Justera humlegivor efter Afasyran?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
fuxk
Nybryggare
Nybryggare

Justera humlegivor efter Afasyran?

Inlägg av fuxk »

Hej allesammans!
Jag är ganska ny på det här med ölbryggning men har kört några BIAB-batcher och blivit hookad!
Tidigare har jag inte alls tänkt på det här med att humlens alfasyra kan variera och har bara använt den mängd humle som är angivet i receptet. Men efter att ha läst lite mer om bryggning så har jag förstått att det spelar roll. Så under min senaste bryggning bestämde jag mig för att ta hänsyn till detta. Har förstått att det finns olika formler för att beräkna den totala IBU'n men jag tyckte de var långa och krångliga. Så jag bestämde mig för att bara kompensera via AAU enheten dvs AAU = Humle(vikt) * Alfasyra. Men den första saaz humlen som skulle koka i 60 min hade jag i frysen men hade inte antecknat vilken alfasyra den hadde (Vilket jag nu börjat göra) så där körde jag på den mängd som stod i receptet. Nästa humle sort var tettnanger och den var nyinköpt så där hade jag koll på alfasyran som låg på 2.1%. Och enligt receptet skulle det vid 15 min i 29g tettnanger på 4.5% . Så jag räknade ut att den nya mängden humle skulle bli 62g och slängde ner det.
Men nu slår det mig att denna mängd humle kanske påverkar aromen för mycket då det nästan är dubbelt så mycket humle? Jag tänker att det kanske bara är bittergivan som man ska justera på detta viset, då den påverkar bitterheten mest.
Så jag undrar hur ni gör för att justera humlen med olika alfasyor?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Justera humlegivor efter Afasyran?

Inlägg av skyking »

Man korrigerar inte smak och aromgivorna av den anledning du antyder (för att man skall få rätt smak- och arom-bidrag).

I stället gör man så att man bara beräknar AAU från dessa (och kompenserar då för tiden de ligger i, smakgivan ligger kanske i 20min dvs en tredjedel av vad bittergivan ligger i så man räknar det bara till en tredjedel). Det man sen gör är att korrigerar bittergivan så att AAU blir densamma.

Vill man inte vara så noga så räknar man bara på bittergivan och korrigerar denna så man får rätt AAU.

Till exempel om du har följande:

60g Saaz (5%), 60min
20g Saaz (5%), 18min
50g Saaz (5%), 6min

Då ser man att man får från bittergivan 60*5cga = 300cga, från smakgivan får man 20*5*0.3cga=30cga (18min = 0.3*60min) och från arom givan 50*5*0.1cga=25cga. Totalt blir detta 355cga. Om man nu har saaz på 4% så räknar man baklänges:

?g Saaz(4%), 60min
20g Saaz(4%), 18min
50g Saaz(4%), 6min

På samma sätt som ovan får vi från smak och aromgivorna 20*4*0.3cga = 24cga respektive 50*4*0.1cga=20cga vilket blir totalt 44cga. För att få 355cga så behövs ytterligare 311cga vilket skall komma från bittergivan på ?*4cga vilket ger att ? måste vara (311/4)g=77.75g.

Hade du använt den mindre nogrannare metoden så hade du bara räknat bittergivan på 60*5cga = 300cga och med 4% alfasyra får man ?*4cga=300cga vilket gör att ? blir (300/4)g=75g (vilket är tämligen nära det mer nogrannare beräknade 77.75g).
fuxk
Nybryggare
Nybryggare

Re: Justera humlegivor efter Afasyran?

Inlägg av fuxk »

Aha det är så man ska använda det. Tack för hjälpen. Och hoppas min öl blir bra ändå :-) det har ju blivit gott tidigare

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skriv svar