isolering att linda runt spirorören jag ska basa i men jag vill ha lite reservkraft.
På båtbyggarskolan går det några säckar ved när man basar så det krävs en del effekt för att få upp temperaturen.
Spiroröret blir 6m och längsta borden 4,5 m.
Jag vill ju även ha snabba uppkok vid bryggning för att förkorta bryggtiden. Bryggningen sker oftast utomhus också.
Frågan är ju då om det påverkar smaken.
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
- assistredo
- Maltrostare

Ett alternativ till STC skulle kunna vara den här och ett trefas-SSR. Det är en lite fiffig sak som Auber har kommit på som ett lätthanterligt alternativ till en PID. Det finns två varianter, en lite mer avancerad med reläutgångar.
Den har flera funktioner som man kan växla mellan, ex. ett smart sätt att lite mer automatiserat styra kokningen och en mäskningsfunktion mm. Det finns också inbyggd timer .
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=560
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=331
Den har flera funktioner som man kan växla mellan, ex. ett smart sätt att lite mer automatiserat styra kokningen och en mäskningsfunktion mm. Det finns också inbyggd timer .
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=560
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=331
Björn Petersson
Tack Björn
EZboil verkar vara precis vad jag behöver.
Problemet för mej har ju varit att välja effekt på värmeelenten.
När man kan styra uteffekten under kokningen gäller det ju bara att ha tillräckligt med effekt.
Nu är jag dyngförkyld vilket sänkt mitt IQ till strax under 80 så jag får nog vänta med stt läsa allt på Aubers sida.
EZboil verkar vara precis vad jag behöver.
Problemet för mej har ju varit att välja effekt på värmeelenten.
När man kan styra uteffekten under kokningen gäller det ju bara att ha tillräckligt med effekt.
Nu är jag dyngförkyld vilket sänkt mitt IQ till strax under 80 så jag får nog vänta med stt läsa allt på Aubers sida.
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
Lite piggare nu.
Ezboil kan ju tyvärr inget annat än styra kokningen.
För mäskningssteg krävs ändå en PID.
Jag ska ju köra med bara ett kärl med BIAB-påse som vinschas upp vid kokfasen.
Då kan man ju i princip switcha över från PID till Ezboil. Det blir dock dyrt.
Kan man inte bara ha en potentiometer som spänningsdelare som styr en SSR för kokfasen?
Då kan man ju dra ned effekten när det kokar.
Janne
Ezboil kan ju tyvärr inget annat än styra kokningen.
För mäskningssteg krävs ändå en PID.
Jag ska ju köra med bara ett kärl med BIAB-påse som vinschas upp vid kokfasen.
Då kan man ju i princip switcha över från PID till Ezboil. Det blir dock dyrt.
Kan man inte bara ha en potentiometer som spänningsdelare som styr en SSR för kokfasen?
Då kan man ju dra ned effekten när det kokar.
Janne
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
@uruguru hur menar du nu? Den kan ju visst agera temperaturregulator.
[quote=auberins] The EZboil can also be used as a temperature controller for mashing. In mash mode, its temperature control function utilizes an artificial intelligent algorithm optimized for mashing application. It is easier to understand and more convenient to operate than a PID controller. Regular PID controllers may have overshoot or slow response issues when not properly tuned. However, for most mashing systems, EZboil can hold the temperature within one degree right out of the box. [/quote]
[quote=auberins] The EZboil can also be used as a temperature controller for mashing. In mash mode, its temperature control function utilizes an artificial intelligent algorithm optimized for mashing application. It is easier to understand and more convenient to operate than a PID controller. Regular PID controllers may have overshoot or slow response issues when not properly tuned. However, for most mashing systems, EZboil can hold the temperature within one degree right out of the box. [/quote]
Ja, den klarar att hålla en temperatur men den klarar inte stegmäskning.
Jag brygger en del lager med tre till fyra temperatursteg.
Då måste jag passa och ställa om för varje steg.
Janne
Biabbryggare med stc1000
Biabbryggare med stc1000
Ah, då förstår jag. Väldigt skönt med automatisk stegmäskning.uruguru skrev:Ja, den klarar att hålla en temperatur men den klarar inte stegmäskning.