Sekundärjäste öl i damejeanne. När jag skulle få ut ölen ur damejeannen fick inte ner pumphäverten i damejeannens öppning.
Testade därför bla pumpen till mitt bryggverk, som inte heller funkade då den tydligen behövde vätska i slangen och i pumpen för att kunna börja pumpa.
Tillslut blev det vanlig hävert.
Kan dock inte släppa idee'n med pump.
Vilken (billig) pump skulle jag kunna använda för att suga upp ölen ur en damejeanne.
Eller finns det någon annan bra teknik?
/Mikael
Pumpa färdigjäst öl ur damejeanne
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
mikael jacobsson
- Nybryggare

Re: Pumpa färdigjäst öl ur damejeanne
Om det bara är för att få igång häverten så borde kanske ju en elektrisk luftmadrasspump kunna funka, ungefär som när man startar en hävert med att suga med munnen så kopplar man slangen till insuget på luftmadrasspumpen. Nu antar jag iofs att luftmadrasspumpen inte mår så bra av att pumpa öl så man får se till att man kopplar ur den innan ölet hinner nå fram till den. Man kan t.ex. tänka sig att man har ett T-rör där man har en slang som går till luftmadrasspumpen och en som går ner dit du skall häverta. Du börjar med att ha den sistnämnda slangen strypt och den till luftmadrasspumpen öppen - innan ölet når förbi stryppunkten så stryper du slangen till luftmadrasspumpen (och stänger pumpen) och sen är det bara att öppna den andra slangen.
Du kan även använda befintlig pump till att suga en begränsad mängd luft genom att ha ett gastätt kärl med vatten i som du pumpar ur vattnet ur. Har du en slang in i behållaren så kommer det suga i slangen.
Annars finns ju andra sätt än det klassiska att starta en hävert. Du kan t.ex. fylla slangen med lämplig vätska, strypa ena änden och stoppa ner den andra i ölet, sen är det bara och öppna den andra änden för att starta häverten. En annat sätt är att bygga upp tryck i damejeanen och trycka ut ölet i slangen (ett coolt sätt skulle vara att använda carboycap när det börjar närma sig sätter en slang från ölet till din andra behållare och täpper igän det andra hålet, då kolsyran inte längre kan komma ut genom jäslåset så kommer den trycka ut ölet genom slangen istället. När sen det är öl i andra kärlet som täcker öppningen så kan man öppna andra hålet i carboycapen och häverten bör komma igång).
Du kan även använda befintlig pump till att suga en begränsad mängd luft genom att ha ett gastätt kärl med vatten i som du pumpar ur vattnet ur. Har du en slang in i behållaren så kommer det suga i slangen.
Annars finns ju andra sätt än det klassiska att starta en hävert. Du kan t.ex. fylla slangen med lämplig vätska, strypa ena änden och stoppa ner den andra i ölet, sen är det bara och öppna den andra änden för att starta häverten. En annat sätt är att bygga upp tryck i damejeanen och trycka ut ölet i slangen (ett coolt sätt skulle vara att använda carboycap när det börjar närma sig sätter en slang från ölet till din andra behållare och täpper igän det andra hålet, då kolsyran inte längre kan komma ut genom jäslåset så kommer den trycka ut ölet genom slangen istället. När sen det är öl i andra kärlet som täcker öppningen så kan man öppna andra hålet i carboycapen och häverten bör komma igång).
Re: Pumpa färdigjäst öl ur damejeanne
Biltema har en smidig sugpump på 2 dl. Den är väldigt lättdiskad, själv har jag den bla. till för att suga upp jäst jag skördat från jästkakan från en färdig hink. Jag har då blandat jästkakan med vatten och har det i kylen tills det börjat sedimentera. Då suger jag upp jästen och slipper då slabb med tvätt och flera blandningar.